ایمان فروزاننیا - 10سال قبل که هنوز مرحوم فیسبوک روی بورس بود و ما هم حوصلهای برای گشتوگذار در آن داشتیم، با حمید سپیدنام یا همان مستر تیستر آشنا شدم. آن زمان هم مثل الان، کارش این بود که به رستورانهای مختلف برود و درمورد کیفیت غذاها و خدماتشان برای دیگران بگوید؛ البته در نبود ویدئو و اینستاگرام و این چیزها، مستر برای مخاطبانش مینوشت و نهایتا چندتا عکس هم ضمیمهاش میکرد. اینستاگرام که از راه آمد، مستر و امثال او بازارشان حسابی رونق گرفت. فیلمهای زرقوبرقدار جای متنهای خوشمزه را گرفت و کارشان راحتتر و بازارشان داغتر شد. تعداد دنبالکنندههای مستر هم دانهدانه افزایش یافت و به 700هزار نفر رسید، پایش به سینما باز شد و در فیلم «پاستا ریونی» بازی کرد. رستورانگردی در خارج از ایران را شروع کرد و کمکم تبدیل شد به یک شاخ اینستاگرام؛ البته شاخ شدن در اینستاگرام بد نیست تازمانیکه به کسی شاخ نزنی. ولی گویا مستر یا از این اصل خبر نداشت یا نتوانست آن را رعایت کند و وارد دعوای مجازیای شد که گردوخاکش حسابی بالا گرفت و از همه بیشتر در چشم خودش رفت. اینفلوئنسر خوشاشتهای دیروز با آن موهای بامزه فرفری، امروز در چشم خیلیها یک فرد بیادب و انتقادناپذیر است که با آنچه در صفحه اینستاگرام خوشآبورنگش نشان میدهد، 180درجه فاصله دارد.
پست جنجالی از مستر تیستر!!
کارتون اعتراضی شیدا سردشتی گرافیست و فعال شبکه های اجتماعی
دعوا با چاشنی فحش و توهین
همهچیز از سلفی مستر با یک شتر شروع شد؛ شتری که کمی بعد، عکس کلهاش درحال پخته شدن روی اینستاگرام مستر تیستر قرار گرفت و باعث ناراحتی برخی کاربران فضای مجازی بهخصوص گیاهخواران شد. این وسط نگار شمس، کارتونیست، که ازقضا گیاهخوار هم هست، در صفحه اینستاگرامش کارتونی منتشر کرد که در آن یک شتر، سر یک آدم را که شباهت زیادی به مستر تیستر دارد، داخل سینی سرو کرده است. گویا این کارتون به مذاق مستر خوشاشتهای ماجرا خوش نمیآید و در چت اینستاگرام با الفاظ بسیار رکیک و توهین و تحقیر از خجالت خانم کارتونیست درمیآید. بعد هم دنبالکنندههایش را بسیج میکند برای ریپورت کردن صفحه نگار شمس. از آنطرف نگار شمس از چتش با مستر تیستر و فحاشیهای او اسکرینشات و عکس تهیه میکند و آن را در فضای مجازی پخش میکند و از همینجاست که کاربران با چهره دیگر این اینفلوئنسر اینستاگرامی آشنا میشوند و از خواندن توهینهای او حسابی جا میخورند.
الکی شاخ نسازیم
حالا خیلیها فهمیدهاند که مستر تیستر آن چهره مؤدب و خوشاخلاقی که در کلیپهای اینستاگرام از او میبینیم، نیست. حداقل در مقابل انتقاد اینطور نیست. ماجرای اخیر باعث شده است برخی کاربران بیشتر درباره او جستوجو کنند و مثلا معلوم شود شرکت انگلیسی که مستر مدعی بود در آن کار میکند، از سال2013 تعطیل شده است. حالا کاشف به عمل آمده است که مستر تیستر به هر رستورانی که میرود، یک تندیس کیفیت هم اهدا میکند که هزینهاش 30میلیون تومان ناقابل است. حالا برای برخی سوال شده است که اساسا تیسترهای غذا براساس چه نظام ارزیابی و چه اعتباری به رستورانها امتیاز میدهند و از آنها پول میگیرند.
ولی از همه بحثها مهمتر، این اتفاق بهانهای شد برای فکر کردن بیشتر به پویش # احمقها_ را_معروف نکنیم؛ پویشی که از ما میخواهد وقتی از یک شاخ مجازی رفتار بدی میبینیم، او را آنفالو کنیم و باعث نشویم به پشتوانه دنبالکنندههایش با قدرت بیشتری به رفتار غلطش ادامه دهد. برخی کاربران هم با توئیتهایشان سعی کرده بودند به این موضوع در ماجرای مستر تیستر اشاره کنند: «شما فکر کن 700هزار نفر کسی رو فالو کردن که حتی بلد نیست بدون غلط، فحش بده!» کاربر دیگری نوشته بود: «این خوبه که الان به فکر افتادی بری مستر تیستر رو آنفالو کنی، اما بعدها سر فرصت بشین با خودت فکر کن که اساسا چرا از اول این تیپ آدمها رو فالو کرده بودی؟ وقتی از کسی و یا جریانی حمایت میکنیم، به خودمون و دیگران و جهان داریم نشون میدیم که ما از چه جنسی هستیم».