صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

سنندج هفتمین پایتخت کتاب ایران معرفی شد

  • کد خبر: ۹۳۸۶۵
  • ۰۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۷
شهر سنندج به عنوان هفتمین پایتخت کتاب ایران انتخاب شده و باید آن را به فال نیک گرفت. مهم‌تر اینکه، شهر‌های بم، اوز، نجف آباد و سمنان به عنوان شهر‌های خلاق کتاب خوانی ایران معرفی شدند.

عروجی | شهرآرانیوز - به نظر می‌رسد دیگر نباید به آمار سرانه مطالعه در کشور اعتماد کرد. آماری که بیشتر انگار برای تحقیر ایرانی‌ها کاربرد دارد و مدام و بدون هیچ شفافیتی از زبان این مسئول و آن مسئول شنیده می‌شود. چندی پیش با انتشار گزارش شورای عالی انقلاب فرهنگی، تنها ۵۸ درصد مردم ایران مطالعه غیردرسی دارند و میزان مطالعه این بخش از جامعه به طور میانگین ۷ ساعت و ۴۱ دقیقه در ماه است که ۳ ساعت و ۷ دقیقه آن صرف خواندن قرآن و ادعیه می‌شود.

سرانه مطالعه به میزان مطالعه مردم در طول یک سال معین گفته می‌شود که معمولاً به صورت میانگین زمان مطالعه در یک شبانه روز برای هر نفر بیان می‌شود، اما شورای عالی انقلاب فرهنگی در گزارش خود این آمار را به صورت ماهانه و صرفاً بر مبنای درصدی از جمعیت که مطالعه غیردرسی دارند استخراج و منتشر کرده است. نمونه بارز این نادیده انگاری، کتاب فروشی‌های راسته انقلاب است که یکی از شلوغ‌ترین مراکز خرید و فروش کتاب در کشور است.

از آن طرف حالا با افتتاح کتاب فروشی‌های ریز و درشت در مراکز استان‌ها و شهر‌های کوچک‌تر این امکان برای مردم غیرپایتخت نشین به وجود آمده تا با خیال راحت تری کتاب بخرند. این یعنی بی میلی و تنبلی و کتاب نخوانی دلیل اصلی کتاب نخواندن مردم نبود، بلکه اساسا کتاب ‎فروشی به روز و مجهزی وجود نداشته تا مردم به آن مراجعه کنند.

مهم‌تر اینکه، فضای مجازی باعث شده دسترسی به کتاب دیگر مثل گذشته سخت نباشد و حالا با یک جست وجوی ساده می‌توان کتابی را از هر کجای کشور یا حتی جهان سفارش داد. امسال، اما از نهاد کتابخانه‌های کشور، خبر خوبی مخابره شد. اینکه شهر سنندج به عنوان هفتمین پایتخت کتاب ایران انتخاب شده و باید آن را به فال نیک گرفت. مهم‌تر اینکه، شهر‌های بم، اوز، نجف آباد و سمنان به عنوان شهر‌های خلاق کتاب خوانی ایران معرفی شدند.

اعداد و ارقام سرانه مطالعه در ایران همیشه دچار تشتت، هم در شیوه محاسبه و هم در نتیجه گیری نهایی، بوده تاجایی که در یکی دو دهه اخیر سرانه  مطالعه  ایرانیان از دو دقیقه تا ۱۲۰ دقیقه در شبانه روز اعلام شده است. این نشان می‌دهد اقبال مردم به کتاب نه تنها کم نشده که بیشتر هم شده است مثال بارزش هم طرح پاییزه خرید کتاب است که هرسال در سرتاسر ایران اجرا می‌شود و میلیون‌ها کتاب خریدوفروش می‌شود. در شش دوره برگزاری این برنامه به ترتیب شهر‌های اهواز (۱۳۹۴)، نیشابور (۱۳۹۵)، بوشهر (۱۳۹۶)، کاشان (۱۳۹۷)، یزد (۱۳۹۸) و شیراز (۱۳۹۹) توانسته اند عنوان «پایتخت کتاب ایران» را کسب کنند.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.