صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

با ممنوع شدن شکار و صادر نشدن پروانه شکار در جزیره «آشوراده»، شکارچیان متخلف در گروه‌های ده‌ها نفره به قصد شکار پرندگان مهاجر به آشوراده هجوم برده اند و حتی به سمت مأموران محیط زیست استان‌های مازندران و گلستان که به قصد پیشگیری در منطقه مستقر شده اند تیراندازی می‌کنند.

عروجی | شهرآرانیوز؛ ظاهرا موضوع حفاظت از محیط زیست در کشور ما قرار نیست هیچ وقت سروسامان بگیرد. از یک طرف گاهی خبر‌های خوبی از شکارچیانی می‌شنویم که برای همیشه تفنگشان را زمین می‌گذارند و خود به عنوان محیط بان مشغول به کار می‌شوند.

از آن طرف، هر هفته خبر کشته شدن محیطی بانی می‌آید که به خاطر حفاظت از منابع طبیعی سینه اش را سپر تیر کرده یا بدتر به دلیل اخطار و تیراندازی به شکارچیان غیرمجاز به زندان افتاده یا در خطر اعدام است یا اینکه حیوان در حال انقراضی در یکی از باغ وحش‌های کشور تلف شده است. بدتر اینکه در فصل گرم سال، هفته‌ای نیست که خبر آتش سوزی جنگل‌ها و مراتع ملی منتشر نشود و از مردم برای خاموش کردنش کمک نخواهند.

معلوم نیست سازمان محیط زیست یا سازمان‌هایی مثل جنگل داری و آبخیزداری و حفاظت از منابع طبیعی دقیقا چه وظایفی دارند و چه می‌کنند جز اینکه هروقت دلشان می‌خواهد آمار‌هایی منتشر می‌کنند و از منابع طبیعی سوخته شده و حیوانات درحال انقراض گله کنند. حالا هم خبر رسیده که با ممنوع شدن شکار و صادر نشدن پروانه شکار در جزیره «آشوراده»، شکارچیان متخلف در گروه‌های ده‌ها نفره به قصد شکار پرندگان مهاجر به آشوراده هجوم برده اند و حتی به سمت مأموران محیط زیست استان‌های مازندران و گلستان که به قصد پیشگیری در منطقه مستقر شده اند تیراندازی می‌کنند.

خبرگزاری «میزان» نوشته؛ برآورد‌ها از آمار پرندگان شکار شده نشانه‌های یک قتل عام را دارد. فرمانده یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست گفته: از ۳ روز گذشته حدود ۱۰۰ شکارچی با صورت‌های پوشیده و با نقاب به دلیل اعتراض به صادر نشدن پروانه شکار طی ۲ سال گذشته به سمت مناطق حفاظت شده هجوم برده و با محیط بانان درگیر شدند که در این درگیری تعداد ۴ محیط بان آسیب سطحی دیدند. عجیب وغریب‌تر اینکه، طبق گفته فرمانده یگان حفاظت محیط زیست حمله شکارچیان به دلیل مطالبات محقق نشده شکارچیان بوده است.

برای همین از آن‌ها خواسته اگر شکارچیان مطالباتی دارند، باید با مراجعه به سازمان محیط زیست و از راه‌های قانونی خواسته‌های خود را مطرح کنند. ٣ روز پیش شکارچیان مسلح با شکستن قرق و ورود به مناطق حفاظت شده با محیط بانان درگیر شدند. روشن نیست چرا سرهنگ محبت خواه به جای برخورد قاطع مته به خشخاش می‌گذارد و دنبال راه‌های مسالمت آمیز با مسببان قتل عام هزاران پرنده در تالاب میان کاله است. آیا این نوع برخورد رویه همیشگی مشمولان سازمان محیط زیست با شکارچیان غیرمجاز است؟

تالاب میانکاله مازندران یکی از تالاب‌های مهم کشور است که هرساله میزبان تعداد زیادی از پرندگان مهاجر می‌شود، در دو سال گذشته سازمان محیط زیست با صادر نکردن پروانه شکار، کمک زیادی به تعداد جمعیت پرندگان مهاجر کرده است؛ اما همچنان با پابرجا بودن دامگاه‌ها در تالاب سرخرود یا بازار پرنده فروشان فریدون کنار آسیب‌های زیادی به محیط زیست کشور وارد می‌شود.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.