فاطمه رافع | شهرآرانیوز؛ حوادث سریالی باند فرودگاه بینالمللی شهیدهاشمینژاد مشهد و ترکیدگی لاستیک هواپیماها در باند این فرودگاه که سبب واکنش سازمان هواپیمایی کشور شده و حوالی مرداد امسال این فرودگاه و حوادثش را به سرتیتر خبرهای رسانههای داخلی و خارجی تبدیل کرده بود، مسئولان فرودگاهی خراسانرضوی را واداشت تا اگرچه در این زمینه تقصیری را متوجه باند نمیدانستند و آن را به کیفیت لاستیک هواپیماها نسبت میدادند، برای بهسازی آسفالت این باند و رنگآمیزی آن اقدام کنند؛ پروژهای که گام اول آن چهارشنبه هفته پیش به پایان رسید و از امروز قرار است مرحله دوم آن آغاز شود.
مدیرکل فرودگاههای خراسانرضوی در اینباره به خبرنگار شهرآرا میگوید: یکی از علتهای احتمالی که سازمان هواپیمایی برای ترکیدگی لاستیک هواپیماها در باند فرودگاه مشهد اعلام کرد و البته برای ما پذیرفتنی نبود، رنگآمیزی باند بود و بهدلیل اینکه تقصیری در این زمینه متوجه ما نباشد، بهسازی باند را در دو مرحله برنامهریزی کردیم.
محمود امانیبنی ادامه میدهد: در گام اول هشتصد متر از باند به مدت دوازده روز بسته و عملیات بهسازی آسفالت و رنگآمیزی انجام شد. در این دوازده روز رنگآمیزی قدیمی تراشیده و رنگ جدید جایگزین آن شد. علاوه بر آن چراغهای لایتینگ انتهای باند که به مرور زمان خراب میشود و البته در مسیر پرواز هم نبود، بهسازی شد.
به گفته او در گام اول، آسفالت کنارههای باند نیز که شاید ارتباط چندانی به پروازها نداشته باشد، اصلاح و بهسازی انجام شد.
مدیرکل فرودگاههای استان درباره جزئیات بخش دوم بهسازی باند فرودگاه مشهد نیز بیان میکند: دیروز نشست کمیته فنی فرودگاه برای اجرای گام دوم برگزار شد. با توجه به اینکه بخشی از باند بسته میشود، پروازها برای تیکآف و لندینگ باید منتظر باشند و هماهنگی این موارد نیاز به برگزاری این نشست داشت تا زمانبندی بستهشدن باند و سرعتیافتن این پروژه بررسی شود.
امانیبنی با بیان اینکه گام دوم بهسازی باند فرودگاه مشهد احتمالا از امروز آغاز میشود و ۱۰ روز ادامه مییابد، میگوید: در این مرحله قرار است رنگآمیزی سطوح پروازی اصلاح شود و با توجه به اینکه باند بسته میشود، همه اقدامات اصلاحی غیر از این موارد نیز انجام خواهد شد.
به گفته او، طول کل باند فرودگاه مشهد حدود چهار کیلومتر است که هشتصد متر آن در گام اول رنگآمیزی شده و هشتصد متر دیگر در مرحله دوم انجام میشود و در بقیه طول باند نیز خطکشیها اصلاح میشود.
میپرسیم با انجام مرحله دوم، همه ایرادات مدنظر سازمان هواپیمایی درباره باند فرودگاه مشهد برطرف خواهد شد؟ امانیبنی پاسخ مثبت میدهد و صحبتهایش را اینطور تکمیل میکند: البته از زمانی که گرمای هوا در مشهد کاسته شد، شرکتهای هواپیمایی را به کاهش سوختگیری ملزم کردیم و در پی آن، ترکیدگی لاستیک کمتر شد.
مدیرکل فرودگاههای استان این را هم میگوید که ممکن است همچنان فرسودگی لاستیکها و مواردی از این دست وجود داشته باشد. با این حال، فرودگاه مشهد تکلیفش را در این زمینه برای رفع ایرادات احتمالی انجام میدهد.
امانیبنی بیان میکند: در این مدت پروازهای فرودگاه مشهد فقط در بخشی از باند انجام میشود و بقیه باند بسته است و این موضوع سبب ایجاد پیک کاری برای کارکنان فرودگاه میشود.