محمد کاملان | شهرآرانیوز؛ معاون مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه در ۵ ماه نخست امسال با افزایش سه برابری تماس با اورژانسهای ۱۱۵ مشهد روبه رو بودیم، گفت: در ۵ ماه ابتدایی امسال ۵۴۸ هزارو ۱۵۲ تماس با اورژانس ۱۱۵ گرفته شد که به طور میانگین روزانه به ۳۵۳۶ تماس پاسخ داده شده است که این آمار سه برابر سالهای گذشته است.
حسین محزون در نشست خبری با موضوع «اورژانس و فوریتهای پزشکی در شرایط کرونا» که روابط عمومی سازمان نظام پزشکی مشهد به صورت برخط برگزار کرد، با تأکید بر اینکه هر مأموریت و اعزام اورژانس ۲۰ میلیون تا ۳۰ میلیون ریال برای ما هزینه دارد، ادامه داد: همه مأموریتهای ما هم در امسال ۱۶۳ هزارو ۴۳۶ مأموریت بوده است که شامل بیماران کرونایی و تصادفات میشود.
وی ادامه داد: حدود ۹۰ آمبولانس و کدفعال داریم که مستمر در ۷ روز هفته و به صورت ۲۴ ساعته خدمت رسانی میکنند.
مدیر روابط عمومی اورژانس دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم از کمبود پایگاه اورژانس در شهر مشهد صحبت کرد و گفت: ما پنج برابر ظرفیت تعریف شده درحال خدمت رسانی هستیم و به حدود ۷۰ پایگاه اورژانس دیگر در شهر مشهد نیاز داریم.
محمد علیشاهی با اشاره به چالش گران بودن زمین در مشهد برای ساخت پایگاه بیان کرد: تهیه زمین به ویژه در بافت متراکم شهر بسیار سخت است؛ اگر بتوانیم زمین را تهیه کنیم، شاید بتوانیم از مسیرهای دیگر احداث ساختمان را پیش ببریم؛ در سالهای گذشته توانستیم حدود ۵۰ درصد پایگاههای کانکسی اورژانس در شهر را کامل جمع و به ساختمان تبدیل کنیم.
وی افزود: در بسیاری از کشورها شهرداریها کمکهای فراوانی به نیروهای امدادی میکنند و اگر در نظر بگیریم که هر زمان برای هر مسئولی اتفاقی بیفتد، اولین اقدام تماس با ۱۱۵ است؛ پس باید بیشتر به این بخش توجه شود و مانند آتش نشانی و پلیس باید اورژانس را هم در شهر توسعه دهیم.
رئیس اورژانس عدالتیان بیمارستان امام رضا (ع) نیز در این نشست خبری با تأکید بر اینکه لازم است در بحرانها با مردم روراست باشیم، گفت: در موج پنجم کرونا باید تعامل بهتری با رسانهها میشد؛ در این موج تعداد بیماران و بستریها باورنکردنی شده بود و در فضای سخت افزاری و تخت به مشکل خورده بودیم و لازم بود مردم را توجیه کنیم که بیماران ممکن است در جایی بستری شوند که قبلا بستری نمیشدند، اما درهرحال اعتماد مردم نباید از دست برود.
حمید زمانی مقدم با انتقاد از خوددرمانی و درمانهای خانگی و غیرعلمی که هزینه زیادی را به پذیرشهای بیمارستانی تحمیل میکند، بیان کرد: از اساسیترین چالشهای بیمارستانی در شرایط فعلی حفظ ایمنی کارکنان است؛ نیروهای ما مجبورند ۸ تا ۱۲ ساعت در اورژانس حاضر باشند؛ از یک سو خستگی و بیماری جان پرستاران را تهدید میکند و از سوی دیگر آنها باید با بیمارانی مواجه میشوند که علاوه بر بیماری شان، مشکلات دیگری را هم به داخل اورژانس میآورند.
رئیس بخش اورژانس بیمارستان قائم (عج) مشهد هم با تأکید بر اینکه مشهد به توسعه اورژانسهای مرتبط با سکتههای مغزی یا به طورکلی اورژانسهای مغز و اعصاب نیاز دارد، تصریح کرد: اکنون فقط بیمارستان قائم (عج) مشهد و بیمارستان رضوی به صورت محدودتری خدمات اورژانسی مرتبط با سکتههای حاد مغزی را ارائه میدهند، اما باتوجه به زمان طلایی و محدود ارائه خدمات درمانی به بیماران سکته مغزی و جمعیت شهر، اورژانسهای فعال کد ۷۲۴ باید توسعه یابد.
مهدی فروغیان ادامه داد: پیش از شیوع بیماری کرونا اورژانس بیمارستان را در کوهسنگی راه اندازی کردیم و این فضای جدید باعث مدیریت بهتر در وضعیت شیوع کرونا شد؛ اولویت درمان با بیماران کرونایی بوده است، اما بیماران غیرکووید هم باید سامان دهی میشدند و لازمه اش این بود که ۲ فضای مختلف داشته باشیم؛ این موضوع باعث شد حجم کاری همکاران ما به ویژه در اورژانسها خیلی بیشتر شود، زیرا با همان تعداد نیروی انسانی قبلی باید ۲ فضا را مدیریت میکردیم.
متخصص طب اورژانس و عضو کمیسیون روابط عمومی سازمان نظام پزشکی مشهد نیز در این نشست خبری گفت: کارکنان فوریتهای پزشکی در وضعیت کرونا سختیهای فراوانی متحمل شدند که جا دارد مسئولان بیشتر این عزیزان را دریابند.
مسعود شهابیان اظهار کرد: کارکنان ایاماس از اجرانشدن دستورالعمل ابلاغی وزارت بهداشت و ستاد ملی کرونا مبنی بر ۲۰درصد کسر موظفی و ۳روز مرخصی تشویقی کادر درمان درگیر با کرونا گلهمندند.