صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

درباره دکتر یعقوب دانش‌دوست معمار فقید مشهدی

  • کد خبر: ۹۷۳۰۳
  • ۰۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۸
سعید مهرپویا- دانشجوی دکترای معماری دانشگاه شهید بهشتی تهران

از شمار دو چشم یک تن کم
وز شمار خرد هزاران بیش

با افسوس و اندوه دکتر یعقوب دانشدوست (۱۴۰۰-۱۳۱۷)، معمار پیشکسوت، پژوهشگر و مرمت‌گر بناهای تاریخی، درگذشت. او در سال ۱۳۱۷ در تبریز پای به جهان گذاشت.

در سال ۱۳۲۰ به اقتضای شغل پدر به مشهد آمد و با پایان تحصیلات متوسطه و قبولی در کنکور سال ۱۳۳۶، تحصیل در رشتهٔ معماری دانشکده هنرهای زیبا را آغاز کرد. پس از دانش‌آموختگی در کارشناسی ارشد معماری و دکتری شهرسازی، در سال ۱۳۴۴ به استخدام وزارت فرهنگ و هنر درآمد و کار در حوزه بناهای تاریخی را آغاز کرد.

او سال‌های طولانی رئیس دفتر فنی‌ سازمان ملی حفاظت آثار باستانی خراسان بود و در بسیاری از طرح‌های مرمت آثار تاریخی خراسان نقش مؤثری داشت.

به جز آن، او معماری خوش‌قریحه و صاحب‌سبک بود که نگاه ویژهٔ او در خانه‌ها و ساختمان‌هایی که طراحی کرده است، به یادگار مانده است.

دکتر یعقوب دانش‌دوست پژوهشگری صاحب‌نظر با طبعی دقیق و نکته‌بین بود و مقالات متعدد او و کتاب‌هایش از جمله دربارهٔ طبس شاهدی بر ذوق و خوی ظریف‌اندیش اوست.

دکتر یعقوب دانش‌دوست به واسطهٔ طراحی و ساخت دو یادمان مشهورش نه‌تنها برای مشهدی‌ها، که عموم ایرانیان آشناست؛ یادمان میدان راه‌آهن و یادمان پیشین نصب‌شده در میدان پارک ملت مشهد در یاد عابران و مسافران مانده و می‌ماند.

دکتر یعقوب دانش‌دوست شامگاه هفتم بهمن ۱۴۰۰ جهان خاکی را ترک کرد. روح بلند و نیک‌خواهش در آرامش ابدی و سیراب رحمت الهی باد.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.