صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

امنیت مترو مشهد بیش از ۹۰ درصد است

  • کد خبر: ۹۳۳۰۲
  • ۰۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۴
باتوجه به زیرساخت‌هایی که وجود دارد و سرویس‌های دوره‌ای که در سیستم قطارشهری مشهد انجام می‌شود، ضریب امنیت خطوط قطارشهری این شهر زیاد است.

علیرضا ظهیری | شهرآرانیوز؛ چهارشنبه گذشته در خط ۵ مترو تهران دو رام قطار باهم برخورد کردند. هنوز به صورت رسمی علت این حادثه مشخص نشده، اما اظهارنظر‌هایی مانند فرسودگی ناوگان و خطای انسانی از سوی مسئولان اعلام شده است. در پی این اتفاق و درباره وضعیت امنیت قطارشهری مشهد، مدیران این حوزه، چه مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد و چه مدیرعامل شرکت بهره برداری قطارشهری مشهد اعلام کردند که باتوجه به زیرساخت‌هایی که وجود دارد و سرویس‌های دوره‌ای که در سیستم قطارشهری مشهد انجام می‌شود، ضریب امنیت خطوط قطارشهری این شهر زیاد است.

مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد در گفتگو با شهرآرا درباره حادثه مترویی روز چهارشنبه تهران گفت: به قطع در زمان بروز چنین اتفاقاتی چندین موضوع باهم دخیل هستند و در حادثه قطارشهری تهران نیز چندین موضوع مانند فرسودگی قطار، مشکل سیگنالینگ و حتی خطای انسانی مطرح شده است.

کیانوش کیامرز در ادامه به وضعیت قطارشهری مشهد اشاره کرد و گفت: در قطارشهری مشهد دو اتفاق را رقم زده ایم؛ نخست اینکه سیستم‌های تجهیزاتی ناوبری واگن از بهترین برند‌ها و با دقت زیاد تهیه شده است و دومین موضوع که ضریب امنیتی قطارشهری مشهد را افزایش می‌دهد، وجود ساختار سیگنالینگ در خطوط مترویی مشهد است.

وی با بیان اینکه حادثه ممکن است رخ دهد و در همه جای دنیا هم احتمال بروز حادثه وجود دارد، تصریح کرد: در راستای کاهش احتمال بروز حادثه در قطارشهری مشهد، موضوع سیگنالینگ در خطوط یک و ۲ قطارشهری بسیار سخت گیرانه طراحی شده است؛ ساختار سیگنالینگ این گونه است که در طول خط قطارشهری از سیستم‌های نرم افزاری و سخت افزاری داخل قطار و ریل استفاده می‌شود که این سیستم‌ها به هم مرتبط هستند و اطلاعات لحظه به لحظه به راهبر و اتاق فرمان مخابره می‌شود.

کیامرز با بیان اینکه اتاق فرمان قطارشهری مشهد مانند برج مراقبت فرودگاه عمل می‌کند، ادامه داد: در ساختار سیگنالینگ همه اقدامات اتوماتیک است؛ برای نمونه با بهره گیری از این ساختار، راهبر قطار نمی‌تواند سرعت قطار را تا حدی که برای آن تعیین شده است، افزایش دهد.

وی با تأکید بر اینکه اکنون خط یک و ۲ قطارشهری مشهد به ساختار سیگنالینگ مجهزند، اما مدل به کاررفته در خط ۲ قطارشهری مشهد بسیار پیشرفته و در کشور بی نظیر است، گفت: همچنین در قطارشهری مشهد به صورت روزانه همه ریل‌های خطوط، شبکه برقی و ساختار سیگنالینگ بررسی می‌شود.

مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد گفت: به لطف خدا تاکنون در خطوط قطارشهری مشهد حادثه ناگواری پیش نیامده است، اما باتوجه به اینکه ما تولید قطار و قطعات را یا نداریم یا این تولیدات کم است، باید برای آینده فکری شود و این می‌تواند زنگ خطری برای کل ساختار مترویی کشور باشد.

وی درباره وضعیت ضریب امنیتی قطارشهری مشهد گفت: خوشبختانه ضریب امنیت قطارشهری مشهد بسیار خوب است و می‌توان گفت که این ضریب امنیتی اکنون بیش از ۹۰ درصد است.

قطارشهری مشهد از ایمنی کامل برخوردار است

همچنین مدیرعامل شرکت بهره برداری قطارشهری مشهد با بیان اینکه قطارشهری مشهد از نظر کیفی از ایمنی کامل برخوردار است، گفت: ساختار مترویی مشهد براساس استاندارد‌ها ساخته و تا امروز هم این استاندارد‌ها حفظ شده است و البته تعمیر و نگهداری هم براساس استاندارد‌ها انجام می‌شود.

وحید مبین مقدم موضوع لوازم یدکی، افزایش عمر تجهیزات قطارشهری و اورهال را جدی دانست و افزود: این موضوعات ممکن است برای سال‌های آینده مشکل ساز شود، بنابراین باید از امروز پیگیری شود.

وی با بیان اینکه عمر مفید ساختار مترویی حدود ۳۰ سال است و پس از آن باید بازسازی و نوسازی اساسی انجام شود، تصریح کر د: اکنون از عمر فعالیت خط یک قطارشهری مشهد ۱۱ سال و خط ۲ نیز ۶ سال می‌گذرد.

مبین مقدم اضافه کرد: البته ما در این مدت و در مقطع عمر مفید ساختار مترویی، از سرویس‌های روزانه تا سرویس‌های هفته ای، شش ماهه، یک ساله و حتی ده ساله داریم.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.