صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

مدیرعامل شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران گفت: با اجرای قرارداد جدید برای توسعه فاز ۲ لایه نفتی پارس جنوبی، تولید نفت از این میدان مشترک ۱۰ هزار بشکه در روز افزایش می‌یابد.

به گزارش شهرآرانیوز، «محمدرضا زهیری» امروز  در نشستی خبری در حاشیه بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با اشاره به اینکه این شرکت همه فعالیت‌های فراساحل را اجرا می‌کند، افزود: این شرکت یکی از شرکت‌های تجهیز محور است و بر خلاف شرکت‌های پیمانکاری نفت کشور، تجهیزات وسیعی دارد.

وی ادامه‌داد: فاز ۱۶ پارس جنوبی به طول ۱۱۰ کیلومتر به موازات خط لوله قبلی کشیده خواهد شد و تا زمستان امسال آماده می‌شود و در حال پوشش در خرمشهر است و بخش زیادی پوشش داده شده است.

زهیری تاکید کرد: خط لوله توسط کشتی «سی مستر» از اواخر خرداد لوله گذاری را آغاز می‌کند.

وی با اشاره به اینکه خط لوله کشی به عسلویه ۲۱۰ کیلومتر است، گفت: با توافق با شرکت ملی نفت، کار‌های مهندسی در حال انجام است و خرید لوله‌ها و عملیات آغاز می‌شود و تا زمستان ۱۴۰۲ بهره برداری می‌رسد.  

مدیرعامل شرکت تاسیسات دریایی درباره امضای قرارداد با یک شریک خارجی برای توسعه فاز ۲ لایه نفتی پارس جنوبی و چگونگی انتخاب این شرکت، افزود: این شرکت در گذشته انتخاب شده بود و ما در بخش‌هایی از قرارداد تغییراتی دادیم.

وی تاکید کرد: این قرارداد زمانی نهایی خواهد شد که قرارداد بین ما و شرکت مذکور تبادل شود و با اجرای آن تولید نفت در این میدان مشترک ۱۰ هزار بشکه افزایش پیدا می‌کند.   

زهیری ادامه‌داد: با دانشگاه‌های مختلف ارتباط داریم و با آن‌ها کار می‌کنیم، همچنین از شرکت‌های دانش بنیان که بتوانند نیاز‌های ما را پوشش دهند، حمایت می‌کنیم.  

وی گفت: توسعه میدان فروزان چندین سال به دلیل تغییرات در سکو متوقف شد، سکو‌هایی که منتقل شده بود اکنون در خرمشهر است و با اتمام کار سکو‌ها را منتقل می‌کنیم.  

مدیرعامل تاسیسات دریایی با اشاره به اینکه به‌زودی دکل حفاری به میدان رسالت منتقل می‌شود، افزود: در سایر بخش‌ها فعال هستیم.

وی اضافه‌کرد: اکنون در فعالیت‌های بین المللی حضور داریم و یکی از اهداف ما صدور خدمات فنی و مهندسی است.

زهیری از مذاکره با شرکت‌های روسی برای نصب جکت و لوله گذاری خبر داد و گفت: با این حال متعهدیم ابتدا فعالیت‌های داخلی را اجرا کنیم تا کار‌های کشور بر زمین نماند و پس از آن ظرفیت خالی را برای درآمدزایی در پروژه‌های بین‌المللی لحاظ کنیم.

وی با اشاره به اینکه ساخت سکو‌های فشارافزایی پیچیده نیست، افزود: ابتدا باید تجهیزات و کمپرسور‌ها آماده شود. در طراحی، ساخت و حمل این سکوی فشار افزایی مشکلی نداریم.

به گفته زهیری، اکنون در حال مطالعه در این زمینه هستیم، زیرا در سال‌های آینده به آن نیاز داریم.

وی ادامه‌داد: وضعیت پارس جنوبی برخلاف پیش بینی‌هایی که فشار افت می‌کند، در برخی فاز‌ها دچار افت فشار نخواهیم بود.  

مدیرعامل تاسیسات دریایی گفت: افزایش فشار باید در چاه‌ها انجام شود که فعلا نیاز به آن وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه تامین مالی پروژه‌ها توسط کارفرما‌ها انجام می‌شود، افزود: اگرچه در تامین مالی مشکلاتی داریم، اما خللی ایجاد نکرده است.

زهیری با تاکید بر اینکه جاسک فاز دوم ندارد، ادامه داد: به دلیل مشکلاتی که پیش امده بود، گوی شناور اول نصب شده و سه گوی شناور دیگر در حال ساخت است که یک گوی از خارج از کشور آماده انتقال است و ۲ گوی شناور دیگر در یارد خرمشهر در حال ساخت است.

وی با بیان اینکه یکی از پروژه‌ها انتقال سکو از فاز ۱۲ به فاز ۱۱ توسط شناور «اوشنیک» است، گفت: در تابستان امسال این انتقال انجام خواهد شد.  

زهیری افزود: انتقال مشعل شروع شده و سه پایه مشعل در حال ساخت است.  

مدیرعامل شرکت تاسیسات دریایی ادامه داد: این سکو در زمستان امسال گاز فاز ۱۱ را به خشکی منتقل کند.  

همچنین «علیرضا ضیغمی» رییس هیات مدیره شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران با اشاره به اینکه با وجود آنکه در میدان فروزان به دلیل مشترک بودن این میدان کار با تاخیر انجام شده است، گفت: با سوء مدیریت سال‌های قبل، کار پیش نرفته و امیدواریم با اولویت بالا عقب ماندگی در این میادین را جبران کنند.

وی ادامه داد: در گذشته باید با اولویت منابع تخصیص پیدا می‌کرد تا چاه تولیدی و تزریقی در میدان نفتی پارس جنوبی احداث شود، اما این گونه نشد.  

ضیغمی افزود: تولید از لایه نفتی اکنون سه‌هزار بشکه در روز است که با اجرای قرارداد جدید به ۱۳ هزار بشکه افزایش پیدا می‌کند.  

وی تاکید کرد: کشتی اوشنیک که بسیار ویژه است و ابزار بسیار خوبی برای اجرای پروژه‌های داخلی و بین المللی است.

ضیغمی گفت: کشور‌های همسایه نیازمند خدمات فنی و مهندسی هستند و ایران در این زمینه می‌تواند فعال باشد.

منبع: ایرنا

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.