زهرا اسکندریان - ایجاد شهر فرودگاهی برای مشهد یکی از مهمترین مباحثی است که از زمان روی کار آمدن علیرضا رزمحسینی بـــهعنوان استـــاندار خراسانرضوی مطرح شده و پنجره جدیدی را برای حملونقل و ترانزیت شهر امام رضا (ع) باز کرده است. این کلانپروژه شهری درصورت کلیدخوردن، در هیبت یک مجموعه بزرگ خدماتی در حوزه حملونقل هوایی نقشآفرینی کرده و ظرفیت پروازی شهر مشهد را تا دهها سال بعد تضمین خواهد کرد.
پیش از این شهردار مشهد در دیدار با سفیر ایتالیا گفته بود که شهرداری مشهد به نمایندگی از دولت، مسئول ایجاد و ساخت شهر فرودگاهی شده است. مراسم تودیع و معارفه مدیرکل فرودگاههای خراسانرضوی هم بهانهای شد تا سیاوش امیرمکری، مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، با استاندار خراسانرضوی دیدار کند و استاندار خراسانرضوی در این دیدار که دیروز در دفترش برگزار شد، اظهار کرد که برای انعقاد قرارداد ساخت شهر فرودگاهی مشهد و تأمین زیرساختهای لازم در سطح استان آمادگی کامل وجود دارد.
به گزارش ادارهکل روابطعمومی استانداری خــــراسانرضوی، علیرضا رزمحسینی با بیان اینکه بخشخصوصی برای تأمین منابع مالی آمادگی دارد، افزود: با توجه به ظرفیت زائری که سالانه وارد مشهد میشوند، ضرورت دارد که این کلانشهر در آینده شهر فرودگاهی داشته باشد.
به گفته او، آلودگی صوتی ناشی از عبور پروازها از روی شهر مشهد، باعث بروز مشکلاتی برای مردم شده است؛ بنابراین در کنار پرداختن به موضوع احداث شهر فرودگاهی جدید، ایجاد باند سوم در فرودگاه شهید هاشمینژاد هم باید بررسی شود. مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران هم درباره ساخت شهر فرودگاهی اظهار کرد: در اینباره باید مطالعهای با همکاری مشاور خارجی و داخلی روی سایتهای مدنظر انجام شود تا مراحل بعدی صورت گیرد. با این حال، سیاوش امیرمکری اینطور گفت که توسعه فرودگاه کنونی اجراییتر است و روی این گزینه کار میکنیم.
استفاده بیش از حد ظرفیت از فرودگاه مشهد
به گفته او، ظرفیت فرودگاه مشهد بر اساس استانداردی که در اینباره وجود دارد، حدود ۶ میلیون مسافر است؛ درحالیکه عملکرد این فرودگاه حدود ۱۰ میلیون مسافر در سال است؛ بنابراین این فرودگاه در چند سال آینده نیاز به توسعه دارد.
وی اضافه کرد: در یکی از مطالعات مربوط به ایجاد باند جدید فرودگاه، ۳ یا ۴ مسیر مختلف تدارک دیده شده است که در بهترین حالت، بازهم گوشهای از شهر را تحتتأثیر خود قرار میدهد. ایجاد این باند جدید حدود ۱۲۰ میلیارد تومان هزینه دارد.
حضور کارشناسان تهرانی برای ارزیابی مکان شهر فرودگاهی
حالا مدیرکل دفتر فنی، امور عمرانی و حملونقل و ترافیک استاندار خراسانرضوی گفته است که احتمالا مدیریتشهری مشهد در بخشی از پروژه بهعنوان سرمایهگذار حضور داشته باشد. مهدی سالیانی به شهرآرا اظهار کرد که «در بخشی از این موضوع عنوان شده که این سرمایهگذاری از طریق تهاتر زمینهای شهرداری و وزارت راهوشهرسازی انجام شود. این موضوع در دست بررسی است.»
او با بیان اینکه شهرداری هم پیشنهادهای اولیه را در اینباره ارائه کرده است، اضافه کرد: به شهرداری پیشنهاد داده شده است که در این زمینه ورود جدی داشته باشد که در بخش اول سرمایهگذاری از طریق تهاتر
زمینهاست
مدیرکل دفتر فنی، امور عمرانی و حملونقل و ترافیک استاندار خراسانرضوی از موافقت کلی وزارت راهوشهرسازی با ایده شهر فرودگاهی خبر داد و گفت: مکانیابی شهر فرودگاهی ازجمله اقدامات در حال انجام است. کارشناسانی از شرکت فرودگاههای کشور به مشهد آمدهاند و بررسیهای اولیه انجام شده است. پهنههایی بهصورت حدودی و تقریبی هم مشخص شده، اما موضوع در دست مطالعه و بررسی بیشتر استانداری و وزارتخانه است.
به اعتقاد او، مکان شهر فرودگاهی باید کریدور ارتباطی مناسبی با محدوده شهر مشهد داشته باشد؛ به علاوه اینکه این زمین از اراضی ملی باشد تا هزینهای اضافه به دولت تحمیل نشود.
سالیانی با بیان اینکه استانداردها را شرکت فرودگاهی کشور بیان کرده است، افزود: ادارهکل منابع طبیعی کشور نیز اراضی مناسب که ظرفیت این کار را دارند، معرفی کرده است. در حال بررسی موضوع هستیم که چه زمینی در چه فاصله از مشهد در غرب یا شرق ظرفیت ایجاد شهر فرودگاهی دارد.
مدیرکل دفتر فنی، امور عمرانی و حملونقل و ترافیک استاندار خراسانرضوی در ادامه این را هم گفت که از شروط وزارتخانه برای اجرای شهر فرودگاهی، ورود بخش خصوصی برای تأمین هزینههاست.
او با بیان اینکه همچنان موضوع بین استانداری و وزارت راهوشهرسازی در حال بررسی است، افزود: درصورتیکه بخش خصوصی به این موضوع ورود کند، دولت با حمایتهای خود در اجرای پروژه سرعت
میبخشد.
پیـــش از این سید احسان قاضیزادههاشمی، نماینده مردم فریمان، سرخس و بخشهای احمدآباد و رضویه در مجلس، گفته بود که اولویت اصلی برای ایجاد شهر فرودگاهی مشهد در نزدیک تقاطع سنگبست و بین جاده مشهد-فریمان و جاده مشهد-سرخس در بخش رضویه است و عزم استاندار خراسانرضوی برای ایجاد این شهر جدی است.
تودیع و معارفه در سالن ترانزیت
صبح دیروز محمدباقر قاسمزاده، مدیرکل فرودگاههای خراسانرضوی، به علت بازنشستگی از سمت خود تودیع شد و محمود امانیبنی که پیش از این مدیرکل فرودگاههای هرمزگان بود، به سمت مدیرکل فرودگاههای خراسانرضوی منصوب شد. سیاوش امیرمکری، مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، هم در این مراسم اظهار کرد: فرودگاه بینالمللی شهید هاشمینژاد مشهد در رتبهبندی جهانی درباره پایش ارائه خدمات، رتبه۱۲ را در میان ۸۸فرودگاه بینالمللی دنیا کسب کرده است.
به گزارش ایرنا، او با بیان اینکه سهم حملونقل هوایی کل کشور در بین سایر روشهای حملونقلی بین ۳ تا ۵ درصد است، افزود: این سهم در مشهد حدود ۲۰درصد بوده که بیانگر تقاضای بالای سفر به این استان است. به همین علت باید برنامه توسعهای متناسب با این شرایط در فرودگاه مشهد اجرا شود.
احمد یزدانپناه، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسانرضوی نیز در این مراسم بر عملیاتی شدن شهر فرودگاهی در مشهد تأکید کرد و گفت: ساخت شهر فرودگاهی در شأن شهر امامرضا (ع) هرچه زودتر باید عملیاتی شود. توافقاتی با شهرداری مشهد داشتهایم تا بهشکل تهاتر بتوانیم با همکاری بخش خصوصی و استفاده از ظرفیت مشاوران داخلی و خارجی این موضوع را محقق کنیم.
محمدباقر قاسمزاده، مدیرکل پیشین فرودگاههای خراسانرضوی، که از سال ۹۳ در این جایگاه حضور داشت، در این مراسم گفت: سال۹۳ در فرودگاه مشهد مسافران خارجی در ترمینال خارجی این فرودگاه مشکل داشتند؛ با این توضیح که در ترمینال۲ فرودگاه مشهد بهعنوان ترمینال ورودی و خروجی مسافران خارجی سالانه یکمیلیون و ۵۰۰هزار مسافر جابهجا میشدند.
وی افزود: این درحالی بود که در ترمینال حج با ۱۰هزار متر مساحت، سالانه فقط ۱۰۰هزار نفر جابهجا میشدند که بعد از آن فضای ترمینال حج به ترمینال ورودی پروازهای خارجی و ترمینال۲ نیز به ترمینال خروجی مسافران خارجی تبدیل شد.
وی ادامه داد: سال ۹۳ در ترمینال داخلی فرودگاه مشهد نیز حدود ۷ میلیون مسافر جابهجا میشد و این رقم در سال۹۶ به ۵/۱۰ میلیون مسافر رسید که با بهسازی ۴ هزار مترمربع ترمینال داخلی، مشکلی برای این میزان افزایش ایجاد نشد؛ با این حال توسعه ترمینال داخلی ضروری است.