زهرا اسکندریان - محمدرضاکلائی، شهردار مشهد، دیروز به ایستگاههای الندشت و کوهسنگی رفت تا از نزدیک در جریان آخرین اقدامات برای بهرهبرداری از این ایستگاهها قرار بگیرد.
مدیرعامل شرکت قطارشهری شهرداری مشهد هم که پیش از این به شهرآرا گفته بود ایستگاه الندشت تا اوایل آبانماه و ایستگاه کوهسنگی کمی با تأخیر و تا اواخر ماه آبان به بهرهبرداری میرسد، دیروز این را هم به خبرنگارما گفت که فرصت سرمایهگذاری برای ۲ مرکز تجاری در ۲ ایستگاه الندشت و کوهسنگی از خط ۲ قطارشهری دیده شده است. پیش از این گفته شده بود که قرار است تا ایستگاههای کوهسنگی و الندشت بهصورت TOD اجرا و همراه با ایستگاه، مراکز تجاری نیز تعریف شود؛ اما با توجه به وضعیت اقتصادی و نگرانی از اینکه این مجموعهها با موفقیت به نتیجه نرسند، تصمیم گرفته شد ایستگاهها از TOD جدا شوند. به همین دلیل ساخت ایستگاهها نسبت به راهاندازی خط ۲ با تأخیر انجام شد. کیانوش کیامرز به شهرآرا اظهار کرده است که این طرحهای سرمایهگذاری همچنان وجود دارد و معاونت اقتصادی شهرداری مشهد پیگیر این موضوع خواهد بود.
او در ادامه با بیان اینکه منتظر ترخیص برخی تجهیزات این ایستگاهها از گمرک هستیم، افزود: این تجهیزات که مربوط به هواکش است، از خارج از کشور تهیه شده است. به گفته مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد، هر کدام از ایستگاههای یادشده هزینهای حدود ۱۰۰ میلیارد تومان به همراه داشته است. خط دوم قطارشهری مشهد ۱۸ مردادماه با حضور معاون اول رئیسجمهور تا ایستگاه شهید کاوه بهرهبرداری شد و با این حال ۲ ایستگاه کوهسنگی و الندشت از این خط هنوز در حال ساخت بودند. وی با بیان اینکه اقدامات لازم برای اتمام ایستگاه شهرک سلامت، تنها ایستگاه باقیمانده خط ۲ نیز در حال انجام است، ادامه داد: طبق برنامهریزیهای انجامشده بناست تا مهرماه سال آینده مسیر خط ۲ قطارشهری به پایان برسد و از همه ایستگاهها بهرهبرداری شود، سپس برنامههای خط ۴ قطارشهری شروع میشود. مدیرعامل شرکت قطارشهری شهرداری مشهد این را هم گفت که شفت خط ۴ قطارشهری هم در حال طراحی است و از سوی دیگر بهزودی تیبیام خط ۳ از ایستگاه امامت خارج میشود.