صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

تصفیه‌خانه فاضلاب محلی(لوکال) "چهل بازه" به عنوان پیشرفته‌ترین تصفیه‌خانه غشایی کشور طی مراسمی با حضور مدیران شهری و استانی به بهره‌برداری رسید.

به گزارش شهرآرانیوز، تصفیه‌خانه فاضلاب محلی(لوکال) "چهل بازه" به عنوان پیشرفته‌ترین تصفیه‌خانه غشایی کشور طی مراسمی با حضور مدیران شهری و استانی به بهره‌برداری رسید.

معاون خدمات شهری شهرداری مشهد روز جمعه در این مراسم گفت: فضای سبز شهری عاملی برای زیست پذیر کردن شهرها برای شهروندان است و در مشهد این مهم مورد توجه است و استفاده از گونه های بومی و مناسب با شرایط اقلیمی در اولویت است.

مهدی یعقوبی افزود: برای آبیاری فضای سبز نیز در این کلانشهر استفاده از پساب تصفیه شده مورد تاکید است لذا با توجه به قرار گرفتن کلانشهر مشهد در اقلیم خشک و محدودیت‌های منابع آب، در سال ۹۶ ساخت نخستین و بزرگترین تصفیه خانه محلی فاضلاب کشور در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفت.

وی ادامه داد: ساخت هفت تصفیه خانه محلی فاضلاب در دستور کار است که امروز تصفیه خانه چهل بازه به بهره برداری می رسد.

معاون خدمات شهری شهرداری مشهد گفت: این تصفیه خانه با فرایند پیشرفته و ترکیبی از تصفیه بیولوژیکی فاضلاب و غشایی با اعتبار بیش از ٢٣٠ میلیارد ریال و تامین اعتبار از سوی بخش خصوصی آماده بهره برداری شد.

یعقوبی با بیان این که خروجی این تصفیه خانه بسیار با کیفیت است افزود: این تصفیه خانه در هر ثانیه ۵۰ لیتر پساب تولید می کند و در مجموع با استفاده از این مقدار پساب تولید شده حدود ۵۰ هکتار از فضای سبز شهر به صورت روزانه آبیاری خواهد شد.

وی اضافه کرد: این تصفیه خانه طی مراحل پیش تصفیه، تصفیه فیزیکی، تصفیه بیولوژیکی، فیلتراسیون غشایی و گندزدایی، فاضلاب ورودی را به پساب دارای کیفیت بسیار مطلوب به منظور آبیاری فضای سبز شهر مشهد تبدیل می‌کند و فضای اشغال کمتر، کیفیت عالی پساب خروجی و راندمان بسیار بالا در تصفیه فاضلاب، از مزایای این روش تصفیه نسبت به سایر روش‌های تصفیه قدیمی است.

عضو شورای اسلامی شهر مشهد نیز در این مراسم گفت: یکی از بحرانهای جدی در کشور بحران آب و آلودگی هواست و استفاده بهینه از منابع آبی مورد تاکید است و مدیریت شهری و شورای شهر مشهد روی این موضوع تمرکز کرده است و ساخت تصفیه خانه های محلی در دستور قرار گرفت.

محمد حسین ودیعی افزود: تصفیه خانه محلی چهل بازه دارای خصوصیات و ویژگیهای مهمی است و می تواند چشم انداز مطلوبی برای توسعه فضای سبز به شهروندان مشهدی ارائه دهد.

وی ادامه داد: کلانشهر مشهد نیازمند توجه ملی است و بسیاری از پروژه های کلان در این کلانشهر با بودجه شهرداری قابل اجرا نیست.

امسال هزار میلیارد ریال برای توسعه شبکه آبیاری فضای سبز و جداسازی آن از شبکه آب شرب شهر مشهد توسط شهرداری هزینه شده ‌است. 

فضای سبز شهر مشهد با احتساب فضای سبز کمربندی، پنج هزار و ۷۰۰ هکتار وسعت دارد و سرانه فضای سبز این شهر ۱۷.۳ مترمربع است.

در تصفیه خانه‌های فاضلاب غشایی به منظور حذف ذرات بسیار ریز همچون نمکها، ویروسها، آفت‌کُشها و بسیاری از ترکیبات آلی آب را تحت فشار بالا و یا خلا از غشاهایی نازک عبور می دهند.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.