صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

صدور چک امانی و مشکلات حقوقی آن

  • کد خبر: ۱۲۶۶۰۴
  • ۰۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۶
چنانچه معامله‌ای انجام داده‌اید و برای پشتوانه آن چکی را به امانت نزد فروشنده گذاشته‌اید باید بدانید که چک امانتی زمانی مصداق دارد که واسطه‌ای در میان باشد.

فرزانه عمادی | شهرآرانیوز؛ علاوه بر این چک امانت در اختیار آن واسطه قرار داده شده باشد و اگر چک بدون واسطه به طرف معامله داده شود مانند پول عمل شده است. همچنین قرار دادن چک به عنوان امانت نزد اصیل، یا همان طرف معامله کار لغو و بیهوده‌ای است.

در این صورت چنانچه گیرنده چک به عنوان امانت چک را قبول کند و بعد به بانک مراجعه و وجه آن را وصول کند یا چک را به نام شخص دیگری ظهرنویسی کند و خود از آن منتفع شود به نظر می‌رسد که در هر دو صورت مرتکب خیانت نشده است و طبق قانون صدور چک عمل کرده و نقض قانون صورت نگرفته است.

از طرفی همین که شخص به صدور چک اقدام کند و با علم به اینکه در حساب بانکی وی وجهی وجود ندارد چک را صادر کند و بعد عنوان کند چک را به عنوان امانت صادر کرده‌ام و لزومی ندیدم که جای چک را پر کنم، صدور چک بلامحل تحقیق یافته است و طرفین به هیچ عنوان نمی‌توانند بر امر توافق کنند که قانونا جرم است.
باید توجه داشته باشید که چک به محض امضا باید پرداخت شود و امضا نمودن چک یعنی خارج کردن موجودی حساب بانکی در وجه شخص معین یا حامل و طبق ماده ۳ اصلاحی صدور چک موجودی از بانک خارج و در اختیار شخص دارنده چک قرار داده می‌شود.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.