رسالت روزنامه شهرآرا در سپهر اقتصاد ایران چیست و این رسانه پس از این چه نقش، سهم و سخنی میتواند در عرصه اقتصادی داشته باشد؟ انتشار سههزارمین شماره این روزنامه وزین با رویکردی متین و منطقی فارغ از وابستگیاش به یک نهاد شهری از این منظر شایسته احترام و البته نقد است که اندیشه کنیم شهرآرا به کدامین جهت میتواند به اقتصاد ایران، دستکم در عرصه اطلاعرسانی، آموزش و افزایش سطح تحلیل اقتصادی جامعه ایران یاری رساند؟ به نظرم روزنامه شهرآرا در ترسیم چشمانداز آینده خود برای نقشآفرینی بیشتر و مؤثرتر در سپهر اقتصاد ایران میتواند در چند سطح متفاوتتر و مطالبهگر و البته صدای شهروندان باشد. سطح یکم: روزنامه شهرآرا میتواند در سطح تحلیل و کالبدشکافی دردها و درمانهای اقتصادی ایران یک رسانه متفاوت باشد و با استفاده از دیدگاهها و نظرات مختلف پیرامون مشکلات اقتصادی کشور، بر آگاهی و شناخت مردم بیفزاید. تا زمانی که سطح شناخت و درک مردم از علتها و ریشه مشکلات اقتصادی ایران افزایش نیابد، همواره اقتصاد، آزمایشگاهی برای آزمون و خطای وعدهها و بلندپروازیها باقی خواهد ماند. در واقع رویکرد تحلیلی- پرسشگری در عرصه اقتصادی روزنامه شهرآرا میتواند هم سطح مطالبات و حتی جهت خواستههای شهروندان را هدفمندتر سازد و هم رفتار سیاستگذاران و تصمیمسازان اقتصادی را اصلاح کند؛ چرا که مخاطبان رسانهها امروزه در جستوجوی یافتن پاسخی درباره چرایی و آینده مسائل هستند. پاسخ به این تشنگی و مطالبه چرایی و البته چگونگی رویدادهای اقتصادی و اصلاح رفتارها یکی از موضوعاتی است که روزنامه شهرآرا میتواند در این زمینه مؤثر و متفاوت عمل کند. سطح دوم: کلانشهرهای ایران از مشکلاتی رنج میبرند؛ آلودگی هوا، ترافیک، مهاجرپذیری و حاشیهنشینی، بافتهای فرسوده و.... اینها تنها بخشی از چالشهای رونمایی شده چندساله کلانشهرهای ایران است، اما به نظر هنوز در سطح سیاستگذاری و تصمیمسازی برای رفع این چالشها، زیرساخت فکری و گفتگو بر سر آینده شهرهای بزرگ ایران مشکل داریم. هنوز تصور و نگرش غالب این است که شهر یک پدیدهای مهندسی است که با مهندسی سازهها و نقشهها میتوان آن را زنده نگه داشت؛ غافل از اینکه شهر یک پدیده زنده، پویا، پیچیده و انسانی است و بسیاری از مشکلات این روزهای کلانشهرها تا زمانی که زیرساختهای فکری شهروندان و تصمیمسازان شهری اصلاح نشود، این مشکلات به ابرچالش و ابربحرانهای پیچیده و پرهزینه تبدیل خواهند شد. روزنامه شهرآرا، فارغ از وابستگیاش به یک نهاد شهری، میتواند یک الگوی رسانهای برای شکلگیری گفتوگوی بین مدیریتشهری و صاحبنظران درباره چالشهای شهری باشد؛ پیشنهاد میشود روزنامه شهرآرا در عرصه اقتصاد شهری، رویکرد اقتصادی سبز، بدون کربن، دوستدار محیطزیست، حملونقل پاک و... را در اولویت سیاستهای رسانهای آینده خویش قرار دهد و به تصمیمگیرندگان و تصمیمسازان برای ساختن شهری بهتر با مشارکت دادن به شهروندان مسئول یاری رساند. سطح سوم: خاستگاه شهرآرا به لحاظ موقعیت جغرافیایی، محل انتشار و توزیع در شرق ایران و بهطور خاص استان خراسانرضوی و شهر مقدس مشهد تعریف میشود و البته که رویکردهای انتخابیاش در پرداز و روایتگری مشکلات معطوف به چالشها و مطالبات این جغرافیاست؛ اما واقعیت این است که هنوز بسیاری از ظرفیتهای اقتصادی خراسانرضوی و شهر مقدس مشهد ناشناخته و کمتر شناختهشده است و روزنامه شهرآرا میتواند در آینده این ظرفیتها را معرفی و برجسته کند. ازجمله این ظرفیتها میتوان به مشارکت دادن نخبگان، صاحبنظران، دانشگاهیان، محققان، فعالان اقتصادی در عرصه تولید محتوا و شکلگیری یک طوفان فکری پیرامون فرصتها و چالشهای اقتصادی شرق کشور اشاره کرد. امیدواریم شهرآرا روزنامهای برای زندگی، برای امید، دور از آلودگیهای سیاسی و البته رسانهای اصلاحگر و مطالبهگر باقی بماند و استوار.