صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

کتاب «بانوی بهشتی در عرصه‌های حضور» مروری بر زندگانی و ابعاد شخصیت فاطمه زهرا (س) و تحلیلی از حضور اجتماعی ایشان در حوادث پس از رحلت پیامبراسلام (ص) است.

به گزارش شهرآرانیوز - کتاب «بانوی بهشتی در عرصه‌های حضور» مروری بر زندگانی و ابعاد شخصیت فاطمه زهرا (س) و تحلیلی از حضور اجتماعی ایشان در حوادث پس از رحلت پیامبراسلام (ص) است. در این کتاب سعی شده است به الگوبودن فاطمه زهرا (س) در زمینه‌های فردی و اجتماعی برای زنان و دختران مسلمان تأکید شود و گوشه‌هایی از ورود ایشان به عرصه اجتماع تجزیه و تحلیل شود.

نگارنده ابتدا به تبارشناسی این بانوی بزرگ و کیفیت ولادت ایشان اشاره و پس از آن دوره‌های مختلف زندگی ایشان را از لحاظ تاریخی مرور کرده است. آن گاه ابعادی از علم، اخلاق، عبادت، دعا و عصمت فاطمی را توصیف و سیره ایشان را در زمینه مسائل خانوادگی، رفتار با همسر و فرزندان، ساده زیستی و ابراز مهر و محبت به اعضای خانواده بیان کرده و به نقش همسری و مادری ایشان به عنوان اسوه برای زنان مسلمان تأکید کرده است.

در مقدمه این کتاب آمده است: «حضرت فاطمه زهرا (س) اسوه‌ای کامل برای همگان به ویژه بانوان است. معرفت، عبادت، جهاد، مبارزه، کسب فضایل و بندگی و عبودیتش راه روشنی برای حقیقت طلبان و کمال جویان است. آنان که در پرتو هدایت‌ها و راهنمایی‌های او حرکت کنند، سعادت، فوز و رضوان الهی را به دست می‌آورند و محبوب پروردگار خواهند شد.»
بخش اول این کتاب شامل «شخصیت پدر، عظمت مادر، میلاد کوثر و اسامی معروف» است. همچنین در بخش دیگری از این کتاب درباره اسامی معروف حضرت زهرا (س) می‌خوانیم: «اسامی نورانی آن حضرت، چون منشأ آسمانی دارد، هر یک بیانگر بعدی از ابعاد وجودی و خصلت‌های پسندیده آن بانوی بزرگ اسلام است. مطابق روایات معروفی که از امام صادق (ع) نقل شده است: فاطمه (س) نزد خداوند ۹ اسم دارد؛ فاطمه، صدیقه، مبارکه، طاهره، زکیه، راضیه، مرضیه، محدثه و زهرا.» مؤلف درباره زندگی حضرت زهرا (س) و همراهی ایشان با حضرت علی (ع) در تنگدستی‌ها نوشته است: «از نمود‌های زندگی صمیمی و پرمحبت آن است که زن در تنگدستی و دشواری‌های زندگی، با همسرش همکاری کند و از تحمیل هزینه‌هایی که تهیه اش بر مرد دشوار است، بپرهیزد.

همچنین، برای تأمین خواسته هایش بر او فشار نیاورد و تا می‌تواند با خویشتن داری، قناعت، صرفه جویی و مدیریت صحیح منزل، از غصه‌ها و رنج‌های وی بکاهد، به او دلداری دهد و او را شرمنده دیگران نسازد.» در این کتاب درباره دیدگاه صاحب نظران به آن حضرت آمده است: «از راه‌های شناخت فضایل حضرت فاطمه (س) ابراز نظر صاحب نظران و شخصیت‌های اسلامی درباره آن حضرت است؛ از عصر رسول خدا (ص) تاکنون اندیشمندان و صاحب نظران جملاتی را در عظمت آن بانوی بزرگ گفته اند. عایشه می‌گوید: کسی را برتر از فاطمه (س) به جز پدرش ندیدم. در نقل دیگر گفته است: هرگز کسی را صادق‌تر از ایشان ندیده ام.»

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.