مشهد در هفته وحدت، غرق در نور و همبستگی | اکران گسترده پیام‌های اتحاد و فضاآرایی ویژه شهر آتش، بازاری در ولایت تخار افغانستان را تبدیل به خاکستر کرد + فیلم گذری بر سرگذشت یخدان روستای «چهاربرج» به مناسبت سالروز ثبت‌ملی شدنش | موقوفه «نجدالسلطنه» در دیار شاهنامه شهردار مشهد مقدس خبر داد: تسهیلات ۴۰۰ میلیونی با سود ۸ درصد برای نوسازی تاکسی‌های فرسوده مشهد در میدان‌بار نوغان مشهد، یکی از سنتی‌ترین دادوستدها، همچنان زنده است | بازار تاریخی بارفروش‌ها آغاز نوسازی ناوگان تاکسی‌رانی مشهد امضای تفاهم‌نامه مشترک سازمان بازآفرینی و دبیرخانه شهر ترمیمی مشهد برای کاهش تخلفات شهری اکران گسترده پیام‌های اتحاد و فضاآرایی شهر مشهد به مناسبت هفته وحدت هوای کلانشهر مشهد در وضعیت «ناسالم» برای همه گروه‌ها (۱۶ شهریور ۱۴۰۴) آلودگی هوای مشهد، معادل مصرف ۶ نخ سیگار در روز | شناسایی روزانه ۱۷ هزار خودروی دودزا در مشهد شرایط نظافت معابر مشهد در دوره بعد از مشروطه | روزگاری نظافت شهر با نظمیه بود مشهد به رنگ سبز درآمد + تصاویر معاینه فنی ۶۲۵۰ خودروی خدماتی، هر سه ماه یک‌بار | گشت آلایندگی در سطح شهر، ابتکار ملی شهرداری مشهد است زوال تدریجی درختان چنار‌ خیابان کوهسنگی مشهد مدیرعامل شرکت بهره‌بردار قطار‌شهری مشهد: تحریممان کردند، قطعات را خودمان ساختیم بلاتکلیفی ۱۱ هزار مترمربع زمین در چراغچی ۳۶ مشهد | کمبود اعتبار مانع احداث فضای سبز آزادسازی ۱۸ هکتار زمین در اراضی خطیب مشهد | ۳۰ سال انتظار به لبخند رسید شهردار مشهد مقدس خبر داد: استفاده سالانه ۱۱.۲ میلیون متر مکعب پساب برای آبیاری فضای سبز شهر مشهد صدور هشدار سطح زرد هواشناسی خراسان رضوی در پی پیش‌بینی خیزش گردوغبار (۱۵ شهریور ۱۴۰۴) اعتبار ۱.۵ همتی برای نهضت ۵ میلیون مترمربع آسفالت در مشهد | هزینه هر مترمربع آسفالت حدود ۵۰۰ هزار تومان است
سرخط خبرها

دولت سهم مترو مشهد را بدهد

  • کد خبر: ۱۰۰۰۵۲
  • ۰۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۲
دولت سهم مترو مشهد را بدهد
بنیامین یوسف‌زاده - دبیر تحریریه

فرایند ساخت مهم‌ترین سازه زیرزمینی شهر‌ها یا همان مترو، این روز‌ها خیلی متفاوت از قبل شده است. تا همین سه‌سال‌ونیم پیش، ساخت هرکیلومتر مترو در مشهد به رقمی حدود ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داشت که این رقم در اسفند پارسال به هزارمیلیارد تومان رسید؛ رقمی که براساس صحبت‌های روز گذشته شهردار مشهد اینک به چیزی حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته است و معلوم نیست این رشد قیمتی افسارگسیخته تا کجا ادامه پیدا کند.

این در حالی است که رقم درنظرگرفته‌شده برای ردیف بودجه مترو مشهد از سال ۱۳۹۵ تاکنون هر سال با افتی شدید مواجه بوده و پارسال نیز این رقم به ۴۵میلیارد تومان رسید که تنها نکته مثبت آن، حذف‌نشدن از آلبوم اقتصادی بودجه بود.

حالا این رقم در بودجه ۱۴۰۱ با ۲/۶ درصد کاهش به ۴۲میلیارد تومان رسیده است که با یک حساب سرانگشتی از ارقام لازم برای ساخت هرکیلومتر قطارشهری، نباید چندان امیدی به پیشرفت چشم‌گیر مترو مشهد داشت.

از سوی دیگر در حوزه مجوز انتشار اوراق مالی اسلامی هم تصمیم‌های عجیبی در بودجه کشور گرفته شده که به ضرر کلان‌شهرهاست. برای مثال سهم قطارشهری از بند «د» تبصره‌پنج آلبوم اقتصادی پارسال به‌همراه حمل‌ونقل شهری ۷هزار میلیارد تومان بود که بازپرداخت ۵۰درصد از این اوراق بر دوش دولت قرار داشت.

در آلبوم اقتصادی سال آینده این رقم بدون تغییر تکرار و با این حال سهم دولت از بازپرداخت این اوراق حذف شده و صددرصد بازپرداخت اصل و سود این اوراق برعهده شهرداری است.

چشم امید کلان‌شهری همچون مشهد برای ادامه کار ساخت خطوط مترویی، همین اوراق مشارکت بود که حالا دولت سفره‌اش را از آن جدا کرده است و درعمل کار را برای ادامه مسیر سخت‌تر از همیشه. همه این مصائب در حالی اتفاق می‌افتد که شهر مشهد در میانه راه متروسازی خود قرار گرفته و برای تکمیل خطوط چهارگانه مترویی نیازمند تزریق سریع اعتبارات ملی است.

خط‌یک قطارشهری مشهد که بیش از ۱۰ سال قبل به بهره‌برداری رسیده است، هنوز از کمبود شصت واگن رنج می‌برد و معلوم نیست با همین روند در سال‌های آینده بتواند جواب‌گوی سیل عظیم مسافران درون‌شهری مسیر ۲۴ کیلومتری نخریسی به وکیل‌آباد باشد.

از طرفی شاید خط‌دو مترو مشهد را به‌عنوان بی‌نقص‌ترین خط زیرزمینی این شهر بدانیم، اما هنوز یک ایستگاه مهم این پروژه بزرگ چشم‌انتظار اعتبار برای تکمیل است. ۴۶ کیلومتر از خطوط در حال اجرای سه و چهار مترو مشهد هم با ردیف‌های کم‌جان فعلی، شاید تا سال‌ها رنگ اتمام را به خود نبینند.

این‌ها در حالی است که دولت بدهی میلیاردی به مترو مشهد دارد و توسعه ناوگان ریلی شهر که علاوه بر مجاوران بارگاه منور رضوی، باید پاسخ‌گوی بیش از ۳۰ میلیون نفر زائر سالانه این کلان‌شهر باشد، عزم ملی و نیز نگاه و بودجه ملی را می‌طلبد که تحقق آن بی‌شک باید از سوی نماینده عالی دولت در خراسان‌رضوی و نمایندگان این شهر و استان در خانه ملت پیگیری شود.

البته ناگفته نماند که استاندار خراسان‌رضوی که دیروز به‌همراه شماری از مدیران‌شهری از خطوط مترو شهر بازدید کرد، وعده پیگیری جدی داده است. با این حال خواستیم این نکته را یادآوری و تأکید کنیم که آقای استاندار! فرصت خدمت کوتاه است، پس تا دستتان می‌رسد، کاری کنید تا دولت هر چه زودتر سهم مترو مشهد را بدهد!

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->