به گزارش شهرآرانیوز، امروز مدارس کمتر از ۳۰۰ دانشآموز فعالیت خود را بهصورت حضوری آغاز خواهند کرد تا بعد از سه ترم آموزش مجازی دانشآموزان بهصورت تدریجی به کلاسهای درس برگردند.
روزنامه ایران شنبه یکم آبان در گزارشی وضعیت بازگشایی مدارس را در دوران کرونایی بررسی کرد و نوشت: مسئولان آموزش و پرورش از اواخر تابستان اعلام کردند که بهصورت تدریجی شرایط حضور دانشآموزان را در مدرسه فراهم میکنند و خانوادهها هم نگران سلامت فرزندانشان نباشند. این تصمیم برای بسیاری از خانوادهها که از آموزش مجازی کلافه شدهاند، خوشایند است و برای برخیهای دیگر که ترس از کرونا دارند اما چندان رضایت بخش نیست.
این اظهارنظرهای خانواده ها در حالی عنوان میشود که براساس گفتههای مسئولان آموزشی این بازگشاییها شامل همه مدارس دولتی و غیردولتی در همه مقاطع تحصیلی میشود و مدارس استثنایی نیز براساس شیوه نامه جداگانهای بازگشایی خواهند شد. البته براساس تصمیمی که گرفته شده است، بازگشایی مدارس ارتباطی به رنگبندی شهرها ندارد و در شهرهای قرمز و نارنجی هم مدارس دایر خواهند شد.
موضوعی که سخنگوی وزارت آموزش و پرورش به خبرنگار «ایران» میگوید: «در کشور شرایط کرونا وجود دارد، اصل اساسی حفظ سلامت و رعایت فاصلهگذاری اجتماعی است و مدارس نمیتوانند از آن تخطی کنند. اما اگر مراجع بهداشتی تصمیم خاصی درباره شهر یا منطقهای بگیرند ما تابع تصمیمات آنها خواهیم بود.»
علیرضا کمرهای، سخنگوی وزارت آموزش و پرورش درباره اینکه از اول آبان ماه کدام مدارس بازگشایی میشوند، اظهار میکند: «مدارس کمتر از ۳۰۰ دانشآموز از یکم آبان فعالیت خود را بهصورت حضوری آغاز خواهند کرد و مدارس بیش از ۳۰۰ دانشآموز که شامل ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار دانشآموز میشود از نیمه دوم آبان بازگشایی خواهند شد. براساس الگوی بازگشایی مدارس، که از مهرماه عملیاتی شد بخش اعظم مدارس روستایی و عشایری؛ مدارس فنی حرفهای و کاردانش صرفاً در دروس شایستگیهای فنی و استانداردهای مهارت و دانشآموزان پایه اول بهصورت محدود فرصت آموزش حضوری را پیدا کردند. این مرحله حدود ۳۱ درصد دانشآموزان را دربرگرفت. بازگشایی مدارس دراین مرحله طبق شیوه نامه معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام شده که در آن سخنی از رنگبندی مطرح نشده است. اما این شیوه نامه حاوی مهمترین ملاحظات، اصول پایه، قواعد فاصله گذاری، بهداشت فردی، بهداشت محیطی، غربالگری و مؤلفههای مهم دیگری بوده است که در حفظ سلامت و ایمنی دانشآموزان و کارکنان در اجتماعات اهمیت کلیدی دارد. در ادامه روند بازگشایی بتدریج از نیمه دوم آبان ماه ۱۴۰۰ مدارس بیشتری فعالیت خود را بهصورت حضوری آغاز خواهند کرد که البته در این مرحله نیز بازگشایی حضوری مدارس، منوط به تکمیل و بارگذاری چک لیستهای بهداشتی و خودارزیابی مدیران مدارس در سامانه، بررسی مناطق و دریافت مجوز است.»
او تأکید میکند: «در نیمه اول آبان فقط باقی مانده مدارس روستایی و عشایری و تعدادی از مناطق کم جمعیت شهری که قبلاً مجوز دریافت کرده و با خانواده و دانشآموزان نحوه حضور آنها را برنامهریزی کرده بودند مجاز به فعالیت حضوری شدهاند در غیر این صورت با توجه به مفاد الگوی بازگشایی که در آن طی کردن کامل فرایند بازگشایی تا دریافت مجوز و توجیه دانشآموزان را ضروری دانسته و نیز ملاحظه مصوبات بیستوپنجم مهر ماه ستاد ملی کرونا، مجوز جدیدی برای نیمه اول آبان صادر نشد. در واقع آموزش وپرورش ۲۶مهرماه موقتاً سامانه صدور مجوز جدید بازگشایی را مسدود کرده است و در آینده سامانه را صرفاً برای مجوزهای نیمه دوم و بعد از آن باز خواهد کرد.
آیا هر روز دانشآموزان به مدرسه میروند؟
کمرهای با اشاره به اینکه تعداد روزهای حضوری دانشآموزان تابعی از جمعیت دانشآموزی و تراکم کلاسهای درس است، میگوید: «اگر برای رعایت استاندارد در نظر گرفته شده و فاصلهگذاری فیزیکی لازم باشد دانشآموزان یک کلاس گروهبندی شوند بهطور قطع با افزایش تعداد گروهها برای رعایت حد نصاب تراکم کلاس، زمان حضور در مدرسه برای گروههای کلاسی کاهش مییابد. البته با توجه به ظرفیت پیشبینی شده در الگوی فعالیتهای حضوری مدیر با مشارکت شورای مدرسه میتواند با سازماندهی مناسب کلاسها و ترجیح بعضی درسها برای آموزشهای حضوری با رعایت اقتضائات مدرسه و شرایط زمینهای دانشآموزان در آن درس و ملاحظات دیگر، اثر سوء محدودیت تحمیل شده ناشی از گروهبندی را کاهش دهد و از زمان آموزشهای حضوری بهصورت مناسب تری برای دروسی که ضرورت بیشتری دارد، استفاده کند.»
او تأکید میکند: «اگر کلاس درس متراکم داشته باشیم ناچاریم دانشآموزان را گروهبندی کنیم که در مدارس پرجمعیت بالای ۶۰۰ دانشآموز با کلاسهای متراکم، وضعیت متفاوتتری را رقم میزند و ممکن است حتی به دو روز در هفته آموزش حضوری بسنده کنیم و مابقی آموزشها از طریق روشهای دیگر ارائه شود. امیدواریم در نیمه دوم آبان ماه شرایطی مهیا شود که حدود ۴۰ درصد مدارس باقی مانده کشور بتوانند برای بیش از ۶۰ درصد باقی مانده دانشآموزان فرصت یادگیری با کیفیتتر را در محیطهای حضوری و تعاملی پدید آورند.