صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

مجازات تقلب مجازی چیست؟

  • کد خبر: ۵۵۰۱۱
  • ۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۱
  • ۱
هر‌جا متوجه تقلب و تخلف شویم، دستگاه‌های ارزیابی وارد عمل می‌شوند و با دانش‌آموز خاطی برخورد می‌کنند.
به گزارش شهرآرانیوز؛ چه کسی باید یا بهتر بگوییم قادر به کنترل چنین تخلفاتی در آزمون‌های مجازی است؟ اگر مقصود دانش‌آموزان باشند، نهاد مستقیم متولی، اداره آموزش‌و‌پرورش است، اما آنچه از کلام رضا صابری‌تولایی، معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش‌و‌پرورش استان، برمی‌آید، این است که بخشی از این اتفاقات، اجتناب‌ناپذیرند؛ یعنی در‌صورت برملانشدن ماجرا، تقلب‌ها ادامه پیدا می‌کند.

او به‌دلیل داخلی‌بودن امتحانات مدارس، کنترل و نظارت را وظیفه مدیران و عوامل اجرایی هرمدرسه اعلام و اضافه می‌کند: هر‌جا متوجه تقلب و تخلف شویم، دستگاه‌های ارزیابی وارد عمل می‌شوند و با دانش‌آموز خاطی برخورد می‌کنند. صابری البته نمی‌گوید که چطور مدیران متوجه تقلب دانش‌آموزان خواهند شد.


فقط ۵ تا ۷ نمره برای پایان ترم

دکتر داوود بهره‌پور، مدیرکل خدمات آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد مشهد، نیز با چنین موضوعی بیگانه نیست و بهترین راهکار را «ارزیابی در طول ترم» می‌داند و می‌گوید: براساس بخشنامه سازمان مرکزی در تهران، درصد زیادی از نمره به فعالیت‌ها و عملکرد دانشجو در طول ترم اختصاص یافته است و آزمون پایان ترم فقط ۵ تا ۷ نمره خواهدداشت.

او اضافه می‌کند: هررشته و گرایشی بسته به سرفصل‌های آموزشی خود می‌تواند جزئیات درس را برجسته کند و به آن بپردازد. به گفته او حتی می‌توان پروژ‌های عملی را به‌صورت آنلاین ارائه داد. برای رشته‌های انسانی هم امکان ارائه فعالیت کلاسی امکان‌پذیر است.

دکتر بهر‌ه‌پور در پایان از تخلف‌های برخی دانشجویان یاد می‌کند که در همین مدت کشف شده است و متخلفان به کمیته انضباطی معرفی شده‌اند و رأی‌های مختلفی، از حذف درس، حذف ترم و ثبت نمره ۲۵ صدم، برای آن‌ها صادر شده است.


مشاهده تصویری دانشجو، بهترین راه کنترل تخلف

بخش قابل‌توجهی از دانشجویان مشهدی و نخبه در دانشگاه فردوسی تحصیل می‌کنند، اما به این معنی نیست که از دنیای تقلب به دور هستند. دکتر حسین اکبری، ریاست گروه نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت آموزشی دانشگاه فردوسی مشهد، تجربه استادان را در کاهش تخلفات مؤثر می‌داند و می‌گوید: موثرترین روش پیشگیری از تخلف این است که استاد به امتحان پایان ترم اکتفا نکرده و بر فعالیت‌های طول ترم تمرکز کند. انجام تکالیف، امتحانات میان‌ترم و ارائه پروژه یا حضور فعال در کلاس، کمک زیادی به شناخت دانشجو می‌کند.

او با اشاره به اینکه اگر محدودیت‌های سیستمی و اینترنت وجود نداشت، مشاهده تصویری همه دانشجویان در جلسه امتحان، بهترین راه کنترل تخلفات بود، ادامه می‌دهد: هم‌اکنون امتحانات جامع تحصیلات تکمیلی با مشاهده تصویری دانشجو د‌رحال برگزاری است که در آن، امکان هیچ‌گونه تخلفی ندارد.


زمان آزمون‌ها را محدود کردیم

دکتر الهام عزیزی، معاون آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و اجتماعی دانشگاه پیام نور خراسان رضوی نیز می‌گوید: وقتی دروس عمومی در نوبت‌های مختلف و با سؤالات متفاوت برگزار می‌شود و در آزمون‌های تخصصی نیز علاوه‌بر ارزشیابی ترم، تنوع و تلفیق در شیوه‌های ارزشیابی مورد‌توجه است، امکان تخلف تا‌حدود زیادی کاهش می‌یابد.

او البته به زمان محدود آزمون‌ها هم اشاره می‌کند که امکان تقلب را از دانشجو خواهد گرفت و می‌افزاید: در این وقت کم، تنها افرادی موفق به پاسخ‌گویی می‌شوند که مطالعه قبلی داشته‌اند.
دکتر عزیزی این نکته را هم خاطرنشان می‌کند که باوجود همه تمهیدات، در‌صورتی‌که تقلب و تخلف دانشجو محرز شود، طبق شیوه‌نامه رسیدگی به تخلفات دانشجویی برخورد خواهد شد.
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
واقعا که ....
۱۷:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
واقعا که.....