صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

یک گام به جلو

  • کد خبر: ۶۰۰۹
  • ۰۸ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۹
گزارشی درباره چگونگی انتخابات مرحله سوم شورای اجتماعی محله

انسیه شهرکی
دبیر شهر آرا محله

شورای اجتماعی محله نهادی عمومی، غیردولتی، غیرمتمرکزو غیرسیاسی است و فعالیت در آن داوطلبانه و مشارکتی است. شورای اجتماعی در مقیاس محله در شهر مشهد فعالیت خواهد کرد. اهداف آن هم ارتقا و سامان‌دهی مشارکت اجتماعی شهروندان در فرایند شناسایی مسئله، ارائه راه‌حل، تصمیم‌سازی، اجرا و نظارت بر امور محله و احیا و تقویت محله‌ای به منظور افزایش حس تعلق شهری، تعهد و مسئولیت‌پذیری اجتماعی و همچنین کمک به انجام وظایف نظارتی شورای اسلامی در محله است. بعد از اجرای دو گام از فرایند انتخابات مجامع داوطلبی شورای اجتماعی محلات منطقه6 به علت آغاز گام سوم شورای اجتماعی محله با احسان حسن‌نژاد، سرپرست اداره فرهنگی اجتماعی شهرداری منطقه، در این باره گفت‌وگو کردیم.حسن‌نژاد با اشاره به اینکه گام سوم فرایند انتخابات مجامع داوطلبی شورای اجتماعی محلات منطقه هم‌زمان با دیگر مناطق آغاز شده است، درباره زمان ثبت‌نام برای مجامع داوطلبی به شهرآرامحله گفت: اجرای این طرح از 30شهریور تا 21مهر است که برای ثبت‌نام می‌توان به‌طور حضوری به اداره فرهنگی و اجتماعی شهرداری منطقه6 واقع در 17شهریور، طبقه سوم مجتمع ابریشم مراجعه کرد یا از طریق سایت mahllat.mashhad.ir فرایند ثبت‌نام را انجام داد.
وی درباره محلات هدف گام سوم شورای اجتماعی محلات منطقه گفت: این محلات عبارت‌اند از؛ پورسینا (دارای 15مدرسه، 13مسجد و حسینیه)، شهید باهنر(7مدرسه، 8مدرسه)، شهید بسکابادی (3مسجد و 3مدرسه)، امیرآباد(4مسجد، 4مدرسه)، آقامصطفی خمینی و عمار یاسر(5مسجد، 4مدرسه که یکی از مدارس تعطیل)، شهید معقول(11مدرسه، 14مسجد)، کارمندان اول(6مدرسه، 4مسجد)، کارمندان دوم(4مسجد، 5مدرسه)، چهنو(5مدرسه، 4مسجد)
شرایط عمومی ثبت‌نام موضوع بعدی بود که سرپرست معاونت فرهنگی منطقه درباره آن چنین گفت: تابعیت جمهوری اسلامی ایران، تعهد و وفاداری به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، حسن شهرت و وجاهت اجتماعی و اخلاقی در محله، آشنایی با فرصت‌ها و ظرفیت‌های محله، نداشتن سابقه محکویت کیفری مؤثر.
حسن‌نژاد شرایط اختصاصی را نیز چنین برشمرد:
الف) 6ساکن محله: سکونت در محدوده محله
ب) نماینده مدارس: مدیر، معاون یا معلم یکی از مدارس سطح محله
ج) نماینده تشکل: سازمان مردم‌نهاد محله باید دارای مجوز از مراجع ذی‌صلاح و فعالیت مؤثر باشد، حداقل مدرک تحصیلی هم لیسانس است.
د)نماینده مسجد: سکونت در محله، حداقل مدرک تحصیلی دیپلم
ه) نماینده کسبه یا فعال اقتصادی: سکونت در محله، محدوده کسب باید در محله باشد، حداقل مدرک تحصیلی دیپلم
مدارک ثبت‌نام برای داوطلبان هم طبق گفته سرپرست معاونت فرهنگی منطقه، کپی کارت ملی و تمام صفحات شناسنامه، کپی آخرین مدرک تحصیلی، دو قطعه عکس رنگی و تکمیل درخواست عضویت است.
اما موضوع دیگری که حسن‌نژاد درباره آن گفت طرح محله ما بود. او در این باره گفت: طبق تبصره 22به شهرداری مشهد مقدس اجازه داده شده5 درصد سرجمع اعتبارات پروژه‌های عمرانی سال1398 را به اجرای پروژه‌های پیشنهادی شهروندان که از طریق شورای اجتماعی محله ارائه شده، اختصاص داده و آثار مالی آن را در لایحه اصلاح بودجه سال1398منعکس کند. طرح محله ما نمود اجرایی این سیاست‌ها در مدیریت شهری مشهد مقدس است.وی افزود: طرح محله ما، طرح مشارکتی بین شهروندان و مدیریت شهری است که در آن گروه‌های متخصص در زمینه پژوهشگری علوم اجتماعی و شهرسازی و معماری فعالیت دارند هدف از این طرح، نهادینه‌سازی رویکردی است که مطابق با آن، فرآیند برنامه‌ریزی از پایین به بالا تدوین شده و مردم خود به‌طور مستقیم در تعیین پروژه‌های مورد نیاز نهاد‌ها و سازمان‌های دولتی و عمومی مشارکت دارند.
حسن‌نژاد ادامه داد: مطابق با فرایند طراحی شده برای این پروژه، تیم متخصص پس از هماهنگی معاونت فرهنگی شهرداری منطقه و گفت‌وگو با شورای اجتماعی محله، وارد محدوده مطالعاتی شده و با استفاده از روش‌های مشارکتی همچون گفت‌وگوی کانونی، نصب بنر نظرخواهی و مشکلات اساسی محله را از منظر عموم شهروندان استخراج می‌کند. این مشکلات با مسئولان محلی در میان گذاشته شده و باتوجه به تأکیدات عمومی و امکانات و محدودیت‌های مدیریتی و اجرایی، برنامه‌ریزی و طراحی برای حل یک یا چند معضل شناسایی شده انجام می‌شود. هدف این پروژه، شناسایی مشکلات کالبدی محله بوده است. همچنین می‌توان گفت مشارکت عمومی در تمامی مراحل از شناسایی تا برنامه‌ریزی و طراحی مدنظر است.وی درباره محلات منطقه6 در این طرح نیز گفت: محله عمار یاسر، بهبود و بهسازی پیاده‌روها و تأمین پارک‌های محلی و محله کشاورز، تأمین فضای سبز معابر و بهبود و بهسازی معابر و محله پورسینا، بهبود و بهسازی پیاده‌روها و محله انصار، در حال تصویب پروژه است.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.