به گفته گندمی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر مشهد، آنچه که در بودجه ۱۴۰۰ شهرداری مشهد دیده شده است، اعتباری بیش از ۱۸ هزار و ۴۰۷ میلیارد تومان است. در این بودجه مهمترین شاخص این است که پروژههای نیمهتمام به پایان برسد.
لاله سادات کوثری | شهرآرانیوز؛ پنجمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد، سال ۹۶ درحالی با شعار مشهد شهر امید و زندگی روی کار آمد که بهاذعان بسیاری از کارشناسان، بدنه اصلی مدیریت شهری بهلحاظ مالی در وضعیت بغرنجی قرار داشت، خزانه بهنسبت خالی از یکسو و سود چندصدمیلیونی بدهی به بانکها در هرروز، ناتمامی برخی پروژههای عمرانی، مطالبات شرکتها و پیمانکاران، همه و همه از سوی دیگر وضعیت را برای ورود، سختتر از اوضاع معمول کرده بود.
دراینمیان یکی از مهمترین موضوعاتی که در وهله اول بهعنوان راهحل زیرساختی برای غلبه بر اینهمه مشکل بهنظر میرسید، موضوع تأمین منابع مالی یا همان تأمین اعتبار لازم برای مقابله با اینهمه بحران مالی به حساب میآمد، امری که شورای پنجم بعد از تکیهزدن بر مسند حقوقی کار، به نیابت مردم مشهد، از همان بدو ورود محور اصلی برنامه کاری خود قرار داد تا آنجا که امروز بعد از گذشت ۳ سالواندی از آغازبهکار شورای امید، تقریبا بدهکاریهای شهرداری به مرز صفر رسیده است و افزون بر آن با وجود شیوع کرونا، با تکیه بر تأمین منابع مالی سال ۹۹ برای مدیریت شهری مشهد، سال عمران و آبادانی در تاریخ شهر به ثبت رسید. موضوعی که باعث شد در آخرین چهارشنبه اسفندماه ۹۹ بتول گندمی، رئیس کمیسیون برنامه، بودجه، فناوری اطلاعات و منابع انسانی شورای اسلامی شهر مشهد، برای گفتوگویی بهنسبت مفصل میزبان شهرآرا باشد.
به گفته گندمی آنچه که در بودجه ۱۴۰۰ شهرداری مشهد دیده شده است، اعتباری بیش از ۱۸ هزار و ۴۰۷ میلیارد تومان است. در این بودجه مهمترین شاخص این است که پروژههای نیمهتمام به پایان برسد تا کاری که در شورای پنجم شروع شده، پایان بپذیرد و پروژه نیمهتمامی برای ششمین دوره شورای شهر مشهد برجا نگذاریم. شاخص دیگر این است که بدهیهایی که بهصورت مستمر در قالب اوراق مشارکت تعهدات به بانکها یا بدهی به پیمانکاران وجود دارد، همه پرداخت شود و بدهی برای آینده برجا نماند. البته این نکته را متذکر شوم که هرسال برای اجرای خطوط قطارشهری، اوراق مشارکت منتشر میشود. بدون تردید شهرداری برای اینها تعهداتی خواهد داشت. منظور من از برجانماندن بدهی از شورای پنجم، نوعی از بدهی است که سالهای سال از زمان پرداخت آن بگذرد.
رئیس کمیسیون برنامه، بودجه، فناوری اطلاعات و منابع انسانی شورای شهر افزود:برای رسیدن به این هدف بخشی از درآمد بهگونهای برنامهریزی شده است که در ۶ماهه نخست سال جذب شود، بدین معنا که در زمان استقرار شورای ششم، گروه جدید فرصت فکرکردن برای اجرای برنامههای وعدهدادهشده را داشته و دغدغه تأمین منابع مالی در هزینههای جاری شهر را نداشته باشد.
در بودجه سال آینده حوزه عمران سهم زیادی دارد. به کیفیت خدمات نگهداشت شهر توجه ویژه داشتهایم. در بخش توسعه نیز ۳ پروژه کوهپارک، رودپارک و بوم پارک را داریم که همه یا بخشهایی از آن در بخش نگهداشت در سال ۱۴۰۰ به شهر اضافه میشود. برای این موارد هم برنامهریزی شده است که شهرداری از نظر ریالی با مشکل روبهرو نشود.
گندمی اظهار کرد: در سال ۹۶ در اوضاع سخت مالی، با حجم زیادی از بدهیها، طلبهای پیمانکاران، تفاهمنامههای بین شهرداری و شهروندان با بلاتکلیفی ۸-۹ ساله روبهرو بودیم. از دیگر سو بدهی معوقی که شهرداری برای اجرای پروژههای زیرساختی مانند قطارشهری داشت نیز وضعیت را سختتر کرده بود. اگر قرار بود فرایند معمول گذشته را طی کنیم، روزمرگی را بر حوزه مدیریت شهری حاکم میکردیم و تحولی که به مردم وعده داده بودیم نیز به بار نمینشست.
برهمیناساس تصمیم گرفتیم تأمین منابع مالی را محقق کنیم، اما نه با افزایش عوارض و مواردی که بار آن بر دوش مردم استوار باشد، بلکه از ظرفیت قانون بودجه کشور استفاده کردیم. بند «و» تبصره ۵ در سال ۹۶ و ۹۷ نیز بر این مهم تأکید کرد، بنابراین بهسراغ بدهیهای دستگاههای دولتی به شهرداری رفتیم. در برآورد اولیه در آذرماه ۹۶ مبلغ ۲۶۰۰ میلیارد تومان به دست ما رسید. در سال ۹۷ این برآورد کاملتر شد و درنهایت متوجه شدیم دستگاهها و سازمانها در طول چندین دهه ساختوساز انجام دادند، اما حقوحقوقات خود را به شهر پرداخت نکردند.