به گزارش شهرآرانیوز؛ رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد گفت: مشهد با وضعیتی بحرانی در زمینه آلودگی هوا روبه روست. تعداد روزهایی که در مشهد هوای «پاک» داریم، به شدت کاسته شده است و از ابتدای سال فقط ۹روز هوای پاک داشته ایم.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی مشهد، ایمان فرهمندی در نشست تخصصی «بررسی ریشههای آلودگی هوا» در دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه فردوسی اظهار کرد: مصرف مازوت در ۶ ماه نخست امسال نسبت به ۶ ماه نخست سال گذشته ۵۰درصد افزایش یافته است.
وی با اعلام اینکه در بحث آلودگی هو ا، منابع تولید و راهکارهای مقابله با آن مدنظر است، گفت: منابع آلاینده هوای شهر به دو بخش منابع متحرک و ثابت تقسیم شده است، منابع متحرک بیش از ۶۴درصد و منابع ثابت ۳۶درصد هوای شهر را آلوده میکنند.
فرهمندی ادامه داد: منابع متحرک شامل خودرو، موتورسیکلت و اتوبوس و منابع ثابت شامل کاربریهای تجاری، مسکونی، جایگاههای سوخت، پمپ بنزین ها، فرودگاه و... میشوند. براساس کاربری حمل و نقلی و غیرحمل و نقلی، مجموع آلودگی تولیدشده در حوزه حمل ونقل ۷۲درصد است و فقط ۲۸ درصد به خارج از حوزه حمل و نقل مربوط میشود که از این میزان، سهم آلودگی هوای چهار نیروگاه اطراف شهر مشهد ۲۰ درصد است.
رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر با بیان اینکه چهار نیروگاه در اطراف شهر مشهد وجود دارد که ۲۰درصد هوا را آلوده میکنند، افزود: میزان برقی که این نیروگاهها تولید میکنند، بیش از نیاز شهر مشهد است؛ یعنی بخشی از برق تولیدشده که آلودگی آن در سلامت مردم اثر منفی میگذارد، در مکانهای دیگری مصرف و به تعبیری صادر میشود.
رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر درباره ترکیب آلایندههای هوا گفت: چهار آلاینده اصلی در شهر اثرگذارند که شامل اکسیدهای گوگرد، اکسیدهای نیتروژن، منوکسیدکربن و ذرات ریز معلق هستند. دراین میان، اکسیدهای گوگرد به دلیل ترکیب با رطوبت هوا، آسیبهای بسیاری به بدن و زیرساختهای شهر وارد میکنند. منشأ اصلی بارانهای اسیدی نیز همین آلایندهها هستند.
متأسفانه در زمینه آلودگی هوا با تهران وارد رقابت شدیم و ممکن است باتوجه به افزایش سرعت انتشار آلودگی موجود، به پایتخت آلودگی هوای کشور بدل شویم.
پفرهمندی تصریح کرد: همه اکسیدهای گوگردی را که در هوای شهر وجود دارد، چهار نیروگاه اطراف شهر به ویژه نیروگاه توس تولید میکنند، زیرا این نیروگاه فقط مازوت میسوزاند.
فرهمندی با اعلام اینکه خروجیهای دانشگاهی باید در اجرا یاری رسان ما باشد، تصریح کرد: افرادی که در زمینه مسائل شهری پژوهش میکنند، باید حوزه کاری را کامل بشناسند. این در عین حالی است که دانشجویان در برخی پروژههای دانشگاهی مسیر را به درستی تشخیص نمیدهند و خروجی نهایی به دست نمیآید.
وی ادامه داد: بحث سوخت نیروگاهها و میزان سوخت آن به حوزه مدیریت شهری مرتبط نیست، زیرا همه در اختیار دولت است و در این مسئله فقط میتوانیم مطالبه گری و فضای اجتماعی را برای حل مسئله همراهی کنیم.
وی گفت: اگر در نظر داریم آلودگی هوا را بکاهیم، باید زیرساختها را مهیا کنیم، از تعداد کافی ناوگان حمل و نقل بهرهمند باشیم، وضعیت معابر و علائم مناسب باشد و از ظرفیت اطلاع رسانی برخوردار باشیم تا از اثرات آلودگی هوا بر سلامت جسمی بکاهیم.
وی با بیان اینکه الگوهای سفر درحال تغییر است، تأکید کرد: سفر درون شهری با دوچرخه و ناوگان حمل ونقل عمومی درحال افزایش است. پویش سه شنبههای بدون خودرو با گذشت چند سال از آغاز به فعالیت، در میان مردم شناخته شده است و متقاضیان شرکت در این پویش افزایش یافته اند و الگوهای جایگزین خودروهای سواری مطرح میشوند.
فرهمندی با اعلام اینکه هر سفر درون شهری با اتوبوس، یک دهم سفر با خودرو شخصی آلودگی ایجاد میکند، تأکید کرد: نیروگاههای دیگر به جای مازوت از گاز استفاده میکنند تا درنهایت انرژی برق تولید شود، اما متأسفانه گاز ما نیز آلوده است. میزان sox گازی که در نیروگاهها سوزانده میشود، بیشتر از حد استاندارد است. در این صورت، گاز ما نیز برق کثیف تولید میکند و درنهایت به کاهش آلایندگی هوا کمکی نمیکند.