صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

احداث پارک موضوعی کودک و سلامت در مشهد

  • کد خبر: ۶۰۵۷
  • ۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۰۶:۵۳
لایحه مجوز انعقاد قرارداد پروژه سرمایه گذاری احداث پارک موضوعی کودک و سلامت پس از بحث و بررسی به تصویب اعضای شورای شهر رسید.

الهام مهدی زاده - لایحه مجوز انعقاد قرارداد پروژه سرمایه گذاری احداث پارک موضوعی کودک و سلامت، یکی از دستور کارهای هفتاد و چهارمین جلسه علنی روز گذشته شورای شهر بود که پس از بحث و بررسی به تصویب اعضای شورای شهر رسید.
محمدرضا حیدری، رئیس شورای شهر مشهد، قبل از بررسی این لایحه گفت: این لایحه باتوجه به اهمیتی که داشت، قبل از ارائه به صحن علنی شورای شهر مشهد در 6کمیسیون شورای شهر بررسی شد؛ بنابراین بیشتر اعضای شورای شهر مشهد در جریان بررسی این دستور کار قرار گرفته اند.
در ادامه احمد نوروزی، رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه گذاری و مشارکت های شورای شهر مشهد، متن ماده واحده این لایحه را قرائت کرد. براساس متن ماده واحده، به شهرداری مشهد مقدس اجازه داده می شود به انعقاد قرارداد سرمایه گذاری به روش ساخت، تجهیزو بهره برداری، تسهیم درآمد و انتقالB.O.S.T با شرکت توسعه اقتصاد الکترونیک روماک در موضوع ساخت و تجهیز پارک موضوعی کودک و سلامت واقع در قاسم آباد، بین شریعتی۴۵ و۴۷ به مبلغ تقریبی سرمایه گذاری 344میلیارد ریال به مدت ۱۷سال و ۶ماه (۲سال ساخت و ۱۵سال و ۶ماه بهره برداری) با نرخ بازده داخلی 17/27 درصد اقدام کند.
وی با ارائه توضیحاتی برای این لایحه گفت: اکنون شهرداری و حوزه اقتصادی این نهاد، بسته های متنوع در حوزه سرمایه گذاری ارائه کردند و به زودی نیز پروژه های متنوع و بسیاری در حوزه اقتصادی ارائه خواهند داد و باید از شهرداری و حوزه اقتصادی آن برای تنوع بخشی به سرمایه گذاری قدردانی کرد.
وی در ادامه اظهار کرد: متأسفانه در حوزه فضاهای تفریحی و گردشگری خلأهایی داریم که با اجرای بسته های اقتصادی از این دست، می توانیم این فضاهای مناسب را برای اوقات فراغت کودکان ایجاد کنیم. در نهایت این دستور کار به تصویب حداکثری اعضای شورای شهر مشهد رسید.


سابقه پارک های موضوعی در مشهد
پارک موضوعی کودک و سلامت بعد از پارک موضوعی زیارت، پارک مینیاتوری و پارک موضوعی دانش، باغ گل‌ها و باغ گیاه‌شناسی، ششمین پارک موضوعی مشهد است.
این پارک اولین پارک موضوعی کودک و سلامت در راستای خدمت رسانی به خانواده ها و به ویژه کودکان مشهدی است. بخش محدودی از این پارک 3.3 هکتاری، مطابق ضوابط به صورت سرپوشیده برای خدمات رفاهی خانواده‌ها در نظر گرفته شده است. در این پارک جنبه های آموزشی در حوزه های شناختی، حرکتی و خلاقیت کودکان در نظر گرفته می‌شود. طراحان این پارک در تلاش اند از طریق بازی و تفریح در کنار رشد جسمانی، رشد ذهنی و عاطفی کودکان را نیز ارتقا بخشند.
اواخر سال89 بود که کار ساخت پارک موضوعی زیارت در بوستان وحدت مشهد واقع در بولوار وحدت آغاز شد و چندماه بعد به بهره‌برداری رسید. این پارک به مساحت 16هکتار و در 9بخش بنا شده است.
خرداد سال92 نیز باغ گیاه‌شناسی مشهد با مساحت تقریبی 25هکتار و در قالب 12مجموعه از ترکیب هنر معماری، معماری منظر و علم گیاه‌شناسی در بولوار جمهوری اسلامی (بولوار فرودگاه) به بهره‌برداری رسید.
باغ گل‌ها نیز در مساحتی حدود 3هکتار در بولوار معلم احداث شده است که ساختار آن به شکل گل بنفشه طراحی شده است و اگر از بالا این باغ را تماشا کنید تصویر گل بنفشه در آن تشخیص داده می‌شود. در فصول مختلف سال گل‌های مختلف که با آب‌وهوای آن فصل سازگار است در این باغ کاشته می‌شود. از جمله قسمت‌های این باغ می‌توان به تئاتر روباز، گلخانه آموزشی، آب‌نما و محوطه بازی کودکان اشاره کرد. برکه‌ای زیبا که در آن نیلوفرهای آبی وجود دارد نیز از دیگر بخش‌های این باغ است.
3 سال قبل نیز بزرگ‌ترین پارک مینیاتوری شرق کشور با مساحت 8هکتار در منطقه الهیه مشهد آغاز به کار کرد. شروع به کار این پارک موضوعی با 9المان بود و طبق وعده مسئولان مدیریت شهری، قرار است 60المان در این بوستان ایجاد شود. از جمله المان‌هایی که در این بوستان ایجاد شده می‌توان به المان‌های تخت جمشید، آرامگاه فردوسی، پل خواجو، فرودگاه شهید هاشمی نژاد، آرامگاه عطار، ایستگاه راه‌آهن مشهد، باغ شاهزاده ماهان، سد کارده و روستای کندوان اشاره کرد.
در شهریور سال گذشته پارک موضوعی دانش نیز در بزرگراه امام‌علی(ع)، حدفاصل خیابان ابرار تا بولوار شریعتی و بولوار شریعتی تا خیابان نهضت به بهره‌برداری رسید. در این پارک 8/3هکتاری، ۴۵نماد علمی و آموزشی به وسیله ۴۰مجموعه دانش‌بنیان طراحی و ساخته شده است. همچنین به 18عنوان از مشاهیر، شهدای هسته‌ای و دانشمند با زندگی‌نامه آن‌ها در پارک دانش توجه شده است.


واگذاری ساختمان پارکینگ امام رضا(ع)
لایحه واگذاری و تحویل ساختمان احداثی پارکینگ طبقاتی امام رضا(ع) دیگر دستور کار صحن علنی شورای شهر بود که به تصویب رسید.
رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه گذاری و مشارکت های شورا با ارائه توضیحاتی گفت: پارکینگ طبقاتی امام رضا(ع) یکی از پروژه های سرمایه گذاری بود. طبق مصوبه شورا، شهرداری ملزم است درآمد حاصل از پارکینگ و جرائم حاصل از حذف پارکینگ را صرف پارکینگ سازی کند؛ پروژه هایی نیز در این راستا آغاز شد، اما مجموع رقم پروژه هایی که شهرداری در حوزه پارکینگ سازی در دست اجرا دارد بیش از درآمد حاصل از جرائم است.
در ادامه نوروزی متن ماده واحده را به این شرح قرائت کرد: به شهرداری مشهد مقدس اجازه داده می شود با عنایت به قرارداد در ارتباط با اجرای پروژه پارکینگ عمومی امام رضا(ع) در قالب پروژه سرمایه گذاری، به واگذاری و تحویل ساختمان احداثی واقع در ضلع شمالی بیمارستان امام رضا(ع)، با مساحت زیربنای تقریبی 41هزار و408مترمربع در ۸طبقه (به دانشگاه علوم پزشکی مشهد به مبلغ کل 680میلیارد ریال) اقدام کند؛ بخشی از این مبلغ بابت واگذاری و تحویل ساختمان پارکینگ طبقاتی و بخش دیگر مربوط به هزینه ساخت قسمت زباله سوز و گلخانه است.


تعهد دانشگاه برای این پارکینگ
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا نیز در جریان بررسی این دستور کار با طرح سؤالی گفت: این سؤال را در جریان بررسی این دستور کار در کمیسیون مطرح کردم، اما در آن جلسه پاسخی مقتضی از شهرداری دریافت نکردم؛ پارکینگ امام رضا(ع) اکنون پارکینگی عمومی است. بنای این پارکینگ براساس طرح جامع بر روی زمینی که کاربری آن بهداشتی درمانی است، ساخته شده است. اگر این پارکینگ را واگذار کنیم ممکن است در چند سال آینده دانشگاه علوم پزشکی آن را از حالت عمومی خارج کند. در این شرایط ما نمی توانیم اقدامی داشته باشیم چون آن را واگذار کرده ایم.
وی ادامه داد: سؤال من این است که چه تمهیداتی برای این موضوع و جلوگیری از خروج پارکینگ از حالت عمومی دارید؟
رئیس شورای شهر نیز با طرح سؤالی گفت: در قرارداد اولیه بخشی از این ساختمان به عنوان تجهیز همراه سرا منظور شده است که چگونگی اجرای آن باید مشخص شود. نکته دیگر آنکه برای استفاده از این پارکینگ قرار است از چه نرخی تبعیت شود؟ آیا دانشگاه می خواهد براساس نرخ ما خدمات ارائه دهد یا نرخی متفاوت ارائه می کند؟
معاون مالی و پشتیبانی شهرداری مشهد نیز در توضیحاتی برای این دستور کار گفت: مالکیت این پارکینگ اکنون نیز در اختیار ما نیست. درباره کاربری هم باید عنوان کرد کاربری این پروژه در قرارداد، بر عنوان پارکینگ عمومی تأکید کرده است.


پارکینگ برای مشهد می ماند
رضا خواجه نائینی ادامه داد: بی شک اگر از این پارکینگ به شکل دیگری استفاده شود، بخش های نظارتی مانند پلیس ساختمان می توانند به این موضوع ورود کنند. در ارتباط با نرخ پارکینگ امام رضا(ع) نیز، نرخ این پارکینگ مانند سایر پارکینگ های عمومی شهر است. تأکید می کنم این پارکینگ برای شهر ساخته شده و برای شهر مشهد باقی می ماند.
در ادامه این جلسه نوروزی، رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه گذاری و مشارکت های شورا نیز با ارائه توضیحاتی گفت: این پارکینگ در بیمارستان امام رضا(ع) ساخته شده و اگر جواب گوی مراجع بیمارستان باشد بخش اعظمی از مشکلات پارک خودرو در آن محدوده را برطرف می کند. موضوع دیگر اینکه اگر پارکینگ امام رضا(ع) ظرفیت خالی داشت، می تواند از این ظرفیت برای کسب درآمد استفاده کند. چرا باید نگران این باشیم که دانشگاه علوم پزشکی از این تدبیر و فرصت استفاده نکند؟ در دستور کار نیز تأکید کرده ایم استفاده از این پارکینگ صرفا به صورت پارکینگ عمومی مطرح است. در نهایت از آنجایی که دانشگاه علوم پزشکی مشهد یک دستگاه اجرایی است، نگرانی چندانی برای عقد قرارداد وجود ندارد.


چالش مواجهه با دستگاه های اجرایی
رئیس شورای شهر مشهد در واکنش به گفته های این عضو شورای شهر مشهد گفت: آقای نوروزی مشکل ما همین دستگاه های اجرایی است؛ سراغ دستگاه های اجرایی نمی توانیم برویم. بهتر است در بندی جداگانه تأکید کنیمهر گونه تغییر کاربری منوط به تأیید کمیسیون ماده 5 خواهد بود.
پس از ارائه نظرات موافق و مخالف، این دستور کار به رأی گذاشته شد و به تصویب رسید.


همراهی بیشتر با پیمانکاران بخش خصوصی اتوبوس رانی
دیگر دستور کار صحن علنی شورای شهر مشهد، لایحه مجوز پرداخت مابه التفاوت بهای تمام شده خدمات و کرایه دریافتی از مسافران به بخش خصوصی اتوبوس رانی در سال۱۳۹۸ بود، که به تصویب رسید.
در جریان بررسی این دستور کار، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر مشهد در توضیحاتی گفت: در این لایحه 15میلیارد تومان ما به التفاوت برای شرکت طلیعه راهیان نور برای واگذاری 100دستگاه مینی بوس در نظر گرفته شده است. 70میلیارد تومان نیز مربوط به یارانه ای است که باید به بخش خصوصی پرداخت شود و این یارانه در محاسبه تورم سالانه، حقوق و مزایا و میزان استفاده شهروندان از اتوبوس ها لحاظ شده است.
بتول گندمی ادامه داد: نیروی انسانی ضریب راننده از 37/2 به 2 کاهش یافته است. این کاهش نیروی انسانی در افزایش ساعت اضافه کاری و تعطیل کاری لحاظ شد. در حوزه مابه التفاوت نیز سال گذشته رقم مناسبی لحاظ کردیم.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر مشهد ادامه داد: در برخی شاخص ها نظیر روغن موتور، ضدیخ و لوازم یدکی، نرخ تورم را براساس نرخ سایت مرکز آمار که از نرخ بانک مرکزی بیشتر است، لحاظ کرده ایم. علاوه بر آن برای کاهش دغدغه بخش خصوصی به این موضوع نیز تأکید شد که اگر تغییرات اقتصادی رخ دهد، امکان تغییر این ارقام وجود دارد.
گندمی یادآور شد: همچنین سال گذشته 2درصد سود عملیاتی به بخش خصوصی پرداخت کردیم. امسال شهرداری معتقد بود با توجه به ثبات اقتصادی این رقم پرداخت نشود، اما در نهایت در جلسه کمیسیون جمع بندی به این نتیجه رسیدیم که این 2درصد باز هم مدنظر قرار گرفته شود.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.