افزایش ۵۰ درصدی ظرفیت پذیرش زائران مددجو در خراسان رضوی به کجا می‌روم آخر؟ بررسی فضیلت امیرالمؤمنین(ع) در حدیث ردالشمس برگزاری نشست تخصصی «وعده صادق» در مشهد مقدس دومین نشست کارگروه ملی امام‌رضا(ع) در مشهد برگزار شد درباره بانویی نیکوکار که بانی روشنایی حرم مطهر رضوی شد شکر نعمت همجواری با امام رئوف (ع) بازخوانی شخصیت حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)| نامه‌ای از مسافر مشهد به مسافر ری ارائه خدمات «آب‌رسانی» در پهنه سیستان توسط خادمیاران رضوی و با هدف کمک به مدیریت کم‌آبی جزئیات برنامه‌های قرآنی روزانه حرم‌مطهررضوی (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) «چشمه‌های معارف رضوی»؛ روایتی از مهم‌ترین احادیث امام رضا(ع) کارگاه دوخت لباس شیرخوارگان حسینی در مشهد مقدس افتتاح می‌شود ویژه برنامه‌های حرم مطهر رضوی به مناسبت شب شهادت حمزه سیدالشهدا(ع) چند هزار حافظ قرآن در خراسان رضوی داریم؟ آزمون بزرگ حفظ قرآن کریم به صورت سراسری برگزار می‌شود | اعطای مدرک تحصیلی رسمی به حافظان قرآن کریم ارزش کمک به امر ازدواج در اسلام همه آنچه باید درباره سنت دینی قرض‌الحسنه بدانیم اهدای قرآن ویژه فلسطین به هیئت اعزامی آستان قدس رضوی در کشور مالزی تعداد زائران اعزامی به حج تمتع ۱۴۰۳ اعلام شد
سرخط خبرها

افطار، مهمان امام رئوف (ع)

  • کد خبر: ۱۰۴۷۴۱
  • ۲۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۴
افطار، مهمان امام رئوف (ع)
روایتی از افطاری‌هایی که به‌همت آستان قدس رضوی میان زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی توزیع می‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز؛ امام رضا (ع) به امام رئوف معروف است، صفتی که شیفتگان ایشان نیز همواره در زنده نگه داشتن آن تلاش داشته اند و دارند. به همین دلیل بوده که پس از شهادت ایشان برخی از عاشقان آن حضرت میزبانی از میهمانانش را عهده دار شده اند و سنت اطعام زائران شکل گرفته است. در واقع اطعام زائران امام رضا (ع) از موضوعاتی است که از قرن‌ها پیش مورد توجه عاشقان و مریدان امام (ع) بوده و این عزیزان با نگارش وقف نامه، اموال و املاکشان را برای اطعام زائران هدیه کرده اند.

عمده این پذیرایی‌ها در مهمان سرای حضرت صورت می‌گرفته که بر اساس گواهی وقف نامه‌ها از حدود ۴۴۰ سال قبل میزبان زائران امام رئوف (ع) بوده است؛ مهمان سرایی که از ۳۲۲ سال پیش طبخ و توزیع افطاری بین زائران و خادمان آستان قدس را به وظایفش افزوده است تا نشستن زائران روزه دار برخوان کرم امام رئوف (ع)، اوج و شکوه میزبانی باشد. امسال هم بر اساس همین سنت زائران و مجاوران زیادی در هنگام افطار ماه بندگی میهمان سفره با صفای امام رئوف (ع) می‌شوند، یا در حرم، یا بیرون از آن.

۴۰ هزار بسته «افطاری ساده»

اگر در این روز‌های بافضیلت زائر صحن و سرای امام هشتم (ع) شویم، پس از اقامه نماز مغرب و عشا، میهمان سفره ساده امام مهربانی‌ها خواهیم بود و می‌توانیم روزه خود را با طعام متبرکی که خادمان سپیدپوش حرم مطهر در قالب بسته‌های افطاری ساده بین صفوف منظم نماز جماعت توزیع می‌کنند، باز کنیم. حس و حال متفاوتی دارد، وقتی بسته جمع وجور، اما کامل حاوی نان، پنیر، خرما، حلواشکری و کشمش و... را باز می‌کنیم.

معاون خدمات زائران حرم مطهر رضوی در تشریح سنت حسنه پذیرایی از زائران و روزه داران با افطاری ساده می‌گوید: امسال هم مانند هرسال در ایام ماه رمضان بسته‌های افطاری ساده حضرت رضا (ع) بین زائران و روزه داران توزیع می‌شود.
امین بهنام برنامه توزیع افطاری‌های ساده در حرم مطهر رضوی را که از ۱۵ فروردین ماه، مصادف با دومین روز ماه رمضان، آغاز شده است، تا پایان ماه مبارک اعلام می‌کند و می‌افزاید: در این طرح، روزانه ۴۰ هزار بسته افطاری ساده توسط خادمان در صفوف نماز جماعت صحن‌ها و رواق‌های حرم مطهر رضوی توزیع می‌شود.

اطعام بازاریان

توزیع کاسه‌های حلیم بین روزه داران در جوار بارگاه ملکوتی رضوی یکی دیگر از اقداماتی است که به گفته معاون خدمات زائران حرم مطهر رضوی در قالب طرح افطاری ساده حرم مطهر رضوی اجرا می‌شود. او می‌گوید: هر شب ۷ هزار کاسه حلیم در راسته بازار و باب الهادی (ع) توزیع می‌شود تا زائران و مجاورانی که امکان حضور در حرم را نداشته اند نیز از خوان کرم امام هشتم (ع) برخوردار شوند.

موکب‌های مشهدی پذیرای زائران

برپایی موکب اطعام در جوار بارگاه ملکوتی امام هشتم (ع) دیگر اقدامی است که رمضان امسال صورت گرفته است. بهنام در توضیح عملکرد این موکب‌ها می‌گوید: امسال جمعی از عاشقان و ارادتمندان حضرت رضا (ع) با همراهی و پشتیبانی آستان قدس رضوی و باهدف پذیرایی از زائران بارگاه منور رضوی اقدام به برپایی مواکب امام رضایی در جوار بارگاه ملکوتی امام هشتم (ع) کرده اند.

او ادامه می‌دهد: این برنامه معنوی با همکاری ۴ موکب مردمی از ابتدای ماه مبارک رمضان پا گرفته است.
بهنام با بیان اینکه مواکب اطعام با توزیع روزانه بیش از ۵ هزار افطاری ساده در خدمت زائران و روزه داران هستند، اضافه می‌کند: هر شب هم زمان با اذان مغرب و عشا سفره‌های اکرام با همدلی و همراهی موکب داران و کفش داران حرم رضوی در چهار موکب دایر شده است و افطاری‌های ساده به دست زائران امام رئوف (ع) و مهمانان ماه خدا می‌رسد.

به گفته معاون خدمات زائران حرم مطهر رضوی هر شب در هر یک از موکب‌های مستقر در ورودی‌های حرم در جوار باب الکاظم (ع) و باب الهادی (ع)، هزار و ۵۰۰ زائر با حلیم، چای، خرما، پنیر، سبزی و نان پذیرایی می‌شوند.
او می‌گوید: همچنین هر شب هزار پرس حلیم همراه با نان به صورت بیرون بر با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در هریک از ایستگاه‌های صلواتی مرحوم حاج قاسم عقیلی، واقع در حدفاصل باب الجواد (ع) و باب الرضا (ع) و ایستگاه اهل بیت (ع)، واقع در انتهای کوچه چهارباغ توزیع می‌شود. او تأکید می‌کند که «چند موکب پذیرایی دیگر هم در ایستگاه‌های صلواتی در خدمت زائران و میهمانان این آستان ملک پاسبان هستند.»

میزبانی از محرومان

بنیاد کرامت رضوی نیز که زیرمجموعه آستان قدس رضوی است هم راستا با این آستان اصلی‌ترین اقدام خود را در ماه مبارک رمضان توزیع غذای متبرک بین محرومان مشهدی و خراسانی قرار داده است. هادی غلامی، مدیر امور مجاوران بنیاد کرامت رضوی، در همین راستا می‌گوید: بنیاد کرامت رضوی که رسیدگی به وضعیت معیشت و سلامت مجاوران محروم را وظیفه خود می‌داند، همانند سال‌های گذشته، امسال نیز هم زمان با ماه مبارک رمضان این خدمت را اجرایی کرده است.

او ادامه می‌دهد: میزبانی از روزه داران ماه خدا به حریم بارگاه رضوی محدود نمی‌شود و به همت مدیریت امور مجاوران معاونت خدمات اجتماعی بنیاد کرامت رضوی، هر روز ماه مبارک رمضان یک منطقه کم برخوردار شهر مشهد و یکی از شهرستان‌های خراسان رضوی از خوان کریمانه حضرت رضا (ع) بهره مند می‌شوند.
به گفته غلامی امسال نیز به سنت هرساله در روز‌های ماه مبارک رمضان روزانه حدود ۲ هزار وعده غذای متبرک رضوی میان خانوار‌های کم بضاعت شهر مشهد و شهرستان‌های خراسان رضوی توزیع می‌شود.
او می‌گوید: هر روز غذای متبرک طبخ شده در مهمان سرای حضرت رضا (ع) توسط خدمه مدیریت امور مجاوران و با کمک شبکه خادم یاران کانون‌های خدمت رضوی استان به دست خانوار‌های محروم شناسایی شده در حاشیه شهر مشهد و شهرستان‌های خراسان رضوی می‌رسد.

مشارکت در توزیع غذا‌های طبخ شده توسط خیران مشهدی دیگر اقدامی است که مدیر امور مجاوران بنیاد کرامت رضوی از آن یاد می‌کند و می‌گوید: با مشارکت خیریه امام جعفر صادق (ع) که ید طولایی در اجرای طرح‌های خیرخواهانه دارد، ۳ روز در طول هفته با طبخ و آماده سازی هزار و ۸۰۰ پرس غذای گرم، در وعده افطار به خانوار‌های کم بضاعت ساکن مناطق حاشیه‌ای شهر خدمت رسانی می‌کنیم.

حجت الاسلام احمد مروی، تولیت آستان قدس رضوی:

کمک به احسان جویان از ارزشمندترین جلوه‌های ماه مبارک رمضان است

کوشش دست اندرکاران برای تهیه غذای باکیفیت برای اطعام و توزیع در بین مردم بسیار ارزشمند است. ضمن اینکه دستگیری و کمک به احسان جویان یکی از ارزشمندترین جلوه‌های ماه مبارک رمضان است. آستان قدس رضوی به میزان توان و امکانات تلاش می‌کند تا خدمت شایسته‌ای به نیازمندان و احسان جویان داشته باشد و در این راستا علاوه بر توزیع بسته‌های افطاری ساده، توزیع غذای گرم نیز در حاشیه شهر مشهد آغاز شده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->