صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

به همت بهزیستی مشهد انجام می‌شود

غربالگری شنوایی کودکان

  • کد خبر: ۹۸۰۲
  • ۰۳ آذر ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۷
اولین کارگاه آموزشی ارزشیابی طرح پایلوت غربالگری شنوایی ویژه کودکان ۳ تا ۶ سال در محل بهزیستی مشهد برگزار شد.
معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی در این کارگاه بیان کرد: سال گذشته ۱۹ هزار و ۲۹۷ کودک از طریق ۳۴۰ مهد کودک در استان خراسان رضوی تحت پوشش غربالگری شنوایی قرار گرفتند.
حسین تنها طلب بیان کرد: خراسان رضوی جزو استان‌های اول و پیشرو در اجرای طرح غربالگری شنوایی کودکان ۳ تا ۶ سال است که به صورت پایلوت از سال ۹۵ تاکنون در شهر مشهد در حال اجراست.
وی افزود: سال ۹۵ بالغ بر هزار نفر در ۲۲ مهد کودک تحت پوشش غربالگری شنوایی قرار گرفتند که در سال ۹۶ این آمار به ۵ هزار نفر و درسال ۹۷ به ۱۹ هزار و ۲۹۷ نفر رسید و در ۳۴۰ مهد کودک اجرایی شد که امیدواریم امسال با اجرای این طرح در ۹ شهرستان خراسان رضوی شاهد افزایش چشمگیری باشیم.
تنها طلب تصریح کرد: ناشنوایی از نهفته‌ترین معلولیت‌هاست و شاید پدر و مادر در دوران کودکی متوجه مشکل کودک خود نشوند، اما با غربالگری می‌توان آسیب شنوایی را به کمترین درجه برسانیم.
معاون امور توان‌بخشی بهزیستی خراسان رضوی نیز در این جلسه بیان کرد: بسیاری از افراد هنوز از اهمیت شنوایی آگاهی ندارند چرا که ناشنوایی را تجربه نکرده‌اند، در دنیای امروز بسیاری از ارتباطات شفایی است با بستن چشم‌ها تنها ۱۰ درصد، اما با بستن گوش‌ها ۹۰ درصد ارتباط با محیط قطع می‌شود.
دکتر مسعود فیروزی با بیان این مطلب که اکنون مشهد قطب شنوایی‌شناسی کشور است، افزود: باید به دنبال خلاقیت در اجرای غربالگری شنوایی باشیم چرا که غربالگری دوره بحرانی است که اگر در این دوره اقدامی نشود موهبت بزرگی را از مسیر زندگی یک فرد گرفته‌ایم طبق قانون باید در نوزادان غربالگری انجام شود و در ۳ ماهگی تشخیص و در ۶ ماهگی مداخله و از ۶ ماهگی تا آخر عمر کار توان‌بخشی انجام می‌شود.
فیروزی تصریح کرد: در حوزه شنوایی و کم شنوایی سالمندان نیز باید طرح‌های پیشگیری داشته باشیم چرا که سالمندان ۸۰ سال بیش از ۸۰ درصد و ۶۰ سال بیش از ۵۰ درصد ناشنوایی دارند.
وی افزود: غربالگری شنوایی باوجود اینکه طرحی ملی است، اما اختیاری می‌باشد شاید اگر اجباری شود درصد بیشتری از مشکلات شنوایی را کاهش دهد.

شناسایی هزار کودک دارای افت شنوایی
خاکزادی، کارشناس مسئول شنوایی بهزیستی خراسان رضوی نیز در این کارگاه گفت: طرح غربالگری شنوایی از انتهای سال ۹۴ در مشهد و ۶ شهرستان آغاز شد و سال گذشته در ۹ شهرستان اجرا شد، اما آنچه برایمان مهم است نتیجه اجرای این طرح است.
وی افزود: یکی از شایع‌ترین بیماری‌های گوش، عفونت گوش میانی است و ۵۰ درصد کودکان تا سه سالگی و ۳۰ درصد از کودکان ۳ تا ۶ سال به عفونت گوش مبتلا می‌شوند.
خاکزادی تصریح کرد: سال گذشته نزدیک به هزار نفر از ۲۰ هزار کودک تحت پوشش غربالگری دچار افت شنوایی بودند که امیدواریم این آمار امسال کاهش پیدا کند.
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.