کارگردان آپارتچی: ما انتظار حضور پرشور مردم برای دیدن فیلم آپاراتچی را داریم  اکران مردمی فیلم سینمایی آپاراتچی در سینما هویزه مشهد+ فیلم واکنش «احسان علیخانی» به انتشار عکس جنجالی‌اش + تصاویر اکران مردمی فیلم آپاراتچی در مشهد با حضور بازیگران و عوامل فیلم (جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳) تئاتر "un۱۲"، با داستان رنج کردها از رژیم بعث در مشهد به روی صحنه رفت آغاز پخش بین‌المللی «اَبله» | روایتی از زندگی یک دختر کوتاه قامت در خوابگاه! معرفی اعضای جدید هیئت‌مدیره انجمن صنفی تهیه‌کنندگان فیلم بلند مشهد فصل جدید «زخم کاری» چه زمانی پخش می‌شود؟ سرمایه ادبی ایران | درباره سیدعلی موسوی گرمارودی، شاعر، نویسنده و محقق به بهانه زادروزش فصل ایران باستان سریال «سلمان فارسی» کلید خورد لئوناردو دی‌کاپریو و جنیفر لارنس در فیلم جدید اسکورسیزی هم‌بازی می‌شوند نقدی به رئالیتی شو «اسکار» مهران مدیری آیا عکس جدید احسان علیخانی در فضای مجازی، واقعی است؟ + عکس برنامه‌های بزرگداشت سعدی اعلام شد | گردهمایی سعدی‌پژوهان در شیراز انتقاد کمدین کهنه کار به نسل کشی رژیم صهیونیستی نخل طلای افتخاری کن به استودیو جیبلی ژاپن اعطا می‌شود
سرخط خبرها

بزرگ‌تر شایسته‌تر نیست شایسته‌تر بزرگ‌تر است

  • کد خبر: ۱۰۲۱۳۰
  • ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۸
بزرگ‌تر شایسته‌تر نیست شایسته‌تر بزرگ‌تر است
علی قربانی خراسانی - استاد درس خارج حوزه علمیه خراسان

روز «جوان» را به همه هم‌میهنان عزیز به‌ویژه جوانان برومند و دلیر ایران زمین تبریک و تهنیت عرض می‌کنم؛ جوانانی عزیز که دنیایی از انرژی، چشمه جوشانی از استعداد و تلاشگرانی بی ادعا و آرمان‌گرا، مسئولیت‌پذیر، ازخودگذشته و سرزنده اند.

در یک جمله، جوان یعنی آینده ساز میهن اسلامی. هر جوانی به اسوه و الگو نیازمند است تا با کسب فضایل و کمالات به درجات عالی انسانیت دست یابد و از بهترین اسوه و الگو‌های اسلامی و ولایی که رنگ وبوی پیامبر (ص) را در شجاعت، سخاوت، متانت، کیاست و زیبایی داشت و به فرموده حضرت سیدالشهدا (ع) «اشبه الناس خَلقا و خُلقا و منطقا به رسول ا... (ص)» بود، جوان رشید امام‌حسین (ع) یعنی حضرت علی‌اکبر (ع) درس بگیرد.

جوانان عزیز باید به حضرت علی‌اکبر (ع) که ستاره پرفروغ اهل بیت (ع) عصمت و طهارت است، اقتدا کنند و در رفتار و گفتار و کردار، حضرتش را سرمشق خود قرار دهد. به‌یقین جوانان عزیز و آگاه توجه دارند که در آغاز حرکت بزرگ الهی رسول خدا (ص) و دعوت مردم به یکتاپرستی، جوانان جزو پیشقراولان و پیشروان بودند که در امر تبلیغ دین به ویژه دعوت به یکتاپرستی، از تهدید و آزار و اذیت و شکنجه و به شهادت رسیدن نمی‌هراسیدند و جانشان را در طبق اخلاص می‌گذاشتند.

همچنین در امر تشکیل حکومت اسلامی در اداره جبهه و جنگ نقشی اساسی ایفا می‌کردند. باتوجه به شایستگی‌های جوانان بود که رسول گرامی اسلام (ص) مدیریت بسیاری از امور کشوری و لشکری جامعه اسلامی آن دوران را به آنان سپرده بود. ایشان پس از خویش، یکی از بهترین جوانان یعنی امیرالمؤمنین حضرت علی (ع) را به‌عنوان جانشین خویش به دستور خدا نصب و معرفی فرمود.

اینک به ذکر دو حدیث در این زمینه بسنده می‌کنم.

مرحوم علامه‌مجلسی در بحارالانوار از رسول خدا (ص) نقل کرده است: «حضرت، عَتاب پسر آسید را که جوانی بیست ویک ساله بود، به فرمانداری مکه منصوب فرمودند و به او دستور دادند که امامت جماعت مردم را نیز به عهده بگیرد و او نخستین والی بعد از فتح مکه بود که در این شهر نماز جماعت را برگزار کرد و رسول خدا (ص) به او فرمودند:‌ای عتاب، می‌دانی تو را بر چه کسانی والی قرار دادم؟ تو را بر شهر خدای عزوجل فرماندار کردم و البته اگر کسی بهتر از تو سراغ داشتم، او را والی آنان قرار می‌دادم.

حضرتش سپس به اهل مکه نوشتند: مبادا کسی در نافرمانی از او به کم سن بودنش استدلال کند، زیرا بزرگ‌تر شایسته‌تر نیست، بلکه شایسته‌تر بزرگ‌تر است.»

ابن ابی الحدید نیز در شرح نهج‌البلاغه امیرالمؤمنین (ع) ازحضرتش روایت کرده است که فرمودند: هرگاه به مشورت نیازمند شدی، نخست به جوانان مراجعه کن، زیرا آنان ذهنی تیزتر و حدسی سریع‌تر دارند؛ سپس آن را به نظر بزرگ سالان و کهن سالان برسان تا پیگیری کنند، عاقبت آن را بسنجند و راه بهتر را انتخاب کنند، زیرا تجربه آنان بیشتر است.

بر این اساس، شایسته آن است که مسئولان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران مدیریت کشور عزیزمان را به جوانان بسپارند و زمینه رشد و ترقی و تعالی و بالندگی جوانان و همچنین پیشرفت کشور را فراهم آورند و با مشورت خواهی، آنان را در تصمیم‌ها و اداره کشور سهیم کنند. جوانان گران قدر باید بکوشند مانند جوانان عصر پیروزی انقلاب اسلامی و مانند جوانان دلیر در دوران هشت سال دفاع مقدس در همه زمینه‌های مدیریتی، فرهنگی، علمی و نظامی پیشتاز و پیشگام باشند.

همان گونه که جمعی از جوانان نخبه انقلابی و دلسوزان نظام در عرصه‌های مختلف به ویژه عرصه فناوری هسته‌ای و صنایع نظامی خوش درخشیدند و برای پیشرفت و توسعه علمی فرهنگی کشور از جانشان مایه گذاشتند؛ بنابراین همه ما وظیفه داریم به رسول خدا (ص) و ائمه (ع) اقتدا کنیم و نیز به فرامین و پیام‌های راهگشای امام راحل (ره) در امر اداره جامعه و دستور‌های رهبر عظیم الشأن انقلاب، حضرت آیت ا... خامنه‌ای (زیده عزه) به ویژه رهنمود‌های معظم له در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در ارتباط با جوانان و نقش آنان بیش از پیش عمل کنیم تا بدین وسیله از ایران اسلامی کشوری نمونه و الگو برای سایر ملت‌ها بسازیم.

در پایان به عنوان حسن ختام در آستانه ورود به ماه مهمانی خدا، کلام نورانی، ولی خدا امام صادق (ع) را سرلوحه کار خودمان قرار دهیم.

مرحوم محدث عالی مقام کلینی در اصول کافی از حضرت صادق (ع) روایت کرده است که فرموده اند: هر جوان مؤمنی که در جوانی قرآن را تلاوت کند، قرآن با گوشت و خونش درمی آمیزد و خداوند عزوجل او را همراه فرشتگان بزرگوار نیکوکار قرار می‌دهد و قرآن نگهبان او در روز قیامت خواهد بود. والسلام.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->