صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

علی قربانی خراسانی - استاد حوزه علمیه

پیوند آسمانی و عرشی دو نور الهی، حضرت زهرا (س) و امام علی (ع) را به شما گرامیان تبریک عرض می‌کنم و از خداوند متعال خواستارم که به همه جوانان عزیز، توفیق اقتدا به امام همام امیرمؤمنان و فاطمه زهرا (س) دخت رسول خدا (ص) نصیبشان شود و در سبک ازدواج، تشکیل خانواده و امر ازدواج از حضرات معصومین (ع) پیروی کنند؛ و اینک به ازدواج که از عوامل اصلی تشکیل نهاد خانواده، زمینه ساز ترقی و تعالی معنوی جوانان است، می‌پردازیم: در ارتباط با تشکیل خانواده در آموزه‌های دینی و اسلامی درباره انتخاب همسر و معیار‌های آن توصیه‌های ویژه‌ای شده است و یکی از مهم‌ترین آن معیارها، همسانی و کفویت در شریک زندگی است.

هم کفوبودن به معنای آن است که زن و مرد با یکدیگر تناسب و سنخیت داشته باشند، که این عامل جذب به یکدیگر و موجب ماندگاری بیشتر زندگی زناشویی می‌شود.

در قرآن کریم و روایات اهل بیت (ع) به موضوع کفویت اشاره شده است. تا آنجا که خداوند در قرآن کریم در ارتباط با ویژگی همسران در آیه ۱۸۷ سوره بقره می‌فرماید: «آنان (همسران) لباس شما هستند و شما لباس آنان.» به این بیان که افراد خواهان لباسی هستند که از هر لحاظ برازنده و متناسب آن‌ها باشد؛ بنابراین باید زن و مرد مناسب‌ترین برای یکدیگر باشند.

درباره انتخاب همسر، آن دسته از زن و شوهر‌هایی که بیشترین شباهت‌ها را به یکدیگر داشته باشند، ازدواج ماندگارتری دارند و از این شباهت‌ها در روایات به کفویت تعبیر و در برخی آیات از قرآن مجید به آن اشاره شده است. مانند آیه ۲۶ سوره نور که می‌فرماید: «زنان خبیث از آن مردان خبیث هستند و زنان پاکیزه برای مردان پاکیزه و اهل ایمان هستند.» و نیز در روایتی از رسول خدا (ص) آمده است که فرمود: «مرد مؤمن شایسته و همتای زن مؤمنه است و مرد مسلمان شایسته و همتای زن مسلمان است» (فروع کافی، ج ۵، ص ۳۴۱).

کفویت دارای ابعاد مختلفی است، اینک به برخی از ابعاد آن می‌پردازیم:
۱. همسانی در دین: بدین معنا که اگر زوجین از نظر دینی و اعتقادی هم کفو یکدیگر نباشند، ازدواج آنان پایدار نخواهد بود و در برخی موارد نیز مانند ازدواج با کفار، نکاح محقق نمی‌شود.
۲. طهارت و پاک دامنی
۳. داشتن اشتراکات فرهنگی، علمی، اجتماعی
۴. بهره مندی از ظرفیت هوشی مطلوب و رشد عقلانی
۵. تناسب جسمی و سنی و...

جوانانی که خواهان ازدواج موفق و ماندگار هستند، لازم است که معیار‌های ازدواج در اسلام، به ویژه معیار کفویت را مدنظر قرار دهند و همسرانی برگزینند که از لحاظ اعتقادی، ایمانی، اخلاقی، فرهنگی، علمی، اجتماعی، جسمی، عقلانی و... همتای آنان باشند. همتایی در اسلام تا آنجا مورد اهتمام و توجه شرع مقدس قرار داشته و دارد که امام صادق (ع) فرمود: «اگر خداوند امیرالمؤمنین را برای (حضرت) فاطمه (س) خلق نکرده بود، برای او کفو و مانندی روی زمین یافت نمی‌شد.»

این روایت به بهترین وجه، کفویت در فرد و مصداق را برای مسلمانان بیان کرده است. همین معنا و مفهوم به بیان دیگر در حدیث امام صادق (ع) به روایت یونس بن ظبیان آمده است که: «اگر امیرالمؤمنین (ع) با فاطمه (س) ازدواج نمی‌کرد، هرگز تا روز قیامت روی زمین، از آدم گرفته تا به آخر، همتایی برای وی یافت نمی‌شد» (بحارالانوار، ج ۴۳، ص ۵۸).

یادآوری: یکی از وظایف مهم و اساسی والدین، جامعه اسلامی و حکومت الهی آن است که گام‌های بلندی در راستای تحقق امر ازدواج آسان بردارند و زمینه و بستر لازم را برای آن فراهم کنند.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.