سیلاب به سنگان خواف رسید نحوه اضافه کردن دوران سربازی به سوابق بیمه تامین اجتماعی اعلام شد تخلیه برخی از روستا‌های زیرکوه در خراسان‌جنوبی به‌علت سیلاب + عکس (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) فوق‌العاده حقوق معلمان حق‌التدریس از مهر ماه ۲ برابر می‌شود نارضایتی توأمان مردم و متولیان درمان از  تعرفه‌های جدید پزشکی تشکیل باند سرقت پس از آزادی از زندان | دزدی از ده‌ها خودرو پیش‌بینی هواشناسی خراسان رضوی و مشهد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) | تداوم بارندگی‌ها تا شنبه هفته آینده خوراکی‌هایی که موجب کم‌آب شدن پوست می‌شوند تالاب کجی نمکزار نهبندان در خراسان جنوبی، ۳۰ درصد آبگیری شد همه مناطق آلوده به مواد مخدر در مشهد تا پایان سال برچیده می‌شوند اگر ضد آفتاب بزنیم آیا دچار کمبود ویتامین D می‌شویم؟ | بهترین عدد SPF برای ضد آفتاب زمان پرداخت معوقات حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی مشخص شد؟ دو کشته بر اثر حادثه رانندگی درمحور قدیم تهران-ساوه (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) تشخیص سه سرطان مرگبار با هوش مصنوعی | خون خشک شده بهتر از خون مایع است
سرخط خبرها

۷ نکته که برای استفاده از چک‌های رمزدار باید بدانید

  • کد خبر: ۱۲۴۹۰۵
  • ۱۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۵
۷ نکته که برای استفاده از چک‌های رمزدار باید بدانید
از آنجا که در بسیاری از معاملات، افراد تمایلی به جابه جایی پول نقد ندارند، استفاده از چک‌های رمزدار به دلیل امنیت بالا و نبود سوءاستفاده از آن و همچنین تضمین پرداخت موجب می‌شود تا ضریب امنیت در معاملات بالا رفته و از خطر جعل محفوظ بمانند.

فرزانه عمادی | شهرآرانیوز؛ باید توجه داشت که این گونه چک‌ها صرفا با تأیید رمز از سوی بانک صادرکننده ممکن است و برای نقل و انتقال پول استفاده می‌شود و نیازی به داشتن دسته چک نیست.

علاوه بر این شخص درخواست کننده باید در بانکی که به عنوان پرداخت کننده معرفی می‌شود حساب داشته باشد وهر گونه نقل و انتقال چک باید در سامانه بانک مرکزی به ثبت برسد. صفیه صلصالی، وکیل و کارشناس ارشد حقوق درباره چک‌های رمز دار توضیح می‌دهد که شرح گفتگو با وی در ادامه آمده است.

آیا چک رمزدار قابل برگشت است؟

خیر، چون صادرکننده چک رمزدار بانک است. به محض صدور مبلغ آن از حساب متقاضی کسر می‌شود؛ بنابراین با صدور چک رمزدار، مبلغ آن از حساب متقاضی خارج شده و با ارائه چک از سوی دارنده به بانک و احراز هویت او، مبلغ به حساب دارنده واریز می‌شود.

برای وصول مبلغ چک رمزدار تاریخ دار، زمان آن در سررسید می‌تواند مدت دار باشد؟

چک رمزدار به روز صادر می‌شود. به همین دلیل نمی‌توان برای آن تاریخ سررسید دیگری تعریف کرد. مثلا نمی‌توان تقاضا کرد که چک رمزدار برای دو هفته آینده وصول شدنی باشد.

برای ابطال چک رمزدار چه اقدامی باید صورت بگیرد؟

چنانچه قصد ابطال چک بین بانکی را داشته باشید با مهر کردن پشت چک از سوی بانک مقصد مبنی براینکه هیچ عملیاتی روی چک انجام نشده است، می‌توانید به ابطال آن اقدام کنید.

آیا برای دریافت مبلغ چک رمزدار باید فوری اقدام کرد؟

چک رمزدار به روز صادر می‌شود و روز صدور، همان سررسید آن نیز محسوب می‌شود. دارنده می‌تواند در زمان دل خواه چک را به بانک ارائه نموده و وجه آن را دریافت کند.

در صورتی که قصد انجام معامله‌ای را داشته باشیم چگونه برای دریافت مبلغ از طریق چک رمز دار به اصالت چک و تقلبی نبودن آن پی ببریم؟

به دلیل جعل افراد در ارائه این چک ها، بانک مقصد به استعلام از بانک صادر کننده و چک کردن شماره سری و سریال چک اقدام می‌کند و برای اطمینان بیشتر از دستگاهی که قادر است انواع پول و سند‌های بانکی تقلبی را تشخیص بدهد استفاده می‌شود.

در صورت مفقود شدن چک رمزدار چه اقدامی باید از سوی دارنده چک انجام شود؟

در صورت مفقود شدن چک، بلافاصله به بانکی که این حواله به نام آن صادر شده است مراجعه کنید و بانک را در جریان مفقودی چک قرار دهید سپس فرم مفقودی چک را در بانک صادر کننده تکمیل و امضا کنید. بانک به احراز هویت شخص درخواست کننده در همان بانک و بانک‌های دیگر اقدام خواهد کرد.

در صورت مفقودی چک رمز دار آیا امکان وصول مبلغ چک از سوی یابنده چک وجود دارد؟

در صورت مفقودی چک رمز دار، بانک برای واریز یا عدم واریز چک رمزدار در شعبه مورد نظر استعلام انجام می‌دهد و چنانچه شخصی آن را پیدا کند قادر به نقد کردن و یا استفاده از آن سند نیست.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->