چاره عبور از بحران کمبود آب چیست؟ | کاهش فشار آب یا صرفه‌جویی اخراج کارمندان دارای حداقل ۳ فرزند و بانوان باردار یا دارای فرزند شیرخوار ممنوع شد پیش فروش ۳ محصول سایپا از امروز (یکشنبه، ۱۸ آبان ماه ۱۴۰۴) آغاز شد + جدول و مشخصات خودروها افزایش ۲ برابری واردات برنج در ۶ ماهه اول ۱۴۰۴ ویدئو | نماینده مجلس: احتمال افزایش قیمت بنزین وجود دارد | اعدادی مثل ۵هزار تومان و ۶هزار تومان و ۷هزار و ۵۰۰ تومان را ما هم شنیدیم ویدئو | آغاز دوگانه‌سوزکردن رایگان خودرو‌ها از امروز (۱۸ آبان ۱۴۰۴) پرونده واردات نهاده‌های دامی روی میز شورای تأمین استان | استاندار خراسان رضوی: از همه ابزار‌ها استفاده خواهیم کرد وعده عرضه برنج هندی تنظیم بازاری از امروز در خراسان رضوی (۱۸ آبان ۱۴۰۴) قیمت امروز میوه و صیفی‌جات در مشهد (۱۸ آبان ۱۴۰۴) | اختلاف بیش از ۱۵ هزار تومانی سیب‌زمینی و پیاز در تره‌بار و سطح شهر مسئول برخورد با مافیای برنج کیست؟ | صحبت‌های تکان‌دهنده مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی + فیلم ۱.۷ میلیارد دلار، زیان صادرات محصولات لبنی در سال گذشته | کمبود در کمین بازار لبنیات است خرید و فروش طلا به چه شرطی مالیات ندارد؟ برداشت ۴۰ هزار میلیارد تومان از بانک آینده تکذیب شد پیش‌بینی بورس یکشنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۴ پیش‌بینی قیمت دلار یکشنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۴ پیش‌بینی قیمت طلا و سکه یکشنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۴ عربستان سعودی، گل محمدی ایران را به نام خود ثبت جهانی کرد قصه نان و غصه زندگی قیمت امروز خودروهای داخلی و خارجی (۱۷ آبان ۱۴۰۴) | بازار خودرو آرام گرفت هزینه نصب پمپ و منبع آب چقدر خرج برمی‌دارد؟ قیمت امروز گل زعفران چند است؟ (۱۷ آبان ۱۴۰۴)‌ تعداد معاملات بازار مسکن افزایش یافت | قیمت مسکن هم بیشتر شد؟ قیمت برنج امروز چقدر است؟ (۱۷ آبان ۱۴۰۴) سرنوشت ارز ترجیحی چه خواهد شد؟ قیمت امروز مرغ، تخم مرغ، گوشت گوسفندی و گوساله در مشهد (۱۷ آبان ۱۴۰۴) قیمت دلار در مشهد به کانال بالاتر صعود کرد (۱۷ آبان ۱۴۰۴) کف‌سازی شاخص پشت سقف تاریخی | گزارش وضعیت بازار سهام (۱۷ آبان ۱۴۰۴) طرح ملی تبدیل رایگان خودرو‌های شخصی مدل ۱۳۹۴ و بالاتر آغاز شد (۱۷ آبان ۱۴۰۴)
سرخط خبرها

مسیر اصلاح بودجه ایران

  • کد خبر: ۱۳۴۹۵
  • ۱۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۹
مسیر اصلاح بودجه ایران
رضا کربلائی کارشناس مسائل اقتصادی
این روز‌ها به‌ویژه به دلیل در پیش بودن انتخابات دوره آینده مجلس شورای اسلامی، انتقاد‌ها از لایحه بودجه پیشنهادی مجلس شدت بیشتری پیدا کرده است و البته به دلیل تحریم‌ها و تأثیر آن بر سطح درآمد‌های ارزی ناشی از صادرات نفت ایران، این گزاره مطرح می‌شود که بودجه سال آینده شکننده و از حیث منابع دچار تزلزل جدی است. از سوی دیگر انتظار برای اصلاح ساختار بودجه کشور به عنوان یک مطالبه ملی مطرح شده است و منتقدان بر این باورند که بودجه سال آینده به‌معنای درست و کارشناسی اصلاح نشده و متناسب با شرایط حاکم بر فضای کلی اقتصادی کشور تنظیم نشده است. واقعیت این است که منابع بودجه سال آینده دچار پدیده بیش‌برآوردی است و تحقق منابع پیش‌بینی‌شده محل تردید جدی است، اما سؤال اینجاست که مسیر اصلاح بودجه سالانه ایران کدام است و آیا با در نظر گرفتن ساختار فعلی اقتصاد کشور و چالش‌های داخلی و تهدید‌های بیرونی می‌توان بودجه را اصلاح کرد؟ روشن است که اشکالات و چالش‌های ساختاری بودجه به‌عنوان سند دخل‌وخرج سالانه دولت در مقام نماد حاکمیت ملی، معلول الگو و ساختار کنونی اقتصاد ایران و منعکس‌کننده درد‌ها و بیماری‌های اقتصاد است و صرف جرح و تعدیل منابع و مصارف بودجه بدون اصلاح ساختار اقتصادی کشور نمی‌تواند انتظارات را محقق سازد. از سوی دیگر یکی از گزاره‌های مطرح قطع وابستگی بودجه کشور به درآمد‌های نفتی است و داعیه دولت نیز همین است که بودجه سال آینده از حیث مصارف جاری به درآمد‌های نفتی وابستگی ندارد و درآمد‌های پیش‌بینی‌شده شامل درآمد‌های ناشی از فروش نفت، فراورده‌ها و میعانات گازی می‌شود و سهم چندانی از این منابع نصیب دولت نمی‌شود. منتقدان، اما این ادعای دولت را نمی‌پذیرند و معتقدند که دولت نتوانسته یا نخواسته که سند دخل و خرج سالانه را جراحی کند و پیشنهاد‌هایی را برای جایگزینی منابع ریالی به‌جای منابع ارزی ناشی از صادرات نفت مطرح کرده‌اند و حتی خواستار کاهش هزینه‌های جاری دولت شده‌اند.
همان‌طور که منابع بودجه سال آینده شکننده و متزلزل نشان می‌دهد، پیشنهاد‌های مطرح‌شده برای اصلاح ساختار بودجه هم شکننده و ناپایدار به نظر می‌رسد و گاه این ذهنیت را تقویت می‌کند که به دلیل نزدیک بودن انتخابات دوره آینده مجلس شورای اسلامی، ترکیب منابع جدید شناسایی‌شده ازجمله وضع مالیات بر عایدی سرمایه نظیر مالیات بر خانه‌های لوکس و خانه‌های خالی یا مالیات‌ستانی از سپرده‌های کلان و تراکنش‌های بانکی و نظایر آن بیشتر ماهیت جلب نظر رأی‌دهندگان را دارد و این پیشنهاد‌ها در مقام اجرا محقق نخواهد شد و اصرار بر افزایش درآمد‌های مالیاتی در شرایط رکود سنگین اقتصادی توأم با تورم فقط باعث تضعیف طرف عرضه اقتصاد خواهد شد و انگیزه برای سرمایه‌گذاری و ثروت‌آوری و ایجاد رشد و اشتغال‌زایی را به تحلیل می‌برد.
برای اصلاح ساختار بودجه ابتدا باید تصویر درستی از درد‌ها و مشکلات حاکم بر ساختار هزینه و درآمد‌ها در دست داشت و از این منظر، اسکن دقیق اسکلت بودجه یک ضرورت است و بر اساس تصویری که به دست خواهد آمد، می‌توان نسخه‌ای را برای درمان بودجه پیچید. معمای پیچیده این است که برخی از چالش‌های ساختاری بودجه ناشی از چالش‌های اقتصادی است و از این منظر مسیر اصلاح بودجه را باید در بازطراحی ساختار اقتصادی کشور جست‌وجو کرد. برای همین تعیین اهداف کلان نظیر الزامات ایجاد رشد پایدار اقتصادی، افزایش نرخ بهره‌وری، تحکیم منابع درآمدی و افزایش واقع‌بینانه پایه‌های جدید مالیاتی از طریق کاهش فراگیر سطح معافیت‌های مالیاتی و جلوگیری از فرار مالیاتی یک ضرورت ملی است. در غیر این صورت بالا و پایین کردن ارقام و جابه‌جایی ردیف‌های بودجه و پیش‌بینی افزایش منابع و کاهش هزینه‌های دولت بدون تغییر دامنه حضور و ظهور دولت در اقتصاد به نتیجه مطلوب نخواهد انجامید.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->