صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

قرص‌هایتان را با آب گریپ‌فروت نخورید

  • کد خبر: ۹۰۵۵۱
  • ۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۰
گریپ‌فروت میوه‌ای سالم و بسیار مفید است، اما اگر با برخی از دارو‌ها ترکیب شود یا این که حتی با فاصله چند ساعته از برخی دارو‌ها خورده شود، می‌تواند خطرات جدی برای شما به همراه داشته باشد.

به گزارش شهرآرانیوز، دارو‌های استاتینی در روده‌های شما بوسیله آنزیمی به نام CYP۳A تجزیه می‌شوند و این آنزیم میزان دارویی را که وارد خون می‌شود، کاهش می‌دهد. آب گریپ‌فروت حاوی ترکیباتی به نام «فورانوکومارین»‌ها است که این آنزیم را مهار می‌کنند. در نتیجه میزان کمتری از دارو در روده‌ها تجزیه و میزان بیشتری از آن وارد جذب و وارد خون می‌شود. بالا رفتن بیش از حد میزان دارو در خون ممکن است اثرات سمی ایجاد کند.

همه دارو‌های استاتینی به طور یکسان تحت تاثیر آب گریپ‌فروت قرار نمی‌گیرند، بنابراین اگر گریپ‌فروت میوه مورد علاقه‌تان ممکن است بتوانید با مشورت پزشک‌تان نوع داروی‌تان را تغییر دهید. اما اگر امکان تغییر دارو وجود نداشته باشد، هنوز احتمالا می‌توانید لیوان کوچکی آب گریپ‌فروت بنوشید. چرا که برای اینکه تداخل خطرناک میان آب گریپ‌فروت و این دارو‌ها باید میزان زیادی از آن را نوشید. از طرف دیگر خوردن یک نیمه گریپ‌فروت خطر کمتر از نوشیدن آب گریپ‌فروت دارد، چرا برای تهیه یک لیوان چند دانه میوه مصرف شده است.

به هر حال برای رعایت احتیاط در این مورد با دکترتان مشورت کنید و قرص‌هایتان را همراه با آب گریپ‌فروت مصرف نکنید.

منبع: همشهری آنلاین

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.