بارش باران و لغزندگی معابر در جاده‌های خراسان‌رضوی (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) معاون وزیر کار: مشهد الگوی موفق توسعه حمل‌و‌نقل ریلی در سایر کلانشهر‌هاست ۱۰۰ قطعه زمین در بینالود به خانواده‌های دارای ۴ فرزند اختصاص یافت (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) شهردار مشهد: سیاست ما واگذاری اجرای برنامه‌های مناسبتی به مردم است به دنبال پذیرش سالانه ۴۰ هزار مددجوی زائر هستیم اصل ۴۳ قانون اساسی مورد غفلت قرار گرفته است «زائرسرای کرامت ۲» در مشهد افتتاح شد پیشرفت فیزیکی ۱۵ درصدی احداث رینگ سلامت بوستان بجمهن مشهد شهرداری مشهد ۴ نیروگاه خورشیدی احداث می‌کند استقرار نیرو‌ها و تجهیزات خدمات شهری همزمان با شروع بارندگی در مشهد امسال مشهد به صورت ویژه به استقبال دهه کرامت می‌رود | خیابان امام رضایی‌ها نقطه عطف برنامه‌های دهه کرامت ۱۴۰۳ است+ فیلم باران بهاری هوای کلانشهر مشهد را پاک کرد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعلام برنامه‌های صدا وسیمای خراسان رضوی جهت برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی اعمال قانون ۱۷۴۹ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۵۹ دستگاه خودرو متخلف توقیف شدند (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) خودرو پراید در صدر جدول خودرو‌های آلاینده مشهد قرار دارد ترافیک پر حجم مشهد در مسیر حوزه‌های امتحانی کنکور سراسری ۱۴۰۳ (۶ اردیبهشت۱۴۰۳) ساعت کار مترو مشهد در روز برگزاری کنکور تغییر کرد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) بارش باران بهاری درجاده‌های خراسان رضوی | مه‌گرفتگی در محور درگز-قوچان (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) رونمایی از پوستر برگزاری دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود
سرخط خبرها

یک سوم کل آلودگی هوا در مشهد مربوط به خودرو‌های شخصی است

  • کد خبر: ۹۶۳۴۱
  • ۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۹
یک سوم کل آلودگی هوا در مشهد مربوط به خودرو‌های شخصی است
رئیس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: در جنگ چیزی که باعث شکست صدام شد توپ و تانک نبود بلکه صدام از مادران و همسران شهدا شکست خورد، سالروز شهدای فداییان اسلام به خصوص شهید نواب صفوی را گرامی می‌داریم چرا که شهادت ایشان موجب آگاهی و بیداری در جامعه شد.

همتی | شهرآرانیوز، حسن موحدیان در بیست و دومین جلسه شورای اسلامی شهر مشهد که دومین جلسه در هفته جاری است، با توجه به پشت سر گذاشتن وفات حضرت ام‌البنین (س) و تکریم مادران و همسران شهید در هفته‌ای که گذشت، افزود: حضرت ام‌البنین (س) یک الگو برای مادران و همسران شهید بودند، ادب و منش ایشان  برای همه خانواده‌های شهدا الگو خواهد بود، ادب ایشان به حضرت علی (ع) و فرزندان او نشان دهنده تاثیرات عمیق دینی است.

در روز هوای پاک هم، هوای پاک نداریم

ایمان فرهمندی، رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد در نطق پیش از دستور گفت: ۲۹ دی‌ماه، روز «هوای پاک» است، ولی مشهد مقدس در این روز هوای پاک ندارد؛ از ابتدای سال تاکنون فقط ۷ روز هوای پاک داشته‌ایم و آخرین روزی که شهرمان هوای پاک داشته، ۲ ماه و نیم گذشته بوده است.
وی ادامه داد: کارنامه عملکرد ما به عنوان جامعه بشری کارنامه موفقی در حوزه محیط زیست نیست، بیش از ۵۰ملیارد تن گاز گلخانه در دنیا تولید می‌شود در مشهد نیز ۲۵۴هزار تن انواع آلاینده‌های هوا تولید می‌شود که ۶۴درصد مربوط به منابع متحرک و مابقی مربوط به منابع ثابت است.
وی با اشاره بر اینکه یک سوم کل آلودگی هوا توسط خودرو‌های شخصی در مشهد است، افزود: تقریبا تمام آلاینده‌های بسیار خطرناک اکسید‌های گوگردی است که  از سوی چند نیروگاه در مشهد تولید می‌شود.

به گفته وی، براساس مطالعات سیاهه انتشار آلاینده‌های هوا، در مشهد سالانه ۲۴۵ هزار تن انواع آلاینده‌های هوا تولید می‌شود که ۶۴ درصد آن مربوط به منابع متحرک و ۳۶ درصد، مربوط به منابع ثابت است.

وی با تاکید بر اینکه بیش از ۷۰ درصد آلودگی هوای شهر را حوزه حمل و نقل و ترافیک تولید می‌کند ، افزود: یک سوم کل آلودگی هوای شهر ناشی از خودروهای شخصی است. تمام آلاینده‌های خطرناک اکسیدهای گوگرد در این شهر توسط ۴ نیروگاه، در این شهر تولید می‌شود.

فرهمندی خاطرنشان کرد: ۲۰ درصد آلودگی هوای شهر ناشی از ۴ نیروگاه شهر و ۱۳ درصد آلودگی هوای شهر ناشی از کامیون‌هایی ترددکننده سطح شهر است.

وی در ادامه با بیان اینکه اتوبوس‌های فرسوده، (به طور میانگین بالای ۱۱ درصد) آلایندگی زیادی در شهر مشهد تولید می‌کنند، خاطرنشان کرد: با این حال همین اتوبوس‌ها میزان آلاینده هایشان در شهر ده برابر کمتر از خودرو‌های شخصی است. باید سفر‌های شخصی را به سفر‌های وسیله عمومی سوق دهیم و به سمت سفر‌های پاک مثل دوچرخه سواری برویم.
فرهمندی ادامه داد: اینکه بتوانیم آلودگی هوا را کاملا رفع کنیم از توان مشهد خارج است، نیروگاه توس تنها نیروگاهی که مازوت تولید می‌کند و این خود فاجعه است؛ و این در حالی است که از سال ۹۲تا ۹۶ تولید  آلابنده‌ها و اکسید‌های گوگرد در تهران حذف شده  و در مشهد این مهم برعکس شده به طوریکه  اکسید‌های نیتروژن سه برابر تهران شده است.
وی افزود: به نمایندگی از سه میلیون جمعیت مشهد، می‌گویم چرا باید این حجم آلودگی از سوی نیروگاه‌ها تولید شود آیا نباید آن‌ها را از مشهد خارج کنیم؟ پاسخ این سوال‌ها منفی است!
به گفته وی، مدیریت شهری در موضوع سیاست‌گذاری در نرخ حمل و نقل شهری، توسعه پیاده روی و دوچرخه سواری در شهر مسئولیت خطیری دارد. هر چند دولت هم کارنامه موفق در این رابطه نداسته است، اما از همشهریان تقاضا می‌کنم تا تجربه سفر‌های پیاده را برای کمک به سلامت تجربه کنند.

جزئیات بودجه شهرداری مشهد

شهردار مشهد همچنین با حضور در جلسنه علنی و فوق العاده اصلاح بودجه در شورای اسلامی شهر مشهد گفت: یارانه‌های مورد نیاز حوزه حمل و نقل عمومی و خدمات شهری در اصلاح بودجه افزایش پیدا کرد. همچنین برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی در اصلاح بودجه رشد پیدا کرد.
سید عبدالله ارجائی یادآورشد: آلبوم بودجه طوری تنظیم شد که‌ کمترین بار را به سال آتی تحویل می‌کند و امیدواریم بتوانیم با همراهی همه عزیزان قسمت اعظمی از بدهی‌های شهرداری را در سال ۱۴۰۰پرداخت کنیم.

وی ادامه داد: ۱۱۰۰میلیارد تومان پروژه فاقد مطالعه یا ضرورت به نفع پروژه‌های نیمه تمام و یا پروژه‌های فعال در حاشیه شهر حذف شد.
وی تاکید کرد: بودجه جاری سال۱۴۰۰ شهرداری فقط به میزان احکام حقوق و دستمزد قانونی به میزان ۷درصد افزایش پیدا کرد، همچنین در اصلاح بودجه تاکید ویژه‌ای بر فعال ماندن تمامی کارگاه‌های نیمه تمامی که در سطح شهر وجود دارد در این بودجه صورت پذیرفت.

به گفته وی، حوزه معلولان و بانوان مورد توجه ویژه قرار گرفت، بطوریکه ۲۵میلیارد‌تومان برای تجهیز پارک‌ها به فضا‌های ویژه تفریح وروزش بانوان در نظر گرفته شد.

به گفته ارجائی، با تمام محدودیت‌های مالی که شهرداری دارد که متاسفانه این روز‌ها گریبان گیر شهرداری است از میزان حقوق و مزایا و رفاهیات نیرو‌های خدوم شاغل در شهرداری و موسسات و پیمانکاران نه تنها کاهش پیدا نکرد بلکه افزایش نسبتا خوبی داشت همچنین ده درصد هم در سر جمع به عنوان صرفه جویی در هزینه‌های جاری لحاظ شد.
شهردار مشهد گفت: امیدوارم بتوانیم در لایحه بودجه ۱۴۰۱ که قرار است یکشنبه تقدیم مجلس شود بقیه سیاست‌های دوره ششم مدیریت شهری ذیل حمایت‌های اعضای شورا، چشم انداز‌هایی که در ابتدای فعالیت در نظر داریم اجرایی و عملیاتی کنیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->