به گزارش شهرآرانیوز - یکسال قبل از اینکه «بتلفیلد ۳» با تمرکز بر حمله آمریکاییها به تهران منتشر شود، قرار بود بازیای با نام «شش روز در فلوجه» (Six Days in Fallujah) جنگ عراق و آمریکا را محور داستانش قرار دهد؛ بازیای که آن زمان کنسل شد، ولی گویا قرار است تا پایال سال ۲۰۲۱ منتشر شود.
این بازی را شرکت «اتمیک گیمز» آمریکا ساخته است و قرار بود در سال ۲۰۱۰ شرکت کونامی ژاپن آن را پخش کند، اما کونامی یک سال پیش از موعد انتشار به دلیل انتقادات فراوانی که از این بازی شد، از پخش آن پا پس کشید. پس از آن با تعطیلشدن شرکت «اتمیک گیمز» پروژه «شش روز در فلوجه» هم کنار گذاشته شد. در فوریه سال ۲۰۲۱ (بهمن- اسفند ۹۹) استودیویهای «وایر گیمز» از تصمیم خود برای احیای پروژه «شش روز در فلوجه» خبر داد و این بازی قرار است تا پایان سال ۲۰۲۱ منتشر شود.
متولیان انتشار این بازی با انتشار بیانیهای اعلام کردند:
درک معنای جنگ به کمک شخصیتهای مجازی که در مکانی غیرواقعی کارهای قلابی انجام میدهند، کار سختی است. زمان آن فرارسیده تا کلیشهها درباره بازیهای ویدئویی را به چالش بکشیم.
توسعهدهندگان بازی شش روز در فلوجه همچنین مدعی شدهاند که برای تحقق این هدف با بیش از ۱۰۰ سرباز همکاری کردند تا رویدادهای واقعی را بهطور موثق و با رعایت احترام و اصالت به تصویر بکشند. آنها برای این کار با ۲۷ عراقی که ۲۳ نفر آنها اهل فلوجه بودند نیز مصاحبه کردند.
بازیکنان در این بازی میتوانند انتخاب کنند که یک فرمانده آمریکایی باشند که تیمی از سربازان را در عملیات هدایت میکند یا یک پدر عراقی غیرمسلح که سعی میکند خانوادهاش را به مکانی امن برساند. بازیکنان در جریان بازی صدای فرماندهان واقعی آمریکا را میشنوند که ماموریتها را روایت میکنند و غیرنظامیان عراقی که از تجربیات خود از آن دوران میگویند.
نجلا باسم عبدالله ۲۸ ساله که در دوران جنگ عراق بزرگ شد و تصویر اجساد جنگی و تیر خوردن دوستش در مسیر مدرسه دوران کودکیش را نابود کرد، درباره این بازی میگوید: از این که قرار است از این جنگ پول درآوردند در حالی که امثال من تبعات آن را متحمل شدند و حالا باید ببینم دیگران برای سرگرمی و تفریح داستان این جنگ را بازی میکنند، احساس انزجار میکنم. نمیتوانم چشمانم را روی این رفتار غیرانسانی ببندم.
برای نجلا و دیگر بازماندگان جنگ عراق و آمریکا، انتشار بازی شش روز در فلوجه به مثابه سرباز کردن زخمهای قدیمی و بی اهمیت انگاشتن درد و رنج آنهاست بنابراین میخواهند انتشار این بازی متوقف شود. اما خالقان بازی شش روز در فلوجه معتقدند درباره این بازی سوءتفاهم شده است، چون هدف آن چیزی نیست جز آموزش تاریخ به بازیکنان.
این بازی که نیمی بازی ویدئویی و نیمه دیگر مستند از گیم پلی خود برای بازگویی تاریخ و بازآفرینی داستانهای واقعی از ماجرای نبرد دوم فلوجه استفاده میکند که از ۷ نوامبر تا ۲۳ دسامبر سال ۲۰۰۴ ادامه داشت. این نبرد آنقدر سهمگین بود که ارتش آمریکا آن را سنگینترین نبرد شهری پس از نبرد شهر هوئه ویتنام میداند. درگیری نیروهای آمریکا و سربازان ویتنام شمالی در این نبرد به مرگ صدها یا هزاران شهروند این شهر انجامید.
نیروهای تحت فرمان آمریکا به خانهها در شهر فلوجه یورش بردند. هزاران نفر از مردم بیگناه عراقی در میانه تیراندازیهای نیروهای عراقی و آمریکایی گیر افتاده بودند و تمام تلاششان را میکردند تا از گلوله اسنایپرها و دامهای انفجاری جان بدر ببرند.
جف انگلهارت از کهنهسربازان آمریکا در مستند «فلوجه: قتل عام پنهان» که در سال ۲۰۰۵ ساخته شد، گفت: به ما گفته شده بود در فلوجه هر کسی که راه میرود، حرف میزند و نفس میکشد، نیروی دشمن است؛ بنابراین همه کسانی که در خانه یا خیابان بودند، هدف بودند.
نیروهای تحت فرمان آمریکا در این نبرد از بیش از ۳۰۰ بمب، ۶ هزار توپخانه و ۲۹ هزار خمپاره انداز استفاده کردند. مقامات ارتش آمریکا همچنین اذعان کردند در این نبرد از فسفر سفید نیز استفاده شد؛ سلاحی ممنوعه که پوست را میسوزاند. در پایان این نبرد بیش از ۸۰ سرباز آمریکایی کشته شدند و اگرچه آماری از قربانیان غیرنظامی وجود ندارد، اما به گزارش صلیب سرخ دستکم ۸۰۰ عراقی بی گناه در جریان این نبرد کشته شدند. به گزارش روزنامه گاردین به نقل از سازمانهای مردم نهاد محلی، بیش از ۶ هزار عراقی که بیشترشان غیرنظامی بودند در نبرد دوم فلوجه جان خود را از دست دادند.
منبع: ایرنا به نقل از سی ان ان