صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

صف‌های طولانی برای احیای کارت‌های سوخته

  • کد خبر: ۹۲۵۲
  • ۲۶ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۹
پس از اعلام خبر سهمیه‌بندی بنزین، مردم برای بازیابی رمز‌های کارت سوخت خود در مراکز پست و شعبه‌های شرکت نفت مراجعه کردند
بسیاری از مردم از اول صبح در صف مانده‌اند. برخی از آن‌ها، اما در همان ساعات اولیه صبح کارشان راه افتاده و خیالشان راحت شده است. با این حال هنوز تعداد زیادی از مراجعه‌کنندگان به دنبال بازکردن گره‌های کارشان هستند. بازیابی رمز کارت سوخت برای استفاده از سهمیه بنزین دلیل ازدحام دوروز گذشته در مراکز پست و شعبه‌های شرکت پخش فراورده‌های نفتی استان است. حدود ۴ سال از آخرین مرتبه قرار گرفتن کارت‌های سوخت در دستگاه‌های نازل پمپ بنزین‌ها می‌گذرد و حالا با سهمیه بندی بنزین در روز انتشار خبر سهمیه بندی و افزایش نرخ بنزین در ۲۴ آبان، مردم ناچار شدند کارت‌های سوخت فراموش شده را از لابه لای اسناد و مدارک بیرون بکشند و خودشان را برای استفاده دوباره از این کارت‌ها آماده کنند.

حضور مردم در ناحیه مرکزی شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی ایران
ترافیک از روز‌های عادی بیشتر است و در برخی نقاط خیابان صاحب الزمان (عج) گره خورده است. صف طولانی بیرون ناحیه مرکزی شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی ایران بسته شده است. مردم با مدارکی در دست در انتظار ایستاده اند، گاه با هم حرف می‌زنند و گاه با بی قراری به اول صف سرک می‌کشند تا ببینند چقدر تا نوبتشان مانده است. برخی از آن‌ها ساعت هاست در صف مانده اند.
«از ۸ صبح در این صف ایستاده ام، اما الان که ساعت از ۱۴ گذشته هنوز کارم راه نیفتاده است. بروید ببینید داخل ساختمان چه خبر است!» این‌ها حرف‌های پیرمردی است که تقریبا در جلو صف ایستاده است. دیگران هم با دیدن ما شروع به گفتن از گره‌هایی می‌کنند که در کارشان افتاده است.
راست می‌گویند، داخل ساختمان آشفته‌تر از آن چیزی است که فکرش را می‌کردیم. مدیر شعبه در ابتدای ورودی ایستاده است و خودش پاسخ افراد را می‌دهد. تقریبا تنها راه حل برای مراجعه کنندگان، ایستادن در همان صفی است که انتهایش به یکی از اتاق‌ها می‌رسد. همهمه زیاد است و هر چند وقت یک بار صدایی می‌شنوید که می‌گوید: صف را به هم نزنید، هرکسی در جای خودش بایستد!
یکی از جوانانی که تقریبا به اول صف رسیده است، می‌گوید: نمی‌دانم چه مدت دیگر باید اینجا باشم! خود صف یک طرف، بقیه کار‌ها طرف دیگر! پیرمرد‌های صف که می‌خواهند از جوان‌تر‌ها راهنمایی بگیرند، کم نیستند. یکی از آن‌ها می‌گوید: من پیرمرد از کجا بدانم که باید چه کار کنم، من که خبر نداشتم کارت سوختم دوباره قرار است استفاده شود، از صبح زود مجبور شدم از روستایمان به اینجا بیایم، فکر کنم کل مشهد است و همین شعبه!
یکی از جوان‌ها سرش را به سمت ما برمی گرداند و ادامه می‌دهد: ما که جوان هستیم، اما سهل انگاری کردیم که زودتر به فکر این روز‌ها نبودیم، حالا باید تمام وقتم را در اینجا بگذارنم. افرادی که کارت ندارند، کارشان از این هم پیچیده‌تر خواهد بود!
«بیشتر عمر و جوانی ام را در همین صف‌ها گذرانده ام، باور کنید چند ماه قبل برای گرفتن رمز کارتم مراجعه کردم و به من گفتند برو هر زمان که سهمیه بندی شد بیا! من هم الان آمده ام، خودتان اوضاع را ببینید! چه می‌شد اگر همه رمز‌ها را می‌سوزاندند و رمز مشخصی برای کارت‌ها می‌گذاشتند که این همه زمان و انرژی صرف عوض کردن یک رمز نشود.» این‌ها را روحبخش از دیگر متقاضیان کارت سوخت می‌گوید ودیگران با تکان دادن سر حرفش را تأیید می‌کنند.
کم کم همهمه‌ای در جلو صف شکل می‌گیرد، مرد میان سالی با داشتن یک برگه با حالتی پریشان از میان شلوغی خارج می‌شود ودر نقطه‌ای کمی دورتر از صف و شلوغی‌ها به ما می‌گوید: یک سال پیش ماشینم را خریدم، به فرض اینکه کارت سوخت دیگر به کارمان نخواهد آمد، پیگیری نکردم و امروز که مراجعه کرده ام، می‌گویند باید از طریق دفاتر پلیس+۱۰ درخواستت را ثبت کنی و بعد از آن به دنبال بقیه کارهایت باشی، با این فرض که دست کم یک ماه هم زمان ببرد تا کارتم بیاید، باید یک ماه را بنزین آزاد و با قیمت ۳۰۰۰ تومان بزنم!

بازگشایی حدود ۲۰۰۰ رمز در روز گذشته
مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی خراسان رضوی با بیان اینکه تنها در روز گذشته حدود ۲۰۰۰ رمز برای مراجعه کنندگان باز شد، می‌گوید: مشکلات مردم در زمینه صدور رمز کارت سوخت درحال رسیدگی است و مشکل خاصی وجود ندارد و به محض اعلام خبر، کار شرکت نفت آغاز می‌شود و تا هر زمان که لازم باشد خدمت رسانی ادامه دارد.
به گفته اصغر اصغری تا پیش از این در هر مرکز این شرکت از جمله ناحیه مرکزی، فقط یک دستگاه برای بازگشایی رمز فعال بود، اما از روز جمعه در هر مرکز ۴ دستگاه فعال شده است. اصغری یادآور می‌شود: نیاز به مراجعه حضوری برای شهروندانی که کدملی مالک خودرو را در اختیار دارند، نیست و آن‌ها می‌توانند با وارد کردن ۴ عدد سمت راست کدملی از کارت سوخت استفاده کنند.

ازدحام کارت‌های سوخت برگشتی در پست مرکزی
به اداره پست مرکزی مشهد می‌رویم، ساختمانی که بدون وجود این شلوغی هم، دیدن عظمت و وسعتش سرگیجه می‌آورد! داخل ساختمان و در طبقه همکف که نقطه شروع کارهاست، صف طولانی شکل گرفته است و این درحالی است که هیچ دستگاه نوبت دهی وجود ندارد و تا زمانی که نوبتتان برسد، باید در صف بایستید.
تقریبا در دست همه افراد یک برگ کاغذ است که کد رهگیری شان بر آن نوشته شده است و حالا به میز خدمت مراجعه کرده اند تا وضعیت کارت سوختشان را پیگیری کنند. اسلامی در این باره می‌گوید: ۵ ماه قبل ثبت نام کردم و همین دیروز متوجه شدم که کارتم صادر شده است، اما به اینجا که آمدم می‌بینم دست کم ۵ روز زمان می‌برد تا کارت به دستم برسد! در همین حین مرد جوانی به سمتمان می‌آید و می‌گوید: من که کارتم را گم کرده ام باید چه کار کنم؟ از صبح چندبار بین اداره پست و پلیس+۱۰ رفت وآمد کرده ام، صف اداره پست آن قدر شلوغ بود که صبرم تمام شد و الان که کمی خلوت‌تر شده است، دوباره مراجعه کردم. از طرفی سیستم ثبت نام دفتر پلیس هم چندبار دچار اختلال شده است و همه این‌ها اول کار است، چون شنیده ام ثبت نام کنندگان از آذر ۹۷ کارتی دریافت نکرده اند!
فرهمند از دیگر مراجعه کننده‌ها می‌گوید: یک سال پیش ماشینم را از کارخانه تحویل گرفتم، قرار بود تا کارت سوختش را برای ما ارسال کنند، اما، چون من همسرم هر ۲ شاغل هستیم و در خانه نبودیم، کارت برگشت خورده است و حالا باید در این صف طولانی بایستم. درحالی که دور می‌شود ادامه می‌دهد: دوباره شروع شد، از فردا دلال‌ها در پمپ بنزین‌ها کارت سوخت مبادله می‌کنند و همان داستان همیشگی تکرار می‌شود.

۵۸ هزار کارت سوخت معطل رفع مشکل نشانی
بعد از هماهنگی‌های صورت گرفته از سوی شرکت ملی پست و شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی برای تسریع در توزیع کارت‌های سوخت، تمامی باجه‌های دفتر‌های پستی استان مانند دیگر مراکز پستی کشور از جمعه ۲۴آبان ماه فعالیت خود را در اداره‌ها و باجه‌های پستی استان شروع کردند تا کارت‌های سوخت به متقاضیان تحویل داده شود و این درحالی است که ۵۹۳ اداره، واحد و دفتر پستی خراسان ۳ روز شلوغ را پشت سر گذاشته اند که نمود آن را می‌توان در پست مرکزی خراسان رضوی و در میان ازدحام جمعیت این اداره دید. مدیرکل پست خراسان رضوی با ارائه آماری از ۳ میلیون و ۹۰۰هزار نشانی پستی در استان خبر می‌دهد و می‌گوید: اکنون حدود ۵۲هزار کارت سوخت به دلیل مشکل نشانی در باجه‌های مختلف پست استان معطل شده اند و در انتظار توزیع اند.
احمد موسوی در پاسخ به گله برخی مراجعه کنندگان در زمینه نبود سامانه نوبت دهی مناسب می‌گوید: متأسفانه ما مردم دقیقه ۹۰ هستیم. دولت از بهار اعلام کرده است که کارت سوخت را فعال کنید و حتی زمان آن تمدید هم شد، اما مردم به مراکز پست مراجعه نکردند. ما در روز‌های عادی باجه‌های خلوتی داشتیم که از صبح تا ظهر به زحمت ۲۰ نفر برای کارت سوخت مراجعه می‌کردند، حالا ۱۰۰۰ نفر به یک باجه مراجعه کرده اند؛ بنابراین باید به ما حق بدهید که هیچ سامانه نوبت دهی نمی‌تواند این شلوغی را این گونه مدیریت کند. ضمن اینکه سامانه نوبت دهی در بخش‌های مختلف اداره فعال است و نمی‌توان گفت سامانه‌ای ویژه فقط به منظور چنین موقعیت‌هایی درنظر بگیریم؛ چرا که حتی در همین شرایط هم مردم می‌توانند با رعایت نوبت و صبوری از هر نوع بی نظمی جلوگیری کنند. با این حال اداره پست مرکزی تمام توان خود را گذاشته است و ۱۰ نیروی خود را به این منظور به کار گرفته است. موسوی همچنین در زمینه مراجعه و سردرگمی برخی افراد از شهرستان‌ها نیز می‌گوید: اینکه برخی ناچار هستند برای پیگیری کارشان به مشهد بیایند، احتمالا به دلیل دست به دست شدن کارت‌های سوخت بین چند نفر و نشانی‌های قدیمی است، شاید بشود برای این کار تمهیداتی اندیشید که باید بررسی شود، اما همه مراجعان از مشهد و شهرستان‌ها در همین چند روز کارشان انجام می‌شود. او یادآور می‌شود: مردم می‌توانند با مراجعه به سامانه پیگیری وضعیت کارت هوشمند خود متوجه شوند کارتشان دقیقا در کدام ناحیه معطل مانده است و با مراجعه به همان مرکز از ازدحام و سردرگمی در پست مرکزی خودداری کنند.
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.