صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

استودیوی منادیان بصیرت دومین نسخه از سه‌گانه سفیر عشق را با نام «مختار، فصل قیام» عرضه کرد. در این نقد و بررسی، حسی را که از تجربه بازی مختار به دست آوردم با شما مخاطبان «بازی‌نگار» به اشتراک می‌گذارم.

شهرآرانیوز - بهمن سال گذشته اولین نسخه از مجموعه سه‌گانه سفیر عشق عرضه شد، بازی‌ای که در آن به بخشی از تاریخ قیام امام حسین (ع) پرداخته شده و در طول بازی، از نگاه سرداری ایرانی به نام مهران، وقایع کوفه در روز‌های پیش از واقعه عاشورا را تجربه می‌کنید. چند روز پیش، استودیوی منادیان بصیرت دومین نسخه از سه‌گانه سفیر عشق را با نام «مختار، فصل قیام» عرضه کرد. همان‌طور که از اسم بازی پیداست، این بار بازیکن در نقش مختار ثقفی قرار می‌گیرد و قرار است در نقش این سردار مشهور ماجراجویی کند. البته احتمالا به لطف سریال مختار و تکرار‌های هرساله آن، همگی تا اندازه‌ای با ماجرا‌های قیام مختار در برابر حکومت امویان آشنا هستیم، اما تجربه این اتفاق‌ها در بستر یک بازی باکیفیت ویدئویی، بدون شک جذاب خواهد بود. بعد از ۹ ماه، ادامه بازی سفیر عشق این‌بار با نقش اصلی مختار در قالب شخصیت اول بازی منتشر شد، بازی‌ای با نام «مختار، فصل قیام» که این شخصیت تاریخی را برای اولین‌بار، به‌عنوان کاراکتری قابل بازی، وارد دنیای بازی‌های ویدئویی کرده است. در این نقد و بررسی، حسی را که از تجربه بازی مختار به دست آوردم با شما مخاطبان «بازی‌نگار» به اشتراک می‌گذارم.


ببینید: 

تریلر بازی ایرانی «مختار: فصل قیام»


از زندان ابن‌زیاد تا میدان نبرد

در همان گام اول، بازی با صحنه‌ای سینمایی که صداگذاری حرفه‌ای در آن پیاده‌سازی شده است، از شما استقبال و وقایع سال ۶۰ هجری را روایت می‌کند که در آن، مسلم به شهادت رسیده است و مختار زندانی می‌شود. اکنون ۲ سال از واقعه عاشورا و قتل امام حسین (ع) گذشته است و مختار برای خون‌خواهی و انتقام، فصل جدیدی از زندگی‌اش را آغاز می‌کند: فصل قیام. داستان بازی روایت خروج مختار از زندان ابن‌زیاد، سفرش به مکه، ملاقات با بن‌زبیر و آغاز قیامش برای انتقام است که همه این ماجرا‌ها را در طول مراحل بازی تجربه خواهید کرد.

در ابتدای بازی، مختار در زندان ابن‌زیاد گرفتار شده است. شروع بازی شما را وارد فضایی وهم‌آلود در گودال‌های زندان و صحرا‌های سوزان می‌کند، نبردی با دشمنان و سایه‌ها که به آزادی مختار از زندان ختم می‌شود.

سپس ابن‌زیاد مختار را از شهر کوفه بیرون می‌راند و مختار عازم سفری به سوی مکه مکرمه می‌شود. در مکه، همان‌طور که در سریال مختارنامه شاهد بودیم، مختار با بن‌زبیر روبه‌رو می‌شوید و با اینکه ادعا‌های این شخص مبنی بر خلیفه شدن را رد می‌کند و به او طعنه می‌زند، با او معامله می‌کند و با همکاری او از مکه دفاع می‌کند. در این میان، رفت‌وآمد‌هایی به طائف و بیابان‌های اطراف مکه نیز خواهید داشت.

«مختار: فصل قیام» شروعی به‌نسبت ضعیف‌تر در برابر برادر کوچکتر خود، «سفیر عشق»، دارد. در زندان آموزش رزم می‌بینید و در خیال مختار از زندان فرار می‌کنید. ناگهان در مرحله‌ای تکراری از نظر گیم‌پلی و دارای نکته اخلاقی از نظر روایی، با مسلم‌بن‌عقیل مواجه می‌شوید. این رخداد‌ها کارگردانی چندان چفت‌وبست‌داری ندارند و «سفیر عشق» شروعی بسیار به‌یادماندنی‌تر از «مختار» داشت.

اما آنچه مثل بازی قبلی به این روایت ارزش افزوده بخشیده، امکان مطالعه مختصری از بیوگرافی شخصیت‌ها و توضیحاتی درباره مکان‌ها و وقایع تاریخی و گاه خیالی این داستان است.

البته بر خلاف «سفیر عشق» که پایان‌بندی خوبی نداشت، «فصل قیام» از این نظر بهتر ظاهر شده است و روند داستانی بازی جذاب‌تر پیش می‌رود و به پایان می‌رسد.

هیجان در بطن مبارزه‌ها

ژانر این بازی اکشن ماجرایی است و مبارزات در مختار در بیشتر موارد با کمتر از ۱۰ نفر در یک صحنه انجام می‌شود و تجربه‌ای شبیه به «سفیر عشق» به شما ارائه می‌دهد. مختار با کلیک چپ، ضربات سبک و با کلیک راست، ضربات سنگین می‌زند. هم‌چنان شمشیر، تیر و کمان، سپر و ۲ شمشیر سلاح‌های مختار در بازی هستند که قابلیت ارتقا دارند. ضربات ترکیبی نیز مشابه قبل روی هر سلاح فعال شده‌اند و تا اندازه‌ای به مبارزات جذابیت می‌بخشند. با پیشروی در بازی، سطحتان افزایش پیدا می‌کند و با خرج یاقوت‌های سرخ و زردی که در طول بازی به دست می‌آورید، می‌توانید سلاح‌ها را ارتقا دهید و ضربات ترکیبی جدید را فعال کنید.

بازی را می‌توانید با ۳ درجه سختی شروع کنید. هم‌چنین هر زمان که بخواهید، می‌توانید با رفتن به منوی تنظیمات، این درجه سختی را تغییر دهید. البته اگر کمی با تکنیک‌ها و مبارزه‌ها در مرحله‌های ابتدایی آشنا شوید، حتی در درجه سختی بالا هم مشکلی برای عبور از مراحل پیدا نخواهید کرد و چالش زیادی برای تمام کردن آن در پیش نخواهید داشت.
باز کردن صندوق‌ها، پیدا کردن گنجینه‌ها و شکستن بت‌های عربی از مأموریت‌های جانبی بازی هستند که می‌توانید به سراغ آن‌ها بروید. البته گذراندن آن‌ها تأثیر چندان چشمگیری بر پیشرفت شما ندارند.

البته در سازوکار‌های موجود در بازی، مواردی مثل سیستم احیای سلامتی کمی آزاردهنده هستند و بعضی وقت‌ها مجبور می‌شوید زمان زیادی را برای پیدا کردن گیاه‌هایی که باعث پر شدن نوار سلامتی‌تان می‌شود بگذارید.

گرافیک و صداگذاری قابل‌قبول

«سفیر عشق» که سال گذشته منتشر شد، یک جهش گرافیکی برای بازی‌های ایرانی به شمار می‌آمد. استفاده از موتور بازی‌سازی آنریل‌انجین ۴ و مدل‌سازی‌های خوب برای شخصیت‌ها، لباس‌ها، اشیا و محیط‌های طبیعی بازی، همگی، به چشم زیبا می‌آمدند. «مختار: فصل قیام» نیز این‌گونه است و در برخی جزئیات مثل ظاهر صورت و چشم شخصیت‌های بازی بهبود‌هایی حاصل شده است. در یکی از صحنه‌های بازی، صورت مختار به‌شدت عرق کرده است و این نشان از دقت بالا در جزئیات گرافیکی بازی دارد.

ولی در زمینه نورپردازی، هنوز مشکلاتی وجود دارد. هرچند این بخش نیز جلوه‌های خوبی در برخی قسمت‌های بازی دارد و سایه‌زنی اشیا قابل قبول است، اما در صحنه‌هایی نیز نورپردازی ابتدایی به چشم می‌آید. برای نمونه، وقتی به شخصیت‌ها در برخی صحنه‌ها نگاه می‌کنید، انعکاس خوبی از نور محیط روی آن‌ها مشاهده نمی‌شود و مقداری تیره به چشم می‌آیند.

از دیگر بخش‌هایی که بازی در آن درخشان ظاهر شده است، صداگذاری و به طور خاص گویندگی شخصیت‌هاست. میثم نیکنام در نقش مختار به‌خوبی درخشیده و هم‌چنان منوچهر والی‌زاده در نقش مهران هنرمندانه صداپیشگی کرده است.
موسیقی بازی دیگر نکته مثبت آن است. هیجان خوبی دارد و آهنگ مناسبی به مبارزات و مخفی‌کاری‌ها و دیگر بخش‌های بازی بخشیده است.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.