صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

همه با هم، برای هیئت!

  • کد خبر: ۵۶۵۴
  • ۰۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۵
رمز ماندگاری هیئت 70 ساله محله گل خطمی

سعید جلائیان - اگر به تاریخ هیئت‌های مذهبی نگاه کنیم هزاران هیئتی را خواهیم دید که در مشهد شکل گرفته‌اند. برخی از آن‌ها با گذشت زمان بسیار پرشور و پررونق مانده‌اند و برخی کمتر نام و نشانی از آن‌ها مانده است. در میان دسته اول این مجموعه‌ها، نام هیئت ابوالفضلی گل خطمی که با بیش از 70سال سابقه همچنان سرپاست به چشم می‌خورد. این هیئت مذهبی با تکیه بر اهالی محله کوی کارگران توانسته 7دهه سرپا بماند و فعالیت‌های خود را گسترش نیز داده است.در میان عزاداران هیئت ابوالفضلی گل خطمی که برای مظلومیت قافله سالار عشق اشک ماتم می‌ریزند حضور پیدا می‌کنیم و با حاج قنبر چاچی که 80سال سن دارد و پیرغلام این هیئت است به گفت‌وگو می‌پردازیم. چاچی جدا از اینکه 70 سال عضو ثابت هیئت ابوالفضلی گل خطمی است، خود 40 سال پیش به احداث یک حسینیه در محله کوی کارگران اقدام کرده که این بنا نیز همچنان پابرجا و فعال است. پیرغلام هیئت ابوالفضلی گل خطمی در ابتدا ما را به 70 سال پیش می‌برد به زمانی که مسجد این محله از سوی اهالی بنا می‌شود.


هیئتی برای همه
چاچی درباره شکل‌گیری این هیئت می‌گوید: سال 1330 که مسجد ابوالفضلی گل خطمی بنا شد هیئتی به همین نام از سوی مرحوم علی شکویی ایجاد شد. آن زمان در این محله تنها 30 خانواده ساکن بودند و تمام آن‌ها در اداره این هیئت نقش داشتند. در روزهایی که هیئت مراسمی برگزار می‌کرد که در آن قصد توزیع غذا داشت، یکی از اعضای هیئت برای هزینه‌های آن در خانه‌های محله را می‌زد و هر کسی بسته به توانی که داشت به هیئت کمک می‌کرد. البته بسیاری از اهالی نیز بودند که ماهیانه مبلغی را به هیئت می‌پرداختند. رمز ماندگاری این هیئت نیز به عقیده من همدلی و همراهی اهالی این محله است. مردم خیلی با یکدیگر یکرنگ بودند. هنوز بسیاری از فیش‌هایی را که از کمک به هیئت گرفتم دارم.چاچی از مراسم سوگواری در سال‌های ابتدایی این هیئت تعریف می‌کند: مراسم‌های هیئت را همواره خود اهالی برگزار می‌کردند. آن‌هایی که سواد داشتند در مراسم‌ها نوحه می‌خواندند. خود من در ماه محرم نوحه می‌خواندم. در ظهر عاشورا نیز مردان محله سینه‌زنان به حرم امام رضا(ع) می‌رفتیم و باز می‌گشتیم.


همه سال هستیم
پیرغلام اباعبدا... ادامه می‌دهد: فعالیت‌های این هیئت الان به صورت متمرکز در مسجد است. ما در طول هفته 2بار در مسجد برنامه داریم. روز سه‌شنبه دعای توسل و شب جمعه که دعای کمیل می‌خوانیم. هیئت ابوالفضلی گل خطمی در تمامی شب‌های شهادت امامان معصوم در مسجد به عزاداری می‌پردازد و در اعیاد مختلف نیز جشن برگزار می‌کند. از میان برنامه‌های خوب هیئت می‌توان به عزاداری در شب شهادت حضرت رقیه(س) که هیئت در محله حرکت می‌کند و به عزاداری می‌پردازد یا مراسمی که روز ولادت امام رضا(ع) پس از اقامه نماز صبح با یک شاخه گل راهی حرم مطهر رضوی می‌شوند، اشاره کرد.
چاچی از فعالیت‌های هیئت در ماه محرم نیز می‌گوید: در ماه محرم چراغ هیئت در شب اول روشن می‌شود و هر شب از صدها نفر در مسجد ابوالفضلی پذیرایی می‌کنیم. هیئت در ظهر عاشورا از محله، زنجیرزنان راهی حرم مطهر می‌شود و پس از آن باز می‌گردد. بیشتر ساکنان محله‌ کوی کارگران و حتی آن‌هایی که روزی در این محله زندگی می‌کردند به اینجا می‌آیند و ظهر عاشورا را اینجا عزاداری می‌‌کنند و در ادامه از 2هزار نفر پذیرایی می‌شود.


جوانان محله همراه هستند
متأسفانه این روزها حضور جوانان و سالمندان را کمتر در هیئت‌ها شاهد هستیم اما خوشبختانه در این هیئت این گونه نیست. جوانان محله کوی کارگران با وجود اینکه برای خود هیئت مستقلی بنا نهادند همچون گذشته در این هیئت حضور پررنگ دارند و می‌توان جوانان را در میان پیرغلامان یافت که مسئولیت‌هایی در هیئت بر عهده دارند.چاچی در انتها درباره نقش جوانان در این هیئت که ادامه‌دهنده راه آن‌ها هستند، می‌افزاید: جوانان در تمامی مراسم‌های این هیئت حضور پر رنگی دارند و ما بسیاری از مسئولیت‌ها را بر عهده آن‌ها نهادیم. این حضور حتی زمانی که آن‌ها پیشنهاد دادند که یک هیئت مستقل برای خودشان داشته باشند کمرنگ نشد و همچون گذشته در مراسم حضور دارند و ما از اینکه آن‌ها چراغ این هیئت را روشن نگه خواهند داشت اطمینان داریم و از این موضوع خوش‌حال هستیم.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.