زهرا اسکندریان| دیروز نمایندگان مجلس در مصوبهای به شوراهای اسلامی کلانشهرها و مراکز استانها مجوز وضع عوارض برای ورود خودروها به محدودههای طرح ترافیک و زوج و فرد را دادند. نمایندگان مجلس در جلسه علنی و در ادامه بررسی لایحه درآمد پایدار و هزینه شهرداریها و دهیاریها ماده ۸ را با ۱۵۶ رأی موافق، ۱۳ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۴ نماینده حاضر در مجلس تصویب کردند. بر اساس یکی از تبصرههای این مصوبه، شوراهای اسلامی کلانشهرها و مراکز استانها میتوانند در چارچوب ضوابط شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور و با رعایت مصوبات شورای ترافیک استانها به وضع عوارض صدور مجوز ورود به محدودههای طرح ترافیک و زوج و فرد مطابق با قوانین و مقررات مربوط اقدام کنند. لایحه پولی شدن طرح ترافیکی در مشهد ازجمله لوایحی بود که مصوبه شورای همتا را نیز داشت، اما بهعلت مخالفت مردم، به اجرا نرسید. بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند که هسته مرکزی مشهد و اطراف حرم ظرفیت تردد این حجم از خودروها را ندارد؛ بهطوریکه حدود ۳۰درصد این خودروها، عبوری هستند و خیابانهای اطراف حرم را بهعنوان مسیر عبوری انتخاب میکنند. روزانه حدود ۸۰هزار خودرو در اطراف حرم تردد میکنند فضای اطراف حرم جوابگوی تردد این حجم از خودروها نیست. معاون عمران، حملونقل و ترافیک شهردار مشهد اظهار کرد: مصوبه این موضوع از سوی شورای همتای استان هم دریافت شده است، اما اکنون بنای اجرای این کار را نداریم. خلیلا... کاظمی گفت که امکان دارد محدوده طرح ترافیک در شهر گسترش یابد. او با بیان اینکه اجرایی شدن این پیشنهاد نیازمند این است که امکانات در حوزه نظارت و کنترل افزایش یابد، افزود: این موضوع نیز مصوبه شورای همتای استان را دارد و در حال بررسی هستیم تا با آمادگی دیگر دستگاهها تا یکماه آینده دوربینهای ترافیکی به این سامانه متصل شود.