لاله سادات کوثری | شهرآرانیوز؛ رئیس کمیسیون عمران، حمل ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد گفت: با هدف گسترش حمل ونقل عمومی در هسته مرکزی شهر، تأمین حدود ۱۴۰۰جای پارک در محدوده اطراف حرم مطهر رضوی در دستورکار قرار دارد.
ایمان فرهمندی در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه ساخت پارکینگ میتواند تشویق کننده شهروندان برای استفاده بیشتر از خودرو شخصی باشد، افزود: باتوجه به این موضوع، ساخت پارکینگ اولویت نخست کمیسیون عمران و شورای شهر نیست. با این حال، در بسته تشویقی شورا برای استفاده شهروندان از ناوگان حمل ونقل همگانی در مسیرهای منتهی به مبادی حرم مطهر، تأمین پارکینگ به تعداد محدودی مورد توجه قرار گرفته است.
وی ادامه داد: در این راستا در محدوده شهدا، مجد، پایانه امام رضا (ع) و مسیرهای منتهی به حرم مطهر رضوی در حال تأمین پارکینگ هستیم تا رفت وآمد در هسته مرکزی شهر را با حمل ونقل عمومی گسترش دهیم.
رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر با اشاره به رویکرد شورا درباره موضوع الیت، اجرای این پروژه را در شهر یک اقدام مکمل در حوزه حمل و نقل شهری دانست و اظهار کرد: در حوزه حمل ونقل شهری وظیفه ما ایجاد زیرساختهای لازم برای آسان سازی سفرهای درون شهری شهروندان و حمل ونقل همگانی و پاک است.
فرهمندی بیان کرد: در مرحله دوم باید کار آموزش و اطلاع رسانی را دنبال کنیم تا مردم به سمت استفاده از سیستمهای کم آسیب سوق داده شوند.
وی با اشاره به اینکه شاید بخشی از مردم به تغییر مدل سفرهای درون شهری و استفاده از سامانه حمل ونقل عمومی تمایل نداشته باشند، افزود: برای این دسته از شهروندان به ناچار اقدامات ایجابی مکمل، مانند محدودیتهای ترافیکی و پارک هزینه دار در حاشیه خیابانهای اصلی تعریف میشود.
عضو شورای شهر اظهار کرد: وقتی ۵۰تا۸۰درصد شهروندان از حمل و نقل عمومی استفاده کنند، برای دیگر شهروندانی که از خودرو شخصی استفاده میکنند، باید محدودیتهایی اعمال شود. اینجاست که موضوع الیت، محدودیتهای ترافیکی و هزینه گرفتن برای پارک در حاشیه خیابان معنا پیدا میکند.
فرهمندی اولویت قراردادن الیت در سامانه حمل و نقل شهری را اشتباه دانست و افزود: در این راستا مدیریت شهری در دورههای گذشته به جای اینکه به دنبال گسترش حمل ونقل همگانی باشد و ناوگان این بخش را نوسازی کند، ابتدا به سراغ اجرای طرحهای ترافیکی رفته و پروژههایی مانند دریافت هزینه برای پارک در حاشیه خیابانها را اجرا کرده است. این اقدام نارضایتی عمومی ایجاد کرد و کارآمدی لازم را هم نداشت.
وی درباره وضعیت پارکینگهای مکانیزه در مناطق پرتردد شهر نیز گفت: به هرحال به فضای پارک خودرو در شهر نیاز داریم. در این حوزه وضعیت تعدادی از پارکینگهای مکانیزه مانند پارکینگ باغ ملی بازبینی شده است و دیگر پارکینگهای مکانیزه شهر نیز در برنامه قرار دارند.
رئیس کمیسیون عمران، حمل ونقل و ترافیک شورای شهر با اشاره به تعدادی از پارکینگهای مکانیزه در برخی مناطق شهری که سالها بدون استفاده باقی مانده اند، بیان کرد: موضوع بی استفاده بودن و کارایی نداشتن این پارکینگهای مکانیزه به معنی نابودی سرمایه شهر است. به همین دلیل برای این دسته از پارکینگهای مکانیزه موضوع بازبینی و قرارگرفتن در مکانهای دیگر در دستورکار خواهد بود.
وی تأکید کرد: برای این پارکینگها تا زمانی که مفید هستند، کاربری پارک شهری تعریف کرده ایم، اما زمانی که بدون استفاده قرار بگیرند، به مسیرهای دیگری منتقل میشوند تا از آنها استفاده بهینه شود.