تصویب طرح «انتقال پادگان لشکر ۷۷» در کمیسیون ماده ۵، هم خبر بسیار خوبی برای شهروندان مشهدی است که سالها به گشایش یکی از شاهراههای مواصلاتی شهر چشم دوختهاند و هم دستاوردی بزرگ برای مدیران شهری و استانی به شمار میآید که به مناقشهای شانزدهساله پایان میدهند.
نخستین تصمیم برای جابهجایی پادگان قدیمی مشهد به بیرون از شهر در ۲۰ فروردین ۱۳۸۵ و در جریان برگزاری نخستین جلسه هیئتدولت نهم در حرممطهررضوی گرفته شد، اما مهمترین گام در این زمینه را میتوان در دستور بلافصل رهبر معظم انقلاب در مرداد ۱۳۸۸ به ستاد کل نیروهای مسلح و امرای ارتش مبنی بر انتقال فوری و بدون تأخیر این پادگان نظامی مشاهده کرد.
دستوری که خیر و برکات زیادی بههمراه داشت و تصویب قانون «فروش و انتقال پادگان و دیگر اماکن نیروهای مسلح به خارج از حریم شهرها» در شهریور همان سال، مهمترین رهاورد آن است.
با این حال و با وجود خارجشدن پادگان لشکر ۷۷ از کالبد نظامی بعد از این دستور، همچنان در این سال ها، سازه دوار پادگان قدیم بهعنوان دیواری جداکننده بین دو محدوده مهم شهری به حساب میآمده و ترافیک ناخواستهای را به بخشی از هسته مرکزی شهر مشهد تحمیل کرده است. تصویب طرح «انتقال پادگان لشکر۷۷» از این باب از اهمیت بسزایی برخوردار است که نویدبخش حل این مشکل بهتبع بازگشایی راه مردم از دو محور شمال به جنوب و شرق به غرب این محدوده خواهد بود.
به این معنی که با این بازگشایی، دیگر به حرکت دوار خودروها در امتداد خیابانهای منتهی به پادگان لشکر ۷۷ نیاز نیست و شهروندان میتوانند بهراحتی برای طی مسیر از بزرگراه شهید سلیمانی بهسمت مرکز شهر یا از محور فیاض بخش به سمت خیابانهای کوهسنگی و احمدآباد بدون صرف زمان زیادی از تقاطع تازهتأسیس استفاده کنند.
نکته خوشحالکننده دیگر درباره تصویب این طرح، خبر بازگشایی این معبر در روزهای آینده است، زیرا تاکنون جلسات مختلف کمیسیون ماده ۵ و حتی شورایعالی شهرسازی و معماری درباره تعیین تکلیف پادگان لشکر ۷۷ انجام و حرفوحدیثهای زیادی هم مبنی بر فرایند انتقال مطرح شده است، اما این بار شهردار مشهد از بازگشایی راه مردم تا روز عید فطر خبر داده است که میتواند نقطه متمایزکننده با دیگر وعدههای دور و نزدیکی باشد که تاکنون از زبان مسئولان امر شنیده شده است.
با این حال مدیران شهری باید در کنار اهتمامشان درباره بازگشایی مسیر جدید برای مردم، به پیوستهای فرهنگی و محیط زیستی معبر جدید نیز توجهی ویژه کنند تا راه جدید همه شاخصهای یک معبر زیستپذیر را داشته باشد.