صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

لینکدین، شبکه اجتماعی کارآفرین‌ها چه جایگاهی در بازاریابی دیجیتال دارد؟

  • کد خبر: ۱۰۵۴۶۹
  • ۳۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۴
در لینکدین فرصت دارید متخصصان حوزه کاری خود را با انتشار نمونه کار‌ها و تجربه‌های سازمانی خود تحت تأثیر قرار دهید و به این شکل آگاهی از برند خود را تقویت کنید، یا فعالیت‌های شرکت رقیب را موشکافانه مدنظر داشته باشید.

عماد پورشهریاری | شهرآرانیوز؛ فعالیت در فضای مجازی روش‌ها و ابزار‌های مختلفی دارد، یکی از مهم‌ترین آن‌ها استفاده از شبکه‌های اجتماعی است. با توجه به محدودیت‌های موجود، در حال حاضر مهم‌ترین رسانه اجتماعی برای ما اینستاگرام است که کمتر کسب‌وکار و برندی است که ارزش آن را تجربه نکرده است. در کنار اینستاگرام، لینکدین از معدود پلتفرم‌هایی به این سبک و سیاق است که می‌توانیم بدون محدودیت از آن استفاده کنیم. فرصتی که بسیاری از مجموعه‌ها توانایی‌های آن را نادیده می‌گیرند، حضوری حداقلی در آن دارند یا اهداف نادرستی برای خود در نظر گرفته‌اند. لینکدین به‌طور ویژه در ایران چه ویژگی‌ها و کاربرد‌هایی دارد و چطور باید حداکثر بهره را از آن ببریم؟

لینکدین چیست؟

لینکدین یک شبکه اجتماعی مبتنی بر کسب‌وکار و فعالیت‌های شغلی است، فضایی شبیه به فیس‌بوک یا سایر پلتفرم‌های مشابه که افراد در آن با یکدیگر در ارتباط هستند، محتوا منتشر می‌کنند و نسبت به مطالب دیگران اظهارنظر می‌کنند.

افرادی که در این فضا فعالیت حرفه‌ای دارند، به صورت معمول مطالب و گفتگو‌های خود را بر فعالیت‌های کاری متمرکز می‌کنند و بیشتراز «محتوای اینستاگرامی» می‌پرهیزند. البته با توجه به محدودیت‌هایی که از سوی لینکدین و بر اساس قوانین بین‌المللی برای کاربران داخل ایران اعمال می‌شود برخی از مهم‌ترین ظرفیت‌های این شبکه در دسترس ما نیست. برای نمونه برخی فعالیت‌های مرتبط با کاریابی و استخدام که بزرگ‌ترین مزیت لینکدین است برای کسب‌وکار‌های داخل ایران محدود شده است.

وضعیت کاربران لینکدین در ایران چگونه است؟

به گزارش وب‌سایت statcounter در حال حاضر حدود ۳.۱ میلیون ایرانی در لینکدین فعالیت می‌کنند که اکثر آن‌ها متخصص‌ها، کارشناسان و کارفرمایان هستند. اگر تاکنون در این فضا فعالیت نکرده‌اید و برای اولین بار به‌عنوان یک فرد وارد آن بشوید باید انتظار داشته باشید که این شبکه اجتماعی ابزاری برای توانمندسازی شغلی شماست. برای نمونه برای من در حوزه دیجیتال مارکتینگ، لینکدین یک مجموعه کامل از ارتباط با بهترین همکارانی است که در این بخش فعالیت می‌کنند، اخبار، تجربه‌ها و نظرات مرتبط با همین حوزه را می‌خوانم و به‌طور مستمر آگهی‌های استخدام (خارج از بخش کاریابی ویژه لینکدین) می‌بینم.

تعداد کاربران در همه رشته‌ها یکسان نیست و مثلا برای فردی که در حوزه گیاه‌شناسی یا مهندسی ساختمان فعالیت می‌کند شاید لینکدین فضای چندان مناسبی نباشد و همکار‌های متعددی را در آن پیدا نکند. با این حال، وقتی قرار است فعالیت‌های گسترده و میسر بازاریابی دیجیتال داشته باشید عدم حضور در لینکدین از دست دادن یک فرصت به نسبت کم‌هزینه و طلایی است. از نظر میزان فعالیت، مانند هر شبکه اجتماعی دیگری میزان فعالیت افراد کاملا متفاوت است، اما به‌طورکلی نباید انتظار داشته باشید مخاطبان شما هرروز صفحه اصلی خود را بررسی کنند، به همین دلیل طول عمر محتوا بیشتر است و معمولا هر محتوا یک تا دو هفته زنده خواهد بود و دیده می‌شود.

لینکدین چه خدماتی در اختیار کسب‌وکار‌ها قرار می‌دهد؟

هر کسب‌وکاری دارید فارغ از اینکه در چه صنعتی فعالیت می‌کنید حتما برای برند خود در لینکدین یک صفحه اختصاصی داشته باشید. فکر نکنید که قرار است زمان زیادی را برای به‌روزرسانی روزانه این صفحه انجام دهید، اما در ابتدا تلاش کنید اطلاعات صفحه شما به بهترین شکل ممکن تکمیل شود.

همین که اسم و رسمتان در چنین پلتفرمی به‌طور رسمی ثبت شده باشد مزایای زیادی خواهد شد. مثلا به شما کمک می‌کند در جست‌وجو‌ها رتبه بهتری بگیرید، اگر مشتری یا فردی نظری در مورد شما در این فضا داشته باشد از آن مطلع می‌شوید و از همه مهم‌تر افرادی که با برند شما همکاری می‌کنند می‌توانند به‌سادگی خود را به آن منتسب کنند. در کنار این، فرصت‌های بسیار مناسبی هم در حوزه B۲B در لینکدین به دست خواهید آورد، یعنی می‌توانید با شرکت‌ها و مجموعه‌های دیگر مراوده داشته باشید و حتی سرنخ‌های فروش خودرا از این همین‌جا جمع‌آوری کنید.

علاوه بر کسانی که در ازای پرداخت پول به آن‌ها خدمات و محصول می‌دهید (مشتری‌ها)، کارکنان فعلی و آتی هم که به آن‌ها حقوق و دستمزد پرداخت می‌کنید هم مخاطبی کلیدی برای برند شما هستند. به این فهرست شرکت‌های رقیب را هم اضافه کنید. بهترین مکان برای تأثیرگذاری روی این گروه از مخاطبان لینکدین است. در این شبکه اجتماعی فرصت دارید متخصصان حوزه کاری خود را با انتشار نمونه کار‌ها و تجربه‌های سازمانی خود تحت تأثیر قرار دهید و به این شکل آگاهی از برند خود را تقویت کنید، یا فعالیت‌های شرکت رقیب را موشکافانه مدنظر داشته باشید.

در نهایت جذب نیرو‌های کارآمد و استعداد‌های کمتر دیده شده در لینکدین محتمل‌تر از سایر فضاهاست. شما خیلی راحت می‌توانید به صفحات افراد سر بزنید، رزومه کاری آن‌ها را بررسی کنید و از علایق و حتی سلیقه آن‌ها اطلاعات کسب کنید. علاوه بر این اطلاعات این افراد به شما خواهد گفت که در حال حاضر آماده همکاری جدید با مجموعه جدیدی را دارند یا نه.

آیا امکان فروش محصول در لینکدین فروش وجود دارد؟

بسیاری از مجموعه‌ها می‌توانند به فروش در این بستر هم‌فکر و برای آن برنامه‌ریزی کنند، اگرچه هیچ فروشگاه مستقیم یا امکان پرداخت و دریافت پول در این شبکه اجتماعی نخواهید داشت. فرض کنید یک مجموعه آموزش زبان انگلیسی دارید یا خدمات مرتبط با سئو دارید. اگر کمی در لینکدین فعال باشید می‌بینید که تعداد قابل‌توجهی از کاربران ایرانی در آنجا به دنبال فرصت‌های مهاجرتی کاری و تحصیلی هستند. اگر دوره‌های آیلتس ارائه می‌کنید لینکدین به‌طور بالقوه پُر از مشتری برای شماست. همین‌طور در مورد خدمات سئو که مشتری‌های بسیار با کیفیتی در لینکدین دارد. همه آن‌ها را می‌توانید را می‌توانید به با یک گفتگو ساده به وب‌سایت خود دعوت و فروش را نهایی کنید.

پیش از هر چیزی برای بازاریابی در لینکدین ابتدا بررسی کنید که تا چه اندازه مخاطب هدف و از پیش تعیین شده شما در این فضا حضور دارد. اگرچه ممکن است تعداد این افراد با فضا‌هایی مانند اینستاگرام یا پیام‌رسانی مثل تلگرام برابری نکند، اما مطمئن باشید کیفیت لید‌هایی که به دنبال آن هستید در لینکدین بسیار بالاتر است. هراندازه کمیت و کیفیت مخاطب شما بیشتر بود بودجه مالی و زمانی بیشتری برای فعالیت‌های خود در نظر بگیرید.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.