صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

حفظ سنگ‌نگاره‌ها از تخریب و سرقت

  • کد خبر: ۹۰۹
  • ۰۵ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۵
در جلسه گردشگری منطقه ۹ مطرح شد

معصومه فرمانی‌کیا - دبیرشهرآرامحله منطقه

جلسه گردشگری منطقه9 با حضور شهردار منطقه، مشهدپژوهان و کارشناسان گردشگری مناطق  سیزده‌گانه مشهد در حالی برگزار شد که نماینده‌های شورای اسلامی شهر مشهد نیز در آن حضور یافتند.
حسین فرهادیان، شهردار منطقه، در فرصتی که پیش آمد
کوتاه و خلاصه از نقش تعیین‌کننده شهرداری به‌عنوان مسئول اصلی امور شهر و مظهر مدیریت محلی در توسعه گردشگری یاد کرد و گفت: در کنار همه جاذبه‌های منحصربه‌فرد منطقه پرداختن به موضوع باغ وکیل‌آباد که امسال مصادف با پنجاهمین سال وقف آن ازسوی حاج حسین ملک است، حائز اهمیت بوده و لازم است به‌طور ویژه به آن پرداخته شود.
عقیل قدرتی، معاون اجتماعی و فرهنگی منطقه، نیز با معرفی منطقه و تشریح مشخصات جغرافیایی به هم‌جواری آن با  ارتفاعات جنوبی اشاره کرد و افزود: علاوه‌بر ارتفاعات بوستان‌های جنگلی و کوهستانی نظیر لویزان، خورشید، وفا و نیز از ظرفیت‌های گردشگری در منطقه9 است، درحالی‌که  خیابان‌های کوثر، هاشمیه، هنرستان، هفت‌تیر، حافظ، صیادشیرازی، لادن، اقبال لاهوری و برونسی که به دامنه کوه‌های منطقه منتهی می‌شود، دسترسی ساکنان محله را به  تفرجگاه‌های منطقه میسر کرده است.
وی همچنین از مجموعه کوهسر یاد کرد که کاربرد ورزشی و گردشگری دارد و با طراحی خاص برگرفته از معماری هخامنشی تأسیس شده است.
 قدرتی به جامع‌بودن منطقه9 شهری به لحاظ مجموعه‌های اجتماعی و فرهنگی نظیر نگارخانه آسمان، موزه تاریخ علوم طبیعی، موزه زمین‌شناسی، موزه ملک در وکیل‌آباد، انجمن نجوم مشهد و فرهنگ‌سرای فناوری و رسانه هم اشاره کرد.در ادامه رمضانعلی فیضی، عضو شورای شهر اسلامی مشهد، نیز گفت: تجربیات شهرهای بزرگ نشان می‌دهد اقتصاد گردشگری امری جداناپذیر از توسعه پایدار بوده است و به بهبود وضعیت اقتصادی کمک می‌کند.وی یادآور شد: وقتی بیابان‌های لم‌یزرع در برخی کشورها قابلیت گردشگری دارد، چطور می‌شود از کنار پتانسیل‌های ارزشمند شهری‌مان گذشت
شهنار رمارم، عضو دیگر شورای اسلامی شهر، نیز با اشاره به اینکه مشهد شهر مذهبی و گردشگری است، گفت: شرایط گردشگری در شهر باید به‌گونه‌ای باشد که زائران بارگاه رضوی بعد سفر به این شهر به دنبال تفرجگاه دیگری برای سفر بعدی‌شان نباشند.
 وی خاطر نشان کرد: در دل هر منطقه شهری مشهد یک محدوده پیرامونی و حاشیه هست و درون یک منطقه توسعه‌یافته و مدرن بافت فرسوده وجود دارد و همین محدوده برخوردار هم در انتهای اقبال و نودره به حاشیه می‌رسد اما جاذبه‌های گردشگری در همه مناطق هست که باید کشف شده و به مردم معرفی شود. رمارم با یادآوری این نکته که معمولا تمرکز جمعیت در نقاط و محدوده‌هایی اتفاق می‌افتد که جاذبه‌های گردشگری بیشتری داشته باشد، اظهار داشت: مشهد با جمعیت 30میلیون نفری زائران نیاز بدان دارد که متولیان وابسته به این امر جاذبه‌ها و نقاط قوت شهر را بیشتر معرفی کنند.
  عضو شورای اسلامی شهر مشهد خاطرنشان کرد: فرقی نمی‌کند به گردشگری ماهیت اقتصادی بدهیم یا فرهنگی، ما یک شهر گردشگرپذیر هستیم و باید در راستای شناخت جاذبه‌های منطقه به دیگران تلاش کنیم. رمارم با اشاره کوتاه به اینکه گردشگرهای زیادی در سفر به کشورها به دنبال یافتن هویت‌های منطقه هستند تا با آن عکس بگیرند و به عنوان یادگار همراه خود ببرند، بیان کرد: این در حالی است که ما هیچ تلاشی برای حفظ آثارمان نمی‌کنیم و متأسفانه جاذبه‌های این شهر را تخریب می‌کنیم .
توضیحات دکتر واعظ‌نیا، محقق و مشهدپژوه، نیز در این بین شنیدنی بود. وقتی روایت کاروان‌سرای شاه‌عباسی را بازگو کرد و گفت: مسیری که به‌سمت حصار گلستان می‌رود، نزدیک‌ترین کاروان‌سرای شاه عباسی به شهر مشهد است که می‌تواند به‌عنوان یکی از پتانسیل‌های قدرتمند استفاده شود، آن هم درحالی‌که اکنون تبدیل به محلی برای نگهداری گوسفندان شده است.
 وی افزود: پشت روستای چشمه‌پونه زاغه مهمات است که در زمان اشغال مشهد توسط روس‌ها حفاری شده است. محلی که روس‌ها مهماتشان را آنجا نگهداری می‌کردند. در دیوارهای زاغه نگاره‌های روسی به خط آن‌هاست. نگاره‌هایی که نمایانگر گویش‌های مشهد در زمان اشغال مشهد به دست روس‌ها در آن ایام است و باید حفظ شود.واعظ‌نیا ادامه داد: در این محل 27دهنه معدن سنگ وجود دارد که برخی‌هایش خیلی وسیع‌تر از یک اتاق است و قرار است تبدیل به موزه زنده سنگ هرکاره شود. قدمت این معادن به قبل از ورود امام رضا(ع) به توس و مشهد برمی‌گردد درحالی‌که گمان برخی‌ها به اشتباه این است که سنگ‌های ساخت هرکاره از کوهسنگی تأمین می‌شود باید گفت مواد اولیه و سنگ آن از این معدن است.
واعظ‌نیا ادامه داد: در این منطقه 40سنگ نگاره شناسایی شده است که متأسفانه به‌دلیل غفلت و سهل‌انگاری‌ها 17سنگ‌نگاره در پروژه کوهسر تخریب شدند. هر چند سیاست میراث فرهنگی برای حفاظت بیشتر از این سنگ نگاره‌ها در برابر سرقت مشخص نبودن مکان آن‌ها برای عموم مردم است اما به‌دلیل قرارگرفتن در حوزه شهری بهتر است که با نصب شیشه حفظ شوند.
وی همچنین گفت: در بولوار شهدای ارتش، غاری به وسعت یک و نیم کیلومتر حفر شده است که از مجتمع آیه‌ها خارج می‌شود و دلیل حفر آن مشخص نیست. این نزدیک‌ترین غار در حوزه شهری است که خیلی‌ها از وجود آن بی‌اطلاع هستند و تا به امروز هیچ سندی درباره آن کشف نشده است.
 این محقق، مجتمع فرهنگی آیه‌ها را یکی دیگر از ظرفیت‌ها و پتانسیل منطقه نام برد و با اشاره به شخصیت مرحوم حاج حسین ملک به‌عنوان بزرگ‌ترین واقف ایران یادآور شد: امسال 50سال از وقف باغ وکیل‌آباد ازسوی مرحوم ملک می‌گذرد و بهتر است به‌طور ویژه به این موضوع پرداخته شود.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.