یک و نیم میلیون صندلی در دانشگاه‌ها، بدون دانشجو

  • کد خبر: ۵۵۱۹۷
  • ۱۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۹
یک و نیم میلیون صندلی در دانشگاه‌ها، بدون دانشجو
معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: برنامه‌ریزی‌های اشتباه گذشته سبب شده امروز بیش از یک و نیم میلیون صندلی در دانشگاه‌ها بدون متقاضی باشد.
به گزارش شهرآرانیوز، غلامحسین رحیمی شعرباف پنجشنبه در جلسه معارفه رییس جدید مرکز آموزش عالی اقلید فارس افزود: آمار‌ها نشان می‌دهد، پنج سال پیش، چهار میلیون و ۸۰۰ هزار دانشجو داشتیم، امروز کمتر از ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار دانشجو در دانشگاه‌های کشور مشغول به تحصیل هستند.

وی ادامه داد: این عدم استقبال سبب شد که یک بازنگری اصولی در آموزش عالی کشور ایجاد شود و در دستور کار قرار گیرد.

رحیمی با اشاره به دانشگاهی که در سال‌های قبل بیش از ۱۰ هزار دانشجو داشته و اکنون کمتر از ۲ هزار و پانصد نفر دانشجو دارد افزود: این معضل پیش رو نیازمند بازنگری توسط طرح آمایش است که افزون بر تجدید نظر در ساختارها، رشته‌ها باید نیازسنجی منطقه‌ای هم انجام شود.

طرح آمایش
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم در توضیح طرح آمایش گفت: در سال ۹۵ با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی و موافقت رئیس جمهوری طرحی به نام آمایش تصویب شد که در آن تصمیم به بازنگری دوباره نسبت به نوع و تعداد رشته‌ها و همچنین ایجاد رشته‌های تحصیلی متناسب با هر منطقه گرفته شد.

وی ادامه داد: در طرح آمایش، اولویت نخست ارتقای کیفیت، سپس متناسب سازی رشته‌ها با نیاز‌ها و اولویت سوم استفاده بهینه از منابع است که در دستور کار قرار دارد. لازم است بخشی از ظرفیت آزاد شده آموزش عالی را به دوره‌های مهارتی اختصاص دهیم.

رحیمی شعرباف ادامه داد: هم اکنون بعضی از مراکز علمی کاربردی و فنی و حرفه‌ای را به سمت مراکز مهارت آموزی بدون دادن مدرک سوق دادیم و همچنین واگذاری فضای آموزشی آنان به مراکز آموزش عالی حضوری که در شرایط فعلی با کمبود فضای فیزیکی روبرو هستند در دستور کار قرار دارد.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم افزود: این مسائل سبب شد یک طرح ساماندهی به عنوان یکی از مهم‌ترین طرح‌های آمایش مطرح شود. مراکز آموزش عالی دولتی روزانه که همه از منابع دولتی استفاده می‌کنند، باکیفیت‌ترین موسسات آموزش عالی کشورند و بار اصلی پیشبرد و توسعه علم و فناوری را به دوش دارند.
 
 
منبع:ایرنا
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->