معرفی کتاب «چشمه در بستر» نوشته سیدمسعود پورسیدآقایی

  • کد خبر: ۹۴۷۶۵
  • ۱۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۳
معرفی کتاب «چشمه در بستر» نوشته سیدمسعود پورسیدآقایی
کتاب «چشمه در بستر»، تلاشی است برای شناخت حضرت فاطمه زهرا (س) که نویسنده در آن سعی کرده است باتوجه به مستندات تاریخی، جلوه‌ای باشکوه‌تر و قدرتمندتر از سبک زندگی این بانوی بزرگوار را با جزئیات به تصـــویر بکشد.

به گزارش شهرآرانیوز - کتاب «چشمه در بستر»، تلاشی است برای شناخت حضرت فاطمه زهرا (س) که نویسنده در آن سعی کرده است باتوجه به مستندات تاریخی، جلوه‌ای باشکوه‌تر و قدرتمندتر از سبک زندگی این بانوی بزرگوار را با جزئیات به تصویر بکشد. حجت الاسلام والمسلمین سیدمسعود پورسیدآقایی، نویسنده اهل مشهد، در این کتاب ۷۰۴صفحه‌ای ابتدا تصویری از صحنه مدینه پس از رحلت پیامبر اکرم (ص) ارائه می‌دهد. سپس اقدامات و حرکت‌های حضرت زهرا (س) برای ترویج اسلام ناب را بررسی و درنهایت ویژگی‌ها و خصایص آن حضرت را بیان می‌کند.

نویسنده با نثری ادبی و با ذکر آیات و روایات معتبر در احادیث شیعه و سنی در این کتاب، مدینه پس از رحلت پیامبر اکرم (ص) را با چهار ویژگی حیرت و نگرانی، کمبود یاران توانمند و مخلص، نظام قبیلگی، باند نفاق و کینه از امام علی (ع) تشریح می‌کند. در بخش دیگری از کتاب، نویسنده به اقدامات مهم حضرت زهرا (س) اشاره می‌کند و می‌نویسد: «زهرا (س) یک تنه ۱۲ گام به تعداد تمامی ائمه (ع) برداشت و با گام‌های پرصلابتش، زمینه را برای همه آنان فراهم ساخت». در قسمتی دیگر، نویسنده درباره دعوت‌های شبانه حضرت زهرا (س) برای اثبات حقانیت حضرت علی (ع) می‌نویسد و سپس به بیعت عقبه، غدیر، حدیث منزلت، مباهله، حدیث ثقلین و سد ابواب و فدک اشاره می‌کند. بخش‌های بعدی کتاب درباره ویژگی‌ها و فضایل اخلاقی آن بانوی بزرگوار همچون علم، ایمان، زهد و آیات نازل شده در شأن حضرت است.

پورسیدآقایی در ادامه، روابط و جایگاه حضرت زهرا (س) نزد پیامبر اکرم (ص)، حضرت علی (ع) و فرزندانش را بررسی می‌کند. سه پیوست به نام‌های «حور در آتش»، «دعا» و «توسل»، بخش‌های دیگری از کتاب است. بخش پایانی کتاب چشمه در بستر نیز به صورت موضوعی شامل آیات، احادیث، اشعار، اشخاص، قبایل و فرق و مکان هاست.

نگارنده در قسمت معرفی حضرت فاطمه (س) در ابتدای کتاب، این گونه می‌نویسد: «حضرت فاطمه زهرا (س) در یک روز جمعه در ماه جمادی الثانی سال دوم و به نقلی پنجم بعثت، چشم به جهان گشود. ایشان لقب‌های فراوانی دارد که هریک اشاره به بخشی از فضایل فاطمه (س) دارد. منصوره، زهرا، صدیقه، طاهره، راضیه، محدثه، بتول و حورا ازجمله لقب‌های ایشان هستند. مشیت الهی چنین بود که زندگی فاطمه (س) از همان کودکی با سختی‌ها و تلخی‌ها همراه باشد. ایشان در سنین جوانی به شهادت رسیدند».

این کتاب دارای هشت فصل است که تنوع موضوع و گستردگی مباحث در آن‌ها به چشم می‌خورد و خواننده با یک نگاه به عنوان‌های هر فصل، می‌تواند قبل از خواندن کل کتاب به سراغ قسمت مورد علاقه خود برود. این عناوین عبارتند از «رسالت ها»، «شخصیت نامتناهی»، «اهل بیت»، «واپسین روز‌های حیات پیامبر (ص)»، «حق متروک»، «فدک»، «عروج به ملکوت» و «سروده ها».

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->