صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

مراسم عزاداری روز شهادت امیرالمؤمنین (ع) با حضور پرشور مردم عزادار و همراهی علمای اعلام و جمعی از هیئت‌های مذهبی شهر در مدرسه آیت‌ا... خویی مشهد برگزار شد.

امیررضا وثوقی | شهرآرانیوز؛ امسال نیز مانند سال‌های گذشته مراسم عزاداری روز شهادت امیرالمؤمنین (ع) به توصیه مرجع فقید مرحوم حضرت آیت‌ا... صافی‌گلپایگانی در عصر روز بیست‌ویکم ماه مبارک رمضان و با حضور پرشور مردم عزادار و همراهی علمای اعلام و جمعی از هیئت‌های مذهبی شهر در مدرسه آیت‌ا... خویی مشهد برگزار شد.

آیت‌ا... سیدجعفر سیدان، استاد حوزه و دانشگاه کشور که سخنران این مراسم بود، با بیان اینکه این کشور علوی به عرض ادب به ساحت مقدس حضرت علی (ع) مفتخر است، گفت: در مناطق مختلف کشور از پیر، جوان، زن و مرد و در همه موقعیت‌ها و مقام‌ها در عزای آن حضرت هستند و سعادت این افتخار بزرگ را دارند.

وی به برگزاری ۱۰ ساله مراسم دسته عزای عمومی در روز شهادت حضرت علی (ع) اشاره کرد و ادامه داد: بنیان‌گذار این مراسم آیت‌ا... عظمی صافی‌گلپایگانی بود و امسال نیز پسر ایشان، علما، اصناف مختلف و مردم قدرشناس در این محفل حضور دارند. امیدوارم روح این مرجع عالی‌قدر از این محفل باشکوه بهره ببرد.

آیت‌ا... سیدان در توصیف جایگاه و مقام حضرت علی (ع)، گفت: امیرالمؤمنین (ع) شخصیت آموزنده و الگو در همه حقایق است؛ فردی که عالی‌ترین مطالب در ارتباط با انسانیت، مفاهیم توحیدی، اخلاقی، تربیتی، فردی، اجتماعی و آن چیزی که انسان نیاز دارد، در کلام و رفتارش وجود دارد.

او با اشاره به بخشی از خطبه شقشقیه حضرت علی (ع) در نهج‌البلاغه، اظهار کرد: در این خطبه حضرت علاوه بر توجه به موقعیت و جایگاه خود، درباره مظلومیتش مطالبی را یادآور شده است. این خطبه مربوط به موضوع بسیار اساسی درباره امامت و خلافت است؛ اتفاقی که راه حق و باطل را مشخص می‌کند و علاوه بر اینکه هدایت و ضلالت بشر از آن نشئت می‌گیرد، به‌نوعی راه رسیدن به حقایق انسانی و جریان زمینه‌ساز سعادت ابدی برای جهانیان را روشن می‌سازد.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: اینکه این موضوع، اختلافی در صدر اسلام بوده و اکنون حل و فصل شده، نادرست است و این‌گونه نیست، بلکه تا قیامت باید مرز بین حق و باطل مشخص شود.

آیت‌ا... سیدان افزود: امام علی (ع) در این خطبه فرمود «حق مرا غصب کردند و پیراهن ولایت را به تن کردند، درحالی‌که می‌دانستند من و اسلام مانند چرخ و محور آسیاب هستیم و اگر دین از من فاصله بگیرد، به انحراف خواهد رسید.» حضرت در ادامه سخن، خود را به کوهی که فضیلت‌ها از آن سرازیر است، تشبیه کرده و فرموده است «هرکه بخواهد از حقایق بهره‌مند شود، باید از من بهره‌مند شود.» این محفل گوشه‌ای از عرض ارادت شخصیت‌های مختلف و مردم در برابر موقعیت و جایگاه حضرت علی (ع) است.

پس از سخنرانی آیت‌ا... سیدان، دسته‌های عزای مولای متقین علی (ع) با حضور علما، فضلا، هیئت‌های عزاداری و عاشقان خاندان عصمت و طهارت (ع) از مدرسه آیت‌ا... خویی به حرم مطهر رضوی برای عرض تسلیت به محضر مبارک حضرت رضا (ع) مشرف شدند و با نوای «حیدر حیدر» ارادتشان را به ساحت مقدس ائمه اطهار (ع) و حضرت علی (ع) نشان دادند.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.