صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

هم فکری برای بهبود وضعیت افغانستان

  • کد خبر: ۱۱۰۳۰۴
  • ۰۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۱
چهارمین نشست گفت وگوی امنیت منطقه‌ای با حضور کشور‌های ایران، روسیه، هند، چین، ازبکستان، قزاقستان و قرقیزستان به میزبانی کشور تاجیکستان در شهر دوشنبه برگزار شد. بررسی وضعیت افغانستان مهمترین دستور کار این نشست بود.

به گزارش شهرآرانیوز؛ در نشست افتتاحیه نصرا... محمودزاده، دبیر شورای امنیت ملی تاجیکستان، ضمن خیر مقدم به مقامات عالی شرکت کننده در نشست گفت: شرایط سیاسی، اجتماعی، امنیتی و اقتصادی در افغانستان در وضعیت بسیار نامناسبی است و توسعه تروریسم، افراط گرایی و قاچاق موادمخدر به عنوان تهدید عمومی موجب نگرانی شدید همسایگان این کشور و سایر کشور‌های منطقه شده است.

او با تأکید بر مسئولیت مشترک همه کشور‌های منطقه برای کمک به ایجاد دولت فراگیر با حضور نمایندگان اقوام و مذاهب و گروه‌های مختلف سیاسی در افغانستان افزود: ایجاد کمربند امنیتی در اطراف این کشور و تلاش بین المللی برای ارائه کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان، از اولویت‌های بسیار مهمی است که این نشست می‌تواند کمک شایان توجهی به تحقق آن کند.

در ادامه چهارمین نشست گفت وگوی امنیت منطقه ای، مقامات عالی امنیت ملی کشور‌های حاضر در نشست، نظرات خود را درباره شرایط حاکم بر افغانستان و سازوکار‌هایی که باید برای برون رفت این کشور از وضعیت بی ثبات کنونی اتخاذ شود، بیان کردند.

موضوعاتی، چون ضرورت تشکیل دولت فراگیر، مسئولیت پذیری گروه طالبان به عنوان حاکم کنونی برای جلوگیری از فعالیت گروه‌های تروریستی و تهدید امنیت کشور‌های همسایه افغانستان، مقابله با قاچاق مواد مخدر و ارائه کمک‌های فوری انسان دوستانه به مردم این کشور، محور‌های مورد تأکید از سوی همه شرکت کنندگان در نشست بود. بخش دوم نشست گفت وگوی امنیت منطقه ای، پشت در‌های بسته و بدون حضور نمایندگان رسانه‌ها ادامه پیدا کرد.

برخی کشور‌ها در حال انتقال تروریست‌های تکفیری به افغانستان هستند

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان، نیز در این نشست، با تبیین شرایط منطقه به ویژه تحولات افغانستان در بیست سال گذشته و با اشاره به شکست و فرار افتضاح آمیز آمریکا از افغانستان تصریح کرد: ایران همواره خواهان برقراری امنیت و صلح و ثبات در افغانستان بوده است و آن را بستر مورد نیاز برای توسعه و رفاه مردم این کشور و نیز مردم منطقه می‌داند.

این مقام کشورمان با اشاره به اینکه ایران در طول سال‌های متمادی میزبان نزدیک به ۵ میلیون نفر از مردم شریف افغانستان بوده است، گفت: در غیاب کمک‌های مؤثر بین المللی و در شرایط تحریم‌های ظالمانه، میزبانی از این تعداد، مشکلات فراوانی بر کشور ما تحمیل کرده است. دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان افزود: مقصر اصلی در وقوع دو فاجعه شامل بروز جنگ بیست ساله در افغانستان و جنگ اوکراین، سیاست‌های غلط و توسعه طلبانه آمریکاست.

وی گفت: آمریکا نه تنها باید دارایی‌های مردم افغانستان را آزاد کند، بلکه باید خسارت‌های مادی را که در افغانستان به بار آورده است، جبران کند. شمخانی در ادامه افزود: ایران، امنیت در منطقه را امری به هم پیوسته می‌داند و معتقد است که امنیت، صلح و ثبات در افغانستان برای همه کشور‌های منطقه، ضروری و لازم است. دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان تلاش همگانی برای مقابله با تروریسم و کمک به ایجاد سازوکاری برای بازگشت مهاجران افغانستانی به کشورشان را از دیگر راه‌های کمک به ایجاد ثبات در این کشور ذکر کرد.

جهان باید در مقابله با سیاست‌های یک جانبه گرایانه آمریکا متحد شود

در حاشیه این نشست، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان با نیکلای پاتروشف، دبیر شورای امنیت فدراسیون روسیه، دیدار و درباره مسائل دو جانبه، منطقه‌ای و بین المللی گفتگو کرد. در این دیدار، شمخانی با ابراز رضایت از سطح عالی رایزنی‌های دو کشور در سطوح مختلف، بر ضرورت تقویت بیشتر همکاری‌های ایران و روسیه با توجه به تحولات جدید در عرصه بین المللی تأکید کرد.

شمخانی با ابراز نگرانی درباره وضعیت افغانستان و ادامه حضور ناامن ساز گروه‌های مختلف تروریستی در این کشور افزود: فقدان شکل گیری دولت فراگیر در این کشور، یکی از اصلی‌ترین دلایل تداوم بی ثباتی و ناامنی و افزایش فشار‌های اقتصادی و معیشتی به مردم است. دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان، همکاری نزدیک‌تر و برنامه ریزی شده نهاد‌های امنیت ملی دو کشور برای فراهم کردن بستر‌های لازم درحوزه مناسبات جدید اقتصادی، تجاری، مالی و امنیتی دوجانبه به ویژه در شرایط تحریم را از الزامات شرایط موجود اعلام کرد و گفت: برای تحقق این مهم، آماده تداوم نشست‌های مقامات ذی ربط دو کشور در تهران و مسکو هستیم.

نیکلای پاتروشف نیز شرایط موجود افغانستان را غیر مطلوب و نگران کننده خواند و با اشاره به ابتکار جمهوری اسلامی ایران در پایه گذاری نشست گفت وگوی امنیت منطقه‌ای با حضور همسایگان افغانستان افزود: باید از فرصت برگزاری مستمر این نشست‌ها برای کمک به افزایش ثبات و امنیت در افغانستان و استقرار حکومتی فراگیر در این کشور حداکثر بهره برداری صورت پذیرد.

در ادامه دیدار‌های دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان با نصرا... محمودزاده، دبیر شورای امنیت ملی جمهوری تاجیکستان، این دو نفر درباره آخرین تحولات منطقه و مسائل دو جانبه گفتگو کردند. همچنین شمخانی با آجیت دوآل، مشاور امنیت ملی نخست وزیر هند، ملاقات کرد.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.