صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

«گواهینامه صلاحیت معلمان» از شرایط رتبه‌بندی فرهنگیان است + جزئیات

  • کد خبر: ۸۵۴۸۷
  • ۰۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۵
  • ۸
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش: یکی از شرایط ورود به رتبه‌بندی معلمان این است که فرد باید گواهینامه صلاحیت معلمی داشته باشد.

به گزارش شهرآرانیوز، محمود امانی طهرانی افزود: امسال یکصدمین سال تاسیس شورای عالی آموزش و پرورش، قدیمی‌ترین نهاد آموزش کشور است. در سال ۱۲۷۵ شکل اولیه شورا در دوره مظفرالدین شاه شکل گرفت.

امانی طهرانی عنوان کرد: در قانون تشکیل شورای عالی آموزش و پرورش عنوان شده که این نهاد به اتفاقات خوب آموزش و پرورش کمک کند که در این راستا آگاهی عمومی به واسطه رسانه‌ها را می‌طلبد.

وی ادامه داد: همچنین ۲۹ شهریور امسال یک هزارمین جلسه این شورا با حضور رییس جمهوری برگزار شد.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش همچنین درباره آخرین وضعیت گواهینامه صلاحیت حرفه‌ای معلمان توضیح داد: کار معلمی صفت کیفیت را با خود همراه دارد، بنابراین هر کاری که کیفیت داشته باشد، ارزشمند است.

امانی طهرانی گفت: برخی از صلاحیت‌ها به پیش از ورود افراد به عرصه معلمی بازمی‌گردد. آموزش معلمان در دانشگاه فرهنگیان یا افرادی که از طریق دوره‌ها وارد مسیر معلمی و وارد مسیر جذب معلمی می‌شوند، نمونه‌ای از آن است.

وی با بیان اینکه عرصه تعلیم و تربیت به لحاظ محتوایی و روش دچار تغییر و پیشرفت است، تاکید کرد: تعلیم و تربیت باید به روز باشد؛ چرا که این سازوکار نیازمند تغذیه و رصد کارکنان است.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: در مصوبه اخیر شورای انقلاب فرهنگی موضوع صلاحیت حرفه‌ای و دارا بودن گواهینامه در تمام دوره‌های کاری مورد تاکید قرار گرفت. بر این اساس شورا وارد عرصه عمل شد تا آن را به یک برنامه عملیاتی تبدیل کند.

امانی طهرانی یادآور شد: در زیرنظام تربیت معلم، صفر تا صد معلم ترسیم شده بود، بنابراین متنی آماده شد و به تصویب رسید. پیرو این متن باید شیوه نامه اجرایی تهیه شود که معاونت برنامه ریزی وزارتخانه در حال تهیه و تدوین آن است؛ چرا که یکی از شرایط ورود به رتبه بندی این است که فرد باید گواهینامه صلاحیت معلمی داشته باشد.

وی عنوان کرد: یک دوره زمانی چهار تا پنج ساله طول می‌کشد تا تمام معلمان وارد فرایندی از جنس صلاحیت‌ها و دریافت گواهینامه شوند. افراد پس از فارغ التحصیلی از ۲ دانشگاه تربیت معلم رجایی و فرهنگیان گواهینامه می‌گیرند و بعد از پنج سال آن را تجدید می‌کنند، بنابراین افراد ماده ۲۸ نیز این گواهینامه را دارند و بعد از پنج سال این گواهی تجدید می‌شود.

آموزش زبان عربی در مدارس برای درک معنایی قرآن است

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در پاسخ به سوالی درباره تفاوت آموزش زبان عربی با انگلیسی در مدارس اظهار داشت: ماموریت زبان عربی در قانون اساسی به عنوان اجباری، با آموزش زبان انگلیسی فرق دارد. در قانون عنوان شده که زبان عربی برای عامه مردم زبان دین است و باید طوری این زبان خوانده شود که فرد قرآن را درک کند.

امانی طهرانی افزود: آموزش زبان عربی برای برقراری ارتباط نیست، برای این است که افراد درک معنایی از قرآن داشته باشند. زبان عربی در مدارس، پیچیدگی‌های حوزوی را ندارد. اگر فردی بخواهد عربی بخواند در دانشگاه به عنوان زبان خارجی ادامه می‌دهد، اما در آموزش زبان انگلیسی بحث ارتباطی مطرح است، عرصه زبان برای یادگیری است و باید در آموزش به زبان و کیفیت توجه کرد.

وی خاطر نشان کرد: بحث گوش دادن زبان انگلیسی بخشی از امتحان نهایی پایه دوازدهم است، زمان و حجم آموزش با انتظارات جامعه متفاوت است.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش تاکید کرد: در مصوبه‌ای امکان انتخابگری زبان فراهم خواهد شد. همچنین امسال برای اولین بار مجموعه کتاب‌های جذاب انگلیسی به عنوان تالیف موازی از سوی سازمان پژوهش چاپ شده است.

امانی طهرانی در ادامه درباره مرجع تصمیم گیری سن ورود به دانشگاه فرهنگیان اظهار داشت: براساس قانون، تصمیم گیری دراین باره برعهده آموزش و پرورش است. این موضوع در شورای عالی مطرح و به تصویب رسید. در مراحل بعدی نیز این امر مورد بررسی قرار گرفته است.

وی درباره شیوه برگزاری کنکور خاطر نشان کرد: از هر زوایه‌ای وارد موضوع کنکور شویم، ضرورت اصلاح سازوکار آن را درمی‌یابیم.

امانی طهرانی ادامه داد: مهم‌ترین پژوهش نیز در این باره در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی صورت گرفته است. وظیفه داریم جامعه را نسبت به این مصوبه آگاه کنیم؛ چرا که مردم باید ایرادات و اصلاحات کنکور را دریابند. در مصوبه جدید امتحانات نهایی باید معتبرتر باشند.

امانی طهرانی ادامه داد: قرار است در کنکور سال ۱۴۰۱، ۶۰ درصد پذیرش داوطلبان متعلق به نمرات نهایی آن‌ها باشد که سازوکار‌های این امر در یک کارگروهی بررسی می‌شود.

وی همچنین درباره فرایند جذب نیروی انسانی در این وزارتخانه یادآور شد: تمام مسیر‌های جذب باید از طریق مسیر‌های مجاز انجام شود. در مصوبه شیوه‌های جذب نیرو، اصل براین است که معلم دائمی استخدامی و متعهد به خدمت آموزش و پرورش باید با محوریت دانشگاه فرهنگیان و رجایی وارد شود.

دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش اظهار داشت: اگر این مصوبه به خوبی اجرا شود تعادل در راستای جذب معلمی صورت می‌گیرد؛ بنابراین تامین معلم ابتدایی تقریبا راهی جز دانشگاه فرهنگیان ندارد، چرا که معلم ابتدایی باید مسوولیت چندین درس را برعهده گیرد و این توانمندی نیازمند ملزوماتی است.

امانی طهرانی ادامه داد: تعلیم و تربیت باید از سوی بهترین نیرو‌ها شکل گیرد تا نفع ملی هموار شود.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش درباره شایعه ممنوعیت گرفتن کارنامه دانش‌آموزان توسط مادران عنوان کرد: کلمه، ولی اطلاق بر پدر و مادر دارد و هر دو یعنی هم پدر و هم مادر می‌توانند کارنامه را دریافت کنند. اگر مرجعی در محدود کردن حقی صاحب صلاحیت باشد، به آموزش و پرورش مربوط نمی‌شود.

امانی طهرانی اظهار داشت: هر پنج سال یک بار باید سند تحول بازنگری شود، اکنون زمان این امر است تا سازوکار و فرایند علمی آن بکار بسته شود. سند از لحاظی مورد بازنگری قرار می‌گیرد که برای این کار ۲ مطالعه مهم از جنس مرور نظام‌مند سفارش داده شده است.

وی خاطرنشان کرد: به این منظور، متن نهایی تا پایان آبان ماه نهایی و کار ترمیم سند انجام می‌شود.

سکاندار آموزش و پرورش توانمندی علمی و تجربی داشته باشد

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش درباره نقش شورای عالی آموزش و پرورش در انتخاب وزیر آینده آموزش و پرورش توضیح داد: در وظایف این شورا نقش و سازوکاری برای انتخاب وزیر پیش بینی نشده است، اما اعضای این شورا درباره این امر نکاتی دارند.

امانی طهرانی افزود: تلاش براین است فردی که سکاندار این وزارتخانه می‌شود، از توانمندی‌های علمی، تجربه و عملی کافی برخوردار باشد. برای اینکه تمام نهاد‌ها به کمک آموزش و پرورش بیایند یک عزم ملی لازم است.

بازگشایی مدارس متفاوت از گذشته است

وی در ادامه گفت: همه ما در امور شورای آموزش و پرورش وظیفه عمومی داریم، تصمیمات اخذ شده در این شورا حاصل سهل انگاری نیست و با دقت روی کار‌ها وقت گذاشته شده است.

دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش عنوان کرد: در حال حاضر آیین نامه اجرایی مدارس ابلاغ شده است. همچنین کار انتخاب مدیر مدرسه که اهمیت بسیاری دارد، به صورت آیین نامه درآمده و استاندارد‌هایی را برای این منظور مشخص کرده است.

امانی طهرانی یادآور شد: مصوبه ۹۷۷ شورای عالی آموزش و پرورش بازگشایی مدارس نیز تصویب شده که باید درک شود، چرا که بازگشایی متفاوت از گذشته است.

منبع: ایرنا


اینجا بخوانید:

انتقاد اساتید دانشگاه به رتبه‌بندی معلمان؛ از عنوان «استاد» استفاده نکنید (۵ آبان ۱۴۰۰)

نحوه دریافت گواهینامه صلاحیت حرفه‌ای معلمان + شرایط و جزئیات

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
ناشناس
۱۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
عنوان گواهینامه تخصص بهتراز عنوان صلاحیت است.
یا عنوان حرفه ای هم خوبست ولی صلاحیت یک عنوان دولبه نیشدار است
رضا
۱۴:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
واقعا دولتمردان ما ازصدرتاذیل همه عالی ترین صلاحیتها روداشتندومملکت گل و بلبلی درست کردند که باوجودیکه ازجهت نفت وانرژی دوم وسوم دنیاست وازنظر معادن ومنابع جزء ده کشور اول دنیاست مردمش به نون شب محتاجند بله وقتی یک ادم معمولی بادوکلاس سواد دربرخی شرکتهای صنعتی ومعدنیش 30 و40میلیون حقوق می گیره وفرهیخته ترین بخش جامعه یعنی معلمش 5و6میلیون باید هم وضعش همین باشدبعدنگاه کنید درامد معلمان دربرخی کشورهایی که منابع وانرژی ندارند 40برابرماهست
ه
۱۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
شمایی که زیر دست معلم بزرگ شدید میخواهید برای معلم؛ صلاحیت تعیین کنید بله آنقدر تعلل به خرج دادید تا فعلا کلاس های درس برقرار شد ودهن عموم مردم بسته! حال نوبت آن فرا رسیده که شروع به سنگ اندازی کنید تا معلم بدبخت وبیچاره را برای چندرغاز؛؛ تعيين صلاحیت کنید
حسین
۱۳:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
چهل واندی سال است. که فرهنگیان به حقوق خودنرسیدند. وزیرتورم وگرانی حقوق دریافت می کردند. چگونه وقتی بحث اضافه حقوق به میان می اید. خلق پول، تورم انفجاری، رشدنقدینگی، استقراض به میان کشیده می شود. ولی بودجه های اختصاصی به بعضی نهادها که هیچگونه درتعلیم وتربیت عامه نقشی ندارند. وکارهای فرهنگی انها درجامعه تبلورندارد. همه سکوت می کنند. چندسال فرهنگیان ازتمام دولت هایی که برسرکارامدند. طلبکارهستند. سوختندوساختند. ودم فروبستند. تاگزندی به خون شهداء واردنشود. ایا انصاف است که یک فرهنگی برای امرار معاش به کاردوم بپردازد.
بهزادغیبی
۱۳:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
باید گفت لعن و نفرین بر آنهائی که از زیر دست معلم بیرون می آیند و پشیزی به مقام معلم ارزش نمی گزارند....
احمد
۱۳:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
سوال اینجاست. که ایاتمام دولتمردان دراین مدت صلاحیت علمی برای تصدی امورخطیرمملکت راداشتند. اگربودبه این وضیعت فلاکت بارنمی رسیدیم. حتی یک کشورکه صاحب فن اوری روزوبافرهنگ باشدنداریم. وقتی صحبت ازاضافه حقوق فرهنگیان می شود. برای سنگ اندازی علوم روز ژاپن رابه میان می کشیم. مگرتعهدبرتخصص غالب نیست. ا
ناشناس
۱۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
شما اگر صلاحیت براتون مهم بود چرا سرباز معلمی که ۳۰ سال پیش سر کلاس بوده دوباره از تو کوچه خیابون جمع کردین آوردین سر کلاس ،هدف شما فقط تحقیر آموزش و پرورش
ناشناس
۱۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
معلم داره داد میزنه نون برای خوردن نداره لباس نداره ،مسکن نداره و....،شما دارید از گواهینامه صلاحیت حرف میزنید،کی صلاحیت شمارو تعیین بکنه،افسوس به مسئولینی که با مفهوم درد آشنا نیستند