رضا ریاحی | شهرآرانیوز؛ رعایت انصاف و خوشرویی از مهمترین ویژگیهای کاسب قدیمی محله نیزه است. او سالها پیش مغازهاش را در خیابان شهید آوینی ۴۱ راه میاندازد تا خانوادههای بسیاری به واسطه خرید میوه، دورهمیهایشان رنگ و بوی بانشاطی بگیرد. مجتبی هروی یدک هر روز صبح بعد از نماز از خانه خارج و راهی بازار میوه و ترهبار سپاد میشود تا اجناس موردنیاز هممحلیها و مشتریهایش را گلچین کند.
او از قدیمیترین میوهفروشهای محله نیزه است که این روزها به واسطه دورهمی شب یلدا سرش شلوغتر از هر زمانی است. چون خودش قبلا کشاورز بوده، بازار را خوب میشناسد و راههای ارتباط با مشتری را بلد است.
آقا مجتبی از کله سحر تا پاسی از شب در مغازه سرپا ایستاده، اما در برابر مشتری خم به ابرو نمیآورد. همه جور میوه در مغازهاش پیدا میشود و مشتریها میتوانند با خیال راحت آنها را دستچین کنند. او از زیر و رو کردن میوهها ناراحت نمیشود و میگوید این حق مشتری است که میوه خوب دستچین کند.
مغازهاش خیلی بزرگ است، شاید ۷۰ متر مربع میگوید بخشی از مغازه را برای انبار محصولات درنظر گرفته است. آقا مجتبی درباره نحوه شروع این حرفه توضیح میدهد: در ابتدا باید جواز کسب را از اتحادیه فروشندگان میوه و ترهبار دریافت کرد. برای دریافت این جواز کسب هم باید مکان مغازه را مشخص کنید تا بازرسان اتحادیه از آن بازدید کنند، پس از بازدید بازرسان و درصورت نبود مشکل، در یک بازه زمانی یکماهه پروانه کسب شما برای فعالیت در صنف فروشندگان میوه و ترهبار صادر میشود.
میوهفروش محله نیزه با بیان اینکه مکان و نوع محصولاتی که قصد فروش آن را دارید، در سرمایه اولیه تأثیر بسزایی دارد، میگوید: حداقل متراژ یک مغازه میوهفروشی استاندارد باید ۳۰ مترمربع باشد چراکه در فضای کوچکتر، امکان چیدن دکور کافی و فروش انواع میوهها میسر نمیشود.
سرمایه اولیه مورد نیاز برای راهاندازی مغازه میوه و ترهبار شامل هزینه رهن و اجاره مغازه، هزینه دریافت مجوز، هزینه خرید محصولات برای فروش و هزینه خرید تجهیزات مورد نیاز است. هزینه رهن و اجاره مغازه در طول زمان متفاوت است، اما برای اجاره یک مغازه ۵۰ متری در راسته خیابان شهید آوینی باید اجارهبهایی بین ۳ تا ۴ میلیون تومان در ماه پرداخت کرد و ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومان هم برای پول رهن مغازه کنار گذاشت.
مجتبی هروی یدک در ادامه خاطرنشان میکند: هزینه تهیه محصولات اولیه نیز بسته به نوع میوه و ترهباری است که قصد فروش آنها را دارید و میتواند بین ۱۵ تا ۲۵ میلیون تومان متفاوت باشد. فروش محصولات با محلهای که در آن کار میکنید رابطه تنگاتنگی دارد، به عنوان مثال در این محله میوههایی مثل آناناس، نارگیل و حتی بِه و انبه خریدار ندارد، چراکه گران است و با جیب اهالی محله ما سازگار نیست.
او یادآور میشود: در کنار این هزینهها باید هزینه قفسه، ترازو، میز و دکور را نیز در نظر بگیرید که بین سه تا ۵ میلیون تومان آب میخورد. هرچند دکور هزینه ضروری نیست، اما میتواند به شما در جلب مشتری و افزایش فروش کمک بسیاری کند.
مجتبی هروی هر روز صبح بعد از نماز از خانه خارج میشود و راهی بازار میوه و ترهبار سپاد میشود. او میگوید بهترین زمان برای رفتن به میدانبار، ساعت ۷ صبح است، چراکه در اصطلاح اول بار است و میوههای مرغوب و باکیفیت گیرتان میآید.
آقا مجتبی ادامه میدهد: اگر بتوانید محصولات خود را به طور مستقیم از کشاورزان تهیه کنید، میتوانید در رقابت با دیگران محصولاتی با قیمت و کیفیت بسیار بهتری به مشتری ارائه بدهید. به عنوان مثال گوجه فرنگی را از کشاورز کیلویی ۳ هزار تومان میخرند و به من فروشنده کیلویی ۱۲ هزار تومان میفروشند، قیمت خرید سیب از باغدار کیلویی ۵ هزار تومان است، اما در میدانبار کیلویی ۱۵ هزار تومان فروخته میشود، اینجاست که تأثیر خرید مستقیم از کشاورزان یا باغداران خودش را نشان میدهد.
او میگوید: اگر خودتان وسیلهای برای حمل بار (مانند وانت یا نیسان) داشته باشید، دستتان بسیار جلو است و هزینه گزاف باربری را که روزانه بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان است از روی دوش شما برمیدارد.
مجتبی هروی با بیان اینکه ارائه خدمات متفاوت و مرتبط با حرفه میوه و ترهبار در افزایش درآمد نقش بسزایی دارد، میگوید: فروش میوه و ترهبار بستهبندی شده یکی از راههای افزایش درآمد است. هدف از ایجاد بستهبندی، ارائه بهداشتی و مناسب انواع میوههاست بهنحوی که علاوهبر جذب مشتری و تمایل بازار، کمک فراوانی به ماندگاری میوه میکند و در روزهای شیوع بیماری کرونا کاربرد زیادی دارد.
او در ادامه از روشهای خلاقانه حرفهاش میگوید که موجب درآمدزایی بیشتر میشود: فروش محصولاتی مانند ترشی، رب و مربا، تهیه میوه مورد نیاز مراسم عقد و عروسی، ارائه خدماتی مانند پاککردن و خردکردن سبزی، تهیه میوههای قاچشده در قالب سبد میوه، خشککردن میوهها، تهیه سبدهای میوه مخصوص مناسبتهای مختلف مانند شب یلدا و ارائه خدمات پیک و تحویل درب منزل از دیگر راههای درآمدزایی مغازههای میوهفروشی است.
میوهفروش محله نیزه به شیوههای تبلیغاتی در این حرفه اشاره کرده و میگوید: محل میوهفروشی، کیفیت و قیمت مناسب میوهها و همینطور برخورد خوب با مشتری لازمه کار هر میوهفروش موفق است. شما با رعایت این موارد در جذب مشتری موفق خواهید بود، اما از کنار تبلیغات هم نمیتوان ساده عبور کرد و در این راه استفاده از شبکههای اجتماعی بهترین گزینه است.
در سالهای نه چندان دور، مشاغل مختلف برای تبلیغ اقدام به چاپ برگههای تبلیغاتی یا تقویم میکردند، اما امروزه شما میتوانید با راهاندازی یک صفحه در فضای مجازی، قیمت روزانه محصولات خود را اطلاعرسانی کنید یا برای مناسبتهای مختلف همچون شب چله یا مناسبتهای ملی و مذهبی، تخفیفهای مناسبی را برای گروهی از مشتریان خود در نظر بگیرید.