صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

پنج شاخص ضروری برای تهیه چک لیست تولید و انتشار محتوا

  • کد خبر: ۱۲۸۱۸۶
  • ۱۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۳
این یادداشت که بخش عمده‌ای از آن برگرفته از وب‌سایت Content Marketing Institute است به طور اجمالی پنج شاخص چک‌لیست دقیق تولید محتوا را بررسی می‌کند. این موارد ستونی هستند که هر چک‌لیستی روی آن‌ها استوار می‌شود.

عماد پورشهریاری | شهرآرانیوز - تولیدکنندگان محتوای حرفه‌ای معمولا چک‌لیست دقیقی برای تولید و تأیید هر نوع محتوایی دارند. این فهرست با توجه به نوع کسب‌وکار و برنامه‌های اجرایی مختلف، متفاوت خواهد بود. با این حال، به طور کلی محتوای قابل قبول محتوایی است که به‌راحتی در جست‌وجو‌ها در دسترس باشد، خوانایی مناسبی داشته باشد، معنا و مفهوم مشخصی داشته باشد، مخاطب را به واکنشی دعوت کند و در نهایت به‌سادگی قابلیت انتشار داشته باشد. این یادداشت که بخش عمده‌ای از آن برگرفته از وب‌سایت Content Marketing Institute است به طور اجمالی این پنج شاخص را بررسی می‌کند. این موارد ستونی هستند که هر چک‌لیستی روی آن‌ها استوار می‌شود.

۱. دست‌یافتنی بودن

محتوای استاندارد محتوایی است که دست‌یافتنی باشد. به بیان دیگر، باید در جست‌وجو‌های افراد به‌راحتی یافت شود. در محتوای متنی که بخش اثرگذار طرح بازاریابی محتوایی شماست، رعایت قوانین سئو الزامی است تا محتوا در موتور‌های جست‌وجو جایگاه مطلوبی داشته باشد. فرض کنیم کلمات کلیدی خود را قاعده‌مند پیدا کرده‌اید، محتوای متنی آماده شده و حالا نوبت انتشار آن است. چک‌لیست شما برای انتشار شامل مواردی مانند رعایت تگ‌هاست. مثلا باید مراقب باشید که محتوا یک H۱ بیشتر نداشته باشد و از کلمات کلیدی به‌درستی استفاده کرده باشید.

توجه به متادیتا‌هایی مانند متن جایگزین تصاویر نیز حتما باید موردتوجه قرار بگیرند. هم‌چنین با صلاحدید و نظارت یک کارشناس سئو، لینک‌های داخلی و خارجی برای آن در نظر گرفته شوند. توجه به سایر قالب‌های محتوایی مانند ویدئو و صوت هم ضرور است. اگر ویدئوی خود را در یوتیوب یا آپارات بارگذاری می‌کنید به چک‌لیست متفاوتی نیاز دارید که بر اساس آن محتوای شما به‌راحتی قابلیت جست‌وجو شدن را داشته باشد. درباره شبکه‌های اجتماعی نیز استفاده از هشتگ‌های مناسب، محتوای شما دست‌یافتنی‌تر خواهد شد.

۲. خوانایی

بعد از اینکه مخاطب به محتوای شما دست یافت، آن را می‌خواند. این خوانش البته در بیشتر مواقع با شکل و شیوه شما در خوانش محتوا متفاوت است. نباید انتظار داشته باشید خواننده خط‌به‌خط و کلمه‌به‌کلمه به دنبال توضیحات شما باشد، بلکه این اتفاق معمولا به صورت یک بررسی بسیار سریع چشمی اتفاق خواهد افتاد. اگر محتوای شما متنی است، باید سعی کنید در هر پاراگراف مخاطب را به خواندن بخش بعدی ترغیب کنید.

استفاده از بولت‌پوینت‌ها، جداول، اینفوگرافیک، تصاویر مرتبط و جذاب، درج فهرست، چکیده مطلب، کوتاه بودن پاراگراف‌ها و مانند آن، همه به خوانایی بیشتر مخاطب کمک خواهد کرد. انتخاب تیتر‌های مناسب هم مانند قلاب‌هایی عمل خواهد کرد که به چشم خواهند آمد و به مخاطب در خواندن محتوا کمک می‌کند. رعایت برخی استاندارد‌ها در طراحی هم به خوانش بهتر متن کمک خواهد کرد.

برای نمونه، استفاده صحیح از فضا‌های سفید، به کار گرفتن فونت‌های مناسب و پرهیز از آشفتگی‌های بصری از مواردی هستند که هر محتوایی را خواناتر خواهند کرد. همین گزینه‌ها را باید در سایر قالب‌های محتوایی هم لحاظ کنید. مثلا عکس‌ها یا طرح‌های اینستاگرامی و همین‌طور ویدئو‌ها باید بر اساس اصولی تهیه شوند تا پیام بدون هیچ مزاحمتی در سریع‌ترین زمان ممکن به مخاطب انتقال یابد.

۳. قابل درک بودن

محتوای مناسب محتوایی است که برای یک شخصیت از پیش تعیین‌شده تولید شود. قطعا محتوای شما برای دهه‌هشتادی‌ها و نودی‌ها با محتوایی که برای پدر و مادر‌ها تولید می‌کنید متفاوت است. این شخصیت تعیین‌کننده قالب محتوا هم هست. یعنی گاهی ممکن است برای گروهی از مخاطبان محتوای متنی بهترین گزینه باشد و برای گروه دیگری ویدئو. علاوه بر مخاطب، موضوع محتوا را هم باید در نظر بگیرید. یک محتوای آموزشی یا سرگرم‌کننده با محتوای یک خبر لحن متفاوتی خواهد داشت. در کنار این، باید سعی کنید از گزافه‌گویی، دوپهلو بودن و استفاده بیش‌ازاندازه از استعاره‌ها پرهیز کنید. هرکدام از این‌ها ممکن است خواننده را در دریافت دقیق پیام شما به چالش بکشد. در این صورت، از دست دادن آن مخاطب، کمترین آسیبی است که باید انتظارش را داشته باشید.

۴. فراخواندن

یک محتوای ایدئال در پایان، میانه و حتی گاهی در آغاز خود، مخاطب را به رفتاری دعوت می‌کند. این فراخوانی به این معناست که مخاطب بر اساس یک استراتژی دقیق پس از مواجه با محتوای شما به انجام رفتاری تشویق شود. استفاده از Call to Action در انتهای محتوا مهم‌ترین نکته‌ای است که هر تولیدکننده محتوا باید در نظر بگیرد. ایجاد فضای پرسش و پاسخ و دریافت نظرات در هر پلتفرمی که برای انتشار محتوا استفاده می‌کنید کاملا ضرور است. سعی کنید محتوای شما به شکلی باشد که مخاطب آزادانه بتواند سؤالی را مطرح کند یا مخالفت یا موافقت خود را ابراز کند.

۵. اشتراک

محتوا زمانی ارزشمند خواهد بود که توسط خود مخاطبان به اشتراک گذاشته شود. اگر همین محتوایی را که می‌خوانید در جست‌وجو‌های خود پیدا کرده باشید، با تردید‌هایی درباره صحت یا کیفیت، آن را دنبال می‌کنید. اما فرض کنید یک کارشناس بازاریابی محتوایی را که دانش و توانایی‌های آن را قبول دارید در صفحه اینستاگرام خود استوری کرده باشد. قطعا نگاه و پیش‌زمینه ذهنی شما درباره همین محتوا تغییر خواهد کرد.

رعایت کردن معیار‌هایی که تا اینجا گفته شد همگی به افزایش کیفیت و در نتیجه شانس بازنشر کمک خواهد کرد. اما حتما باید امکانات آن مانند دکمه‌های اشتراک‌گذاری را از پیش فراهم کرده باشید. گاهی استفاده از برخی از ارزش‌ها مانند نوستالژی هم بر احتمال اشتراک‌گذاری یک محتوا اثرگذار است. علاوه بر این، اگر به هر شکل محتوای شما هنگام بازنشر قابلیت‌های شخصی‌سازی داشته باشد، شانس بیشتری برای دیده شدن خواهد داشت.


در ادامه بخوانید

مؤلفه‌های موفقیت محتوا در اینستاگرام چیست؟

انواع، نشانه‌ها و عوامل هرج و مرج در محتوا چیست؟

چهار نکته حیاتی آماده سازی رزومه برای دیجیتال‌ مارکتر‌ها

بهترین روش بازاریابی دیجیتال برای معرفی برند چیست؟


 

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.