بررسی قیمت امروز خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۵ مرداد ۱۴۰۴) | رشد قیمت آریزو ۸ به نیمه کانال ۲.۹ میلیارد تومان قیمت‌ امروز خودرو‌های داخلی (۵ مرداد ۱۴۰۴) | رشد ۱۰ میلیونی شاهین G آیا ادارات و بانک‌های تهران روز (چهارشنبه، ۸ مرداد ۱۴۰۴) تعطیل می‌شود؟ تورم خدمات به ۴۰ درصد رسید | خدمات فنی صدرنشین تورم خردادماه رشد ۶۳ درصدی وصول مالیات در خراسان رضوی طی سه‌ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۴ بازار موبایل ایران زیر و رو شد قیمت رمزارز‌های دیجیتال در بازار امروز در جهان (۵ مرداد ۱۴۰۴) | قیمت بیت‌کوین دوباره صعود کرد بررسی قیمت امروز دینار در بازار آزاد مشهد | اختلاف بیش از یک میلیونی بازار آزاد و نرخ رسمی (۵ مرداد ۱۴۰۴) + جدول قیمت جدید محصولات ایران خودرو ویژه مرداد ۱۴۰۴ اعلام شد + جدول افت ۱۳ هزار واحدی بورس | گزارش وضعیت بازار سهام (۵ مرداد ۱۴۰۴) سازمان هواپیمایی کشوری: اسامی شرکت‌های ایرانی حاضر در عملیات اربعین ۸ مرداد اعلام می‌شود تمدید مهلت استرداد اظهارنامه و بخشودگی جرایم مالیات بر ارزش افزوده بهار ۱۴۰۴ تا ۲۸ مرداد واریز اعتبار کالابرگ الکترونیک برای دهک‌های ششم و هفتم از فردا (دوشنبه، ۶ مرداد ۱۴۰۴) + جزئیات کاهش قیمت طلا در مشهد (۵ مرداد ۱۴۰۴) فصل وام‌دهی بانک‌های خراسان رضوی قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۵ مرداد ۱۴۰۴) | دلار کانال ۸۸ هزار تومان را از دست داد مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد: جیره‌بندی آب به هیچ وجه راهکار ما نیست صرفه‌جویی ۶ میلیون مترمکعبی آب با تعطیلی چهارشنبه‌های مردادماه صدور مجوز تغییر کاربری برای ۵۳ هکتار از اراضی کشاورزی در خراسان رضوی قیمت امروز میوه و تره‌بار اعلام شد (۵ مرداد ۱۴۰۴) | انجیر به بازار مشهد آمد آتش سوداگری در بحران بی‌آبی | گزارش شهرآرانیوز از بازار داغ خرید و فروش پمپ و مخزن آب در مشهد زندگی سخت کارگران و بازنشستگان با حقوق زیر ۲۰ میلیون تومان نصب پمپ مستقیم هزینه قبض آب منازل را تا ۲۰ برابر بیشتر می‌کند ویدئو| ماجرای یک تن برنج وارداتی که گم شد! درآمد ۲۸۱ میلیارد تومان شرکت بورس تهران در یکسال اخیر جزئیات افزایش مالیات کالاهای آسیب‌رسان به سلامت | از سمبوسه و فلافل تا کاشت ناخن برای نخستین بار سامانه جامع قراردادهای داخلی صنعت نفت راه اندازی شد پیش بینی قیمت طلا و سکه (یکشنبه ۵ مرداد ۱۴۰۴)
سرخط خبرها

مسیر اصلاح بودجه ایران

  • کد خبر: ۱۳۴۹۵
  • ۱۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۹
مسیر اصلاح بودجه ایران
رضا کربلائی کارشناس مسائل اقتصادی
این روز‌ها به‌ویژه به دلیل در پیش بودن انتخابات دوره آینده مجلس شورای اسلامی، انتقاد‌ها از لایحه بودجه پیشنهادی مجلس شدت بیشتری پیدا کرده است و البته به دلیل تحریم‌ها و تأثیر آن بر سطح درآمد‌های ارزی ناشی از صادرات نفت ایران، این گزاره مطرح می‌شود که بودجه سال آینده شکننده و از حیث منابع دچار تزلزل جدی است. از سوی دیگر انتظار برای اصلاح ساختار بودجه کشور به عنوان یک مطالبه ملی مطرح شده است و منتقدان بر این باورند که بودجه سال آینده به‌معنای درست و کارشناسی اصلاح نشده و متناسب با شرایط حاکم بر فضای کلی اقتصادی کشور تنظیم نشده است. واقعیت این است که منابع بودجه سال آینده دچار پدیده بیش‌برآوردی است و تحقق منابع پیش‌بینی‌شده محل تردید جدی است، اما سؤال اینجاست که مسیر اصلاح بودجه سالانه ایران کدام است و آیا با در نظر گرفتن ساختار فعلی اقتصاد کشور و چالش‌های داخلی و تهدید‌های بیرونی می‌توان بودجه را اصلاح کرد؟ روشن است که اشکالات و چالش‌های ساختاری بودجه به‌عنوان سند دخل‌وخرج سالانه دولت در مقام نماد حاکمیت ملی، معلول الگو و ساختار کنونی اقتصاد ایران و منعکس‌کننده درد‌ها و بیماری‌های اقتصاد است و صرف جرح و تعدیل منابع و مصارف بودجه بدون اصلاح ساختار اقتصادی کشور نمی‌تواند انتظارات را محقق سازد. از سوی دیگر یکی از گزاره‌های مطرح قطع وابستگی بودجه کشور به درآمد‌های نفتی است و داعیه دولت نیز همین است که بودجه سال آینده از حیث مصارف جاری به درآمد‌های نفتی وابستگی ندارد و درآمد‌های پیش‌بینی‌شده شامل درآمد‌های ناشی از فروش نفت، فراورده‌ها و میعانات گازی می‌شود و سهم چندانی از این منابع نصیب دولت نمی‌شود. منتقدان، اما این ادعای دولت را نمی‌پذیرند و معتقدند که دولت نتوانسته یا نخواسته که سند دخل و خرج سالانه را جراحی کند و پیشنهاد‌هایی را برای جایگزینی منابع ریالی به‌جای منابع ارزی ناشی از صادرات نفت مطرح کرده‌اند و حتی خواستار کاهش هزینه‌های جاری دولت شده‌اند.
همان‌طور که منابع بودجه سال آینده شکننده و متزلزل نشان می‌دهد، پیشنهاد‌های مطرح‌شده برای اصلاح ساختار بودجه هم شکننده و ناپایدار به نظر می‌رسد و گاه این ذهنیت را تقویت می‌کند که به دلیل نزدیک بودن انتخابات دوره آینده مجلس شورای اسلامی، ترکیب منابع جدید شناسایی‌شده ازجمله وضع مالیات بر عایدی سرمایه نظیر مالیات بر خانه‌های لوکس و خانه‌های خالی یا مالیات‌ستانی از سپرده‌های کلان و تراکنش‌های بانکی و نظایر آن بیشتر ماهیت جلب نظر رأی‌دهندگان را دارد و این پیشنهاد‌ها در مقام اجرا محقق نخواهد شد و اصرار بر افزایش درآمد‌های مالیاتی در شرایط رکود سنگین اقتصادی توأم با تورم فقط باعث تضعیف طرف عرضه اقتصاد خواهد شد و انگیزه برای سرمایه‌گذاری و ثروت‌آوری و ایجاد رشد و اشتغال‌زایی را به تحلیل می‌برد.
برای اصلاح ساختار بودجه ابتدا باید تصویر درستی از درد‌ها و مشکلات حاکم بر ساختار هزینه و درآمد‌ها در دست داشت و از این منظر، اسکن دقیق اسکلت بودجه یک ضرورت است و بر اساس تصویری که به دست خواهد آمد، می‌توان نسخه‌ای را برای درمان بودجه پیچید. معمای پیچیده این است که برخی از چالش‌های ساختاری بودجه ناشی از چالش‌های اقتصادی است و از این منظر مسیر اصلاح بودجه را باید در بازطراحی ساختار اقتصادی کشور جست‌وجو کرد. برای همین تعیین اهداف کلان نظیر الزامات ایجاد رشد پایدار اقتصادی، افزایش نرخ بهره‌وری، تحکیم منابع درآمدی و افزایش واقع‌بینانه پایه‌های جدید مالیاتی از طریق کاهش فراگیر سطح معافیت‌های مالیاتی و جلوگیری از فرار مالیاتی یک ضرورت ملی است. در غیر این صورت بالا و پایین کردن ارقام و جابه‌جایی ردیف‌های بودجه و پیش‌بینی افزایش منابع و کاهش هزینه‌های دولت بدون تغییر دامنه حضور و ظهور دولت در اقتصاد به نتیجه مطلوب نخواهد انجامید.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->