ویژگی انتقال تماس بین دستگاه‌ها به گوگل میت اضافه شد متاورس شرکت متا همچنان میلیاردها دلار ضرر روی دست مارک زاکربرگ می‌گذارد ظرفیت باتری قاب گلکسی بادز ۳ پرو مشخص شد آسیا بلاخیزترین قاره است کاهش قابل‌توجه حجم آپدیت‌های ویندوز ۱۰ با فناوری جدید مایکروسافت مدل پایه Surface Laptop 6 در راه است اگر آیفون دارید، می‌توانید بدون رمز وارد واتس‌اپ شوید اپل هوش مصنوعی خود را معرفی کرد | اینترنت لازم نیست؛ پردازش کنید! امضای جو بایدن پای لایحه «فیلترشدن یا فروش تیک‌تاک» |‌ اپلیکیشن چینی چه می‌کند؟ افزایش کاربران Threads | رقیب X حالا ۱۵۰میلیونی است برخی از مشخصات شیائومی ۱۵ لو رفت + جزئیات اعضای هیئت‌مدیره «انجمن هوش مصنوعی ایران» انتخاب شدند درباره ماه کامل صورتی که امشب (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) در آسمان می‌درخشد + دلیل نامگذاری کاهش تولید اپل ویژن پرو به‌دلیل تقاضای کمتر از حد انتظار قابلیت‌های جدید عینک متا ری-بن معرفی شد ویکی‌پدیای فارسی یک‌میلیونی شد رویداد «امید فردوسی» با رونمایی از کتاب «به توان هایتک» در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد سامسونگ، به صورت رایگان، صفحه‌نمایش گوشی‌هایی را که مشکل خط سبز دارند، تعویض می‌کند شرکت فنلاندی گوشی اختصاصی خودش را خواهد داشت | HMD Pulse Pro به‌جای Nokia ارتش کره جنوبی احتمالا استفاده از آیفون را برای نیروهایش ممنوع کند «سیستم بادبان خورشیدی» ناسا چیست و چگونه کار می‌کند؟ + عکس
سرخط خبرها

صرفه‌جویی بنزینی با فناوری

  • کد خبر: ۱۰۰۴۳
  • ۰۶ آذر ۱۳۹۸ - ۰۶:۳۱
صرفه‌جویی بنزینی با فناوری
معرفی نرم‌افزار‌هایی برای مدیریت و کاهش مصرف سوخت
علیرضا وفایی نیا | بعد از ۲۵‌آبان و افزایش قیمت بنزین، مردم بیشتر از قبل، درباره مصرف سوخت خودرو خود حساس شده‌اند و به‌دنبال روش‌هایی برای کاهش میزان مصرف بنزین هستند. ساده‌ترین و بهترین روشی که در این زمینه وجود دارد، استفاده از خودرویی به‌روز و در سطح استاندارد‌های جهانی است. اما خودروسازان کشورمان سال‌هاست تلاشی برای کاهش میزان مصرف سوخت خودرو‌های تولیدی خود نکرده اند. میزان مصرف سوخت خودرو‌های داخلی در ایران زیاد است. دلیل آن نیز به ساختار‌های قدیمی و ازرده‌خارج فناوری‌های تولید و ساخت خودرو کشور را تشکیل می‌دهد. بااین‌حال اگر شما هم مثل بیشتر مردم مجبور به استفاده از این خودرو‌ها هستید، می‌توانید با بعضی راهکار‌ها در مصرف بنزین صرفه‌جویی کنید. به‌همین‌دلیل در مطلب امروز می‌خواهیم نرم‌افزار‌هایی را معرفی کنیم که به شما در مدیریت مصرف سوخت خودرو کمک می‌کنند.

به کمک نرم‌افزار «بنزین» می‌توانید نمودار میزان مصرف سوخت خودرو و هزینه آن را مشاهده و مدیریت کنید.
با ورود به نرم‌افزار در ابتدا باید نوع خودرو (کوپه، هاچ‌بک، وانت و...) را انتخاب و با نام‌گذاری و ثبت پلاک، برای آن پروفایل اختصاصی ایجاد کنید. بعد از این کار پس از اتمام سوخت و سوخت‌گیری در پمپ بنزین باید اطلاعات مربوط‌به مصرف خود را در برنامه وارد کنید؛ اطلاعاتی مثل کیلومتر طی‌شده، وضعیت چراغ بنزین، مقدار سوخت و هزینه آن (۱۵۰۰ تومانی یا آزاد ۳۰۰۰ تومانی) باید در منوی سوخت‌گیری به‌منظور ثبت در سیستم وارد شوند. تا این مرحله را می‌توانید بدون صرف هیچ‌گونه هزینه‌ای انجام دهید، اما برای ادامه کار و مشاهده نمودار‌های سوخت مصرفی و هزینه سوخت‌گیری در ماه، نیازمند خرید نسخه نقره‌ای نرم‌افزار با قیمت ۹۵۰‌تومان هستید. البته با در‌نظر‌گرفتن اطلاعات مفیدی که در نمودار‌های نرم‌افزار مشاهده می‌کنید، پرداخت این هزینه ناچیز منطقی به نظر می‌رسد؛ چرا که با یک‌بار صرف هزینه که تقریبا معادل یک لیتر بنزین است، هزاران لیتر را با کمک اطلاعات به‌نمایش‌در‌آمده در نمودار‌های نرم‌افزار صرفه‌جویی خواهید کرد.

نام این نرم‌افزار اندرویدی به‌خوبی نشان‌دهنده وظیفه آن است. پس از نصب و با ورود به برنامه، راهنمای متنی «مدیریت مصرف سوخت» به نمایش در‌می‌آید که مطالعه آن، شما را با نحوه کار برنامه آشنا می‌کند. پس از آن می‌توانید اولین اطلاعات مربوط‌به سوخت‌گیری را در برگه مربوط وارد کنید که شامل تاریخ، کیلومتر کنونی اتومبیل و مقدار سوخت می‌شود. در‌صورتی‌که از بنزین سوپر استفاده کرده‌اید، باید گزینه مربوط‌به آن را فعال کنید تا هزینه‌ها به‌درستی محاسبه شود. بعد از اینکه چند بار مصرف سوخت را به ثبت رساندید، می‌توانید آن‌ها را در برگه لیست داده‌ها ببینید. در بخش نتایج نیز آمار و ارقامی شامل آخرین مقدار، میانگین کلی و بهترین و بدترین میزان مصرف به‌همراه گزارش مصرف در ۳۰‌روز اخیر و طی ۱۰۰‌کیلومتر مسافت نشان داده می‌شود. آخرین برگه در صفحه اصلی «مدیریت مصرف سوخت»، به نمایش نمودار‌های لیتر و هزینه مصرفی اختصاص یافته است تا با بررسی آن‌ها بتوانید مقدار مصرف بنزین را کنترل کنید و بهبود بخشید. جالب اینجاست که این برنامه برای شما هیچ هزینه‌ای ندارد و می‌توانید به‌طور رایگان از امکانات آن استفاده کنید.

همه ما در رانندگی عادت‌های مخصوص خود را داریم؛ عادت‌هایی که بعضی از آن‌ها باعث مصرف بیشتر سوخت در خودرو می‌شوند. با استفاده از نرم‌افزار «مصرف سوخت» می‌توانید هنگام رانندگی مصرف سوخت و هزینه آن را به‌صورت لحظه‌ای مشاهده کنید و با تصحیح رفتار‌های پرهزینه خود، مصرف بنزین را کاهش دهید. بعد از پایان رانندگی نیز می‌توانید سفر‌های خود را روی نقشه مرور کنید.
البته این امکان تنها با نصب این برنامه روی گوشی شما امکان‌پذیر نمی‌شود. درواقع این برنامه شامل یک نرم‌افزار و یک قطعه سخت‌افزاری است. برای ارتباط نرم‌افزار «مصرف سوخت» با ماشین، این قطعه سخت‌افزاری به کامپیوتر خودرو متصل می‌شود. همچنین با استفاده از این برنامه علاوه‌بر مصرف سوخت، می‌توانید از همه اطلاعات دیگر خودرو خود مانند سرعت، دور موتور، دما، سوخت باقی‌مانده و... نیز مطلع شوید. بعضی از این اطلاعات مانند وضعیت دریچه گاز محفظه موتور و سنسور اکسیژن، نقش چشمگیری در میزان مصرف سوخت خودرو دارد و با مشاهده لحظه‌ای آن‌ها، می‌توانید به‌محض اینکه خودرو با مشکلی در این پارامتر‌ها روبه‌رو شد، با اصلاح و تعمیر آن از هدررفت سوخت جلوگیری کنید.

ماندن پشت ترافیک را باید یکی از عوامل مهم در افزایش میزان مصرف سوخت به شمار آورد. اگر می‌خواهید در سفر‌های درون‌شهری کمتر پشت ترافیک بمانید و علاوه‌بر زودتر رسیدن به مقصدتان، بنزین کمتری هم مصرف کنید، نرم‌افزار مسیریاب «نشان» می‌تواند به کمک شما بیاید.
این برنامه با‌توجه‌به طرح ترافیک در شهر مسیر‌های متفاوتی را به شما پیشنهاد می‌دهد تا در سریع‌ترین زمان ممکن و بدون تخلف به مقصد برسید. همچنین وقتی درحال مسیریابی هستید، ترافیک مسیر به‌طور لحظه‌ای تغییر می‌کند. نشان قابلیت این را دارد که درصورت تغییر در شرایط ترافیک، به‌سرعت مسیر‌های تازه را پیدا کند و به‌طور خودکار، مسیر جایگزین را به شما پیشنهاد دهد.
سخن‌گوی فارسی این برنامه با قابلیت بیان نام خیابان‌ها، شما را از مشاهده مداوم نرم‌افزار بی‌نیاز می‌کند. همچنین می‌توانید به‌صورت صوتی مقصد مد‌نظر خود را به این برنامه اعلام کنید تا بدون نیاز به تایپ، برنامه، مسیر رسیدن شما به آن مقصد را مشخص کند.

نیاز خودروسازی کشور به تزریق فناوری
در چند دهه گذشته، صنعت خودرو جهان گام‌هایی بسیار بلند و انقلابی در‌راستای توسعه فناوری‌های سبزو کاهش مصرف بنزین برداشته است. توسعه نسل‌های جدید خودرو‌های هیبریدی، جایگزینی پیشرانه‌های کم‌حجم توربو به‌جای نمونه‌های پر‌حجم سنتی، افزایش تعداد ضرایب دنده در گیربکس، کاهش ضریب مقاومت آیرودینامیکی به رقم‌های کمتر از ۰.۳۰ و توسعه خودرو‌های برقی، سلول سوختی و هیدروژنی در‌کنار ده‌ها اختراع ریز و درشت دیگر (نظیر توسعه موتور‌های تزریق مستقیم، تایر‌های کم‌اصطکاک، سیستم چرخش مجدد گاز‌های نسوخته EGR) از‌جمله مواردی است که شرکت‌های خودروسازی دنیا با هدف کاهش مصرف بنزین و جایگزین‌کردن آن در پیش گرفته‌اند. این در‌حالی است که گویا خودروسازان کشورمان به‌طور‌کل استفاده از فناوری‌های جدید برای کاهش مصرف سوخت را به‌دست فراموشی سپرده‌اند و هنوز در‌حال تولید خودرو‌های بی‌کیفیت و پر‌مصرف هستند. گویی مدیران و مهندسان شرکت‌های خودروساز در ایران با خیالی راحت از حمایت‌های دولتی و بازار تضمین‌شده، تنها نظاره‌گر پیشرفت بزرگان صنعت جهان بوده‌اند. افزایش قیمت بنزین احتمالا می‌تواند اثر کوتاه‌مدتی در کاهش میانگین مصرف بنزین داشته باشد و از قاچاق این کالا نیز تا‌حدودی جلوگیری کند، اما اگر صنعت خودروسازی کشور به‌سمت ارتقای خودرو‌های تولیدی و استفاده از فناوری‌های به‌روز جهانی حرکت نکند، در دراز‌مدت نمی‌توان به کاهش میزان مصرف سوخت کشور امیدوار بود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->