صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

شاخص‌های انتخاب استانداران

  • کد خبر: ۸۱۵۱۵
  • ۳۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۱
نگاهی به بایسته‌های انتخاب نمایندگان عالی دولت از نگاه چهره‌های سیاسی.

به گزارش شهرآرانیوز؛ پس از قطعی شدن ترکیب هیئت دولت، حال پس از وزرا و معاونان رئیس جمهوری، با تأخیر در اعلام سکانداران اجرایی جدید استان ها، بازار شایعات بار دیگر گرم شده و نوبت به گمانه زنی درباره انتصاب استانداران رسیده است. در روز‌های اخیر لیست‌هایی از استانداران در فضای مجازی مطرح شده و کار تا جایی بالا گرفته که وزارت کشور این موضوع را به صورت رسمی تکذیب کرده است.

همچنین احمد وحیدی، وزیر کشور، در حاشیه مراسم معارفه سردار احمدی مقدم به عنوان رئیس جدید دانشگاه عالی دفاع ملی، درباره روند انتخاب استانداران گفت: این کار در مسیر انجام است و هماهنگی‌ها را انجام خواهیم داد تا بهترین انتخاب را داشته باشیم و با توجه به شرایط استان ها، موارد را با نمایندگان مجلس و معتمدان منطقه بررسی می‌کنیم. این کار امکان دارد که زمان ببرد، ولی ارزش دارد که بهترین‌ها را انتخاب کنیم.

استاندار مطلوب؛ مسلط، توانا و با برنامه

حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی، در گفتگو با «باشگاه خبرنگاران جوان»، درباره تأثیر انتخاب استانداران ویژه برای استان‌های محروم گفت: تفویض اختیارات گسترده به استانداران استان‌های محروم طبیعتا یکی از عواملی است که می‌تواند در جهت رشد و پیشرفت استان مورد نظر تأثیر داشته باشد، اما همه امکانات در این یک مورد خلاصه نمی‌شود.

باید زمانی که اختیارات ویژه‌ای به استاندار داده می‌شود، اعتبارات و بودجه متناسب هم به آن اختصاص داده شود. با توجه به اینکه استاندار ویژه این امکان را دارد تا در جلسات هیئت دولت شرکت کند، این مهم باعث می‌شود وزرا و رئیس جمهور با مشکلات آشنا شوند و برای بررسی بیشتر و حل مشکلات آن استان، موانع موجود را در هیئت دولت مورد بحث قرار دهند و درباره آن‌ها تصمیم بگیرند.

علاوه بر همه این‌ها وقتی هیئت دولت از نزدیک با مشکلات مواجه می‌شود، هر وزیر متناسب با آن مشکل، اقدامی را برای حل آن انجام خواهد داد. وی درباره نقش دولت نیز گفت: دولت باید با توجه به اینکه نماینده تام الاختیارش یعنی استاندار با اختیارات ویژه در آن استان وجود دارد، تمرکز مدیریت در آن استان را پدید بیاورد و همه استان‌ها با یک فرماندهی هماهنگ کار را دنبال کنند؛ این مهم موجب می‌شود انسجام دستگاه‌ها برای حل مشکلات آن استان بیشتر شود.

ترقی همچنین درباره ملاک‌های استاندار ویژه گفت: در درجه اول تسلط افراد در زمینه مدیریتی خود و مشکلات استانی که در آن هستند، مهم است. استفاده از افراد محلی که روابط عمومی خوبی با مردم دارند هم از ملاک‌هایی است که می‌تواند یک استاندار خوب آن را دارا باشد و می‌تواند نقش مؤثری در این زمینه ایفا کند. استاندار همچنین باید توانایی مدیریتی مناسبی در سطوح عالی حاکمیت داشته باشد و بتواند دستگاه‌های مختلف دولتی را برای حل مشکلات استانش هماهنگ کند و از قوت‌ها و ضعف‌های استان‌ها باخبر باشد و از همه مهم‌تر دارای برنامه باشد تا هدف توسعه استان را محقق کند. وی در پایان و درباره تأخیر در انتخاب استاندار ویژه افزود: دلیل اینکه برخی استان‌ها هنوز استاندار ندارند، این است که پیداکردن فردی که دارای همه شرایطی که اشاره شد، باشد سخت است و زمان می‌برد.

توانمندی و کارآمدی به جای رفاقت و زدوبندبازی

محمدجواد محمدی نوری، دبیرکل جمعیت جوانان انقلاب اسلامی هم، در گفتگو با خبرگزاری «اقتصاددان»، با اشاره به برخی فشار‌ها و سهم خواهی‌ها درخصوص انتخاب استانداران در دولت سیزدهم، از مجموعه فعالان سیاسی خواست اجازه دهند تا مسیر توسعه کشور در شرایط بحرانی حاکم بر وضع اقتصادی به آرامی سپری شود و آیت ا... رئیسی بتواند درنهایت آرامش و مشاوره صحیح، بهترین‌ها را انتخاب کند.

استانداران ترجمان سیاست‌های دولت در هر منطقه هستند

محمدعلی ابطحی، فعال سیاسی اصلاح طلب، درباره چرایی تغییر استانداران پس از تغییر هر دولت، به «ایسنا» گفت: استانداران نماینده دولت هستند؛ پس باید ترجمان سیاست‌های دولت در منطقه‌ای که حضور دارند، باشند. اگر دولتی شعار‌های متفاوتی نسبت به دولت قبلی می‌دهد حق دارد استانداران را تغییر دهد. استانداران باید شرایط را برای اجرای سیاست‌های دولتی آماده و بسترسازی کنند. هرکدام از دولت‌های گذشته استاندارانشان را با هدفی انتخاب کرده اند و درواقع استانداران همسو با سیاست‌های وزیر کشور انتخاب می‌شوند.

 

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.