صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان امروز (سه‌شنبه) گفت: تعدادی از نیروهای ویژه سابق افغانستان در اوکراین به خدمت گرفته شده‌اند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ در ماه مارس یک منبع آگاه به اسوتنیک گفت که آمریکا در تدارک اعزام سربازان سابق ارتش افغانستان به اوکراین است.

ضمیر کابلوف، نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان گفت: بعضی از این نیروهای ویژه به عضویت داعش درآمده و در داعش و سوریه می‌جنگند. به نظرم این قابل پیش‌بینی بوده و تکرار سناریوی عراق است که به ظهور داعش منجر شد. بعضی دیگر از آن‌ها هم ظاهرا با وعده پول مواجه شده و مزدور نظامی می‌شوند، زیرا باید مخارج زندگی‌شان را تامین کنند، پس به نازی‌های اوکراینی می‌پیوندند. اما طالبان در این اتفاق هیچ نقشی ندارد.

او به نقل از هیئت قزاقستان در کنفرانس اخیر افغانستان که در ازبکستان برگزار شد، گفت که حدود ۱۱۰ هزار سرباز ویژه سابق افغانستان از این کشور گریخته و در انتظار کسب اجازه ورود به آمریکا هستند.

کابلوف گفت: ظاهرا کسی قرار نیست به آن‌ها اجازه دهد و این رفتار گستاخانه و بی‌ادبانه آمریکایی‌هاست.

این دیپلمات روس گفت، طالبان تضمین کرده است که اجازه ندهد شبه‌نظامیان یا تروریست‌ها به اوکراین اعزام شوند.

او در پاسخ به این سوال که آیا مسکو در این باره با طالبان تماس گرفته، گفت: آن‌ها تضمین کرده‌اند که در حد توان خود، اجازه این کار را ندهند. آن‌ها دروغ نمی‌گویند.

کابلوف همچنین گفت: روسیه نمی خواهد حدود صد هواپیما و هلیکوپتر که سال گذشته نظامیان افغانستان با آن ها به ازبکستان و تاجیکستان گریختند به دست اوکراین بیفتد.

کابلوف در ادامه افزود: برای ما مهم است که آن هلیکوپترها و هواپیماهایی که به خاک ازبکستان و تاجیکستان رسیدند، زمانی که رهبران نظامی و نظامیان افغان فرار کردند و دهها بالگرد و هواپیما را ربودند، به اوکراین برسند: حدود 60 بالگرد و هواپیما به تاجیکستان و حدود 40- 50 بالگرد و هواپیما به ازبکستان ربوده شدند".

منبع: ایسنا

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.