روایت شهرآرا از افزایش قیمتها که معاملات را در جمعهبازار خودرو کاهش داده است
امیررضا وثوقی - از قدیم گفتهاند «جوجه را آخر پاییز میشمارند!» با وجود هدفگذاری وزارت صمت برای تولید یک میلیون و ۲۰۰هزار دستگاه خودرو در سال ۹۸، آمار تولید ۸ ماهه خودروسازان نشاندهنده افت ۳۲.۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل است. در این مدت ۴۸۷ هزار و ۹۶ دستگاه خودرو در کشور تولید شد، آماری که نشاندهنده تفاوت زیاد تولید و هدفگذاری وزارت صمت است. اینروزها کمبود عرضه، افزایش تقاضاهای سوداگرانه و رشد نقدینگی در کنار نوسانات قیمت بنزین بهانهای شدهاند تا قیمت خودرو در بازار به شدت نوسان داشته باشد، بهطوریکه در عمل قیمتهای اعلامی از سوی فروشندهها بسیار بالاتر از قیمت واقعی است نوسانات قیمتی فقط بازار خودروهای صفرکیلومتر را تحتتأثیر قرار نداده است. براین اساس میتوان با مراجعه به جمعهبازار خودرو مشهد بهخوبی متوجه جو سنگین بازار به دلیل گرانیهای اخیر شد. همین مسئله بهانهای شد تا روز گذشته با مراجعه به جمعهبازار خودرو وضعیت قیمتها را بررسی کنیم.
قیمتهای نجومی خودروهای داخلی
هرچند هوای خوب این روزهای مشهد، جمعهبازار خودرو را از هفتههای گذشته شلوغتر کرده بود، چندان اثری از خرید و فروش دیده نمیشد. با گذر از ترافیک ورودی جمعهبازار به محل نمایش خودروهای فروشی رسیدیم. با بررسی اولیه بازار خودرو متوجه شدیم که با وجود جمعیت زیاد بازدیدکنندگان از خودروهای موجود در بازار، اندک معاملهای بین خریداران و فروشندگان انجام میشود. مسئلهای که به کارشناس خودرو بازار نیز آن را تایید میکند. گویا عدهای برای گذراندن روز جمعه خود و بعضی فروشندگان با اطلاع از جهش قیمت خودرو در روزهای اخیر به جمعهبازار خودرو مشهد آمدهاند تا شانسشان را برای فروش خودرو خود به قیمتهای نجومی امتحان کنند.
پس از بررسی قیمت خودروهای داخلی و خارجی افزایش شایان توجه قیمت خودروهای داخلی نظر ما را به خود جلب کرد. برای مثال خودرو پژو ۲۰۷ سال ۹۸ با قیمت ۱۴۶ میلیون تومان، پژو GLX ۴۰۵ صفر با قیمت ۸۰ میلیون تومان، دنا سال ۹۷ با قیمت ۱۴۴ میلیون تومان، تیبا سال ۹۷ با قیمت ۶۲ میلیون تومان و سمند LX سال ۹۶ با قیمت ۸۳ میلیون تومان عرضه میشد. اینها نمونهای از آشفتهبازار خودروهای
داخلی هستند. مقایسه قیمتهای اعلامی در جمعهبازار نشان میدهد که بعضی از خودروها ۲ تا ۴ میلیون بالاتر از میزان عرف بازار از سوی فروشندهها قیمتگذاری شدهاند. بهعنوان مثال، در حالیکه قیمت سمند صفر ۸۳ میلیون تومان است، دربازار مدل ۹۶ به این قیمت عرضه میشود.
در نقطه مقابل خودروهای ایرانی، خودروهای چینی قرار داشتند که قسمت مخصوص بازدید از آنها از دیگر بخشهای جمعهبازار پررونقتر بود، خودروهایی که با توجه به کیفیت ساخت و «آپشن»، نسبت به خودروهای ساخت داخل قیمتهای منطقیتری داشتند. به عنوان مثال خودروهای شاسیبلند چینی را که با استقبال خوبی در بازار ایران همراه بودهاند میتوانستید متناسب با برند و سال ساخت آنها از ۸۰ میلیون تومان تا ۲۳۰ میلیون تومان انتخاب کنید.
افزایش فروشندهها
در ادامه با کارشناس قیمتگذاری جمعهبازار خودرو همصحبت شدیم. بیتالامانی در تبیین وضعیت کنونی بازار خودرو گفت: با توجه به التهاب روزهای اخیر بازار خودرو و افزایش قیمت بعضی از برندهای داخلی، تعداد افرادی که برای فروش به این بازار مراجعه کردهاند نسبت به هفتههای گذشته بسیار زیاد شده است و شما در این بازار کمتر خریدار واقعی خواهید دید.
بیتالامانی از نقش پررنگ سایتها و شبکههای مجازی در افزایش قیمت خودروها گله کرد و گفت: قیمتگذاری در سایتها و شبکههای اجتماعی به درستی صورت نمیگیرد و این مسئله دست دلالان را برای بالا و پایین کردن قیمتها باز گذاشته است. این در حالی است که با ارسال مدارک و مشخصات مخصوص به هر خودرو کارشناس مربوط میتواند قیمت واقعی آن را مشخص کند. برای مثال بسیاری از دلالان با بارگذاری قیمتهای غیرواقعی با عکسهای صوری از خودروهای مختلف قیمت آنها را جهشی بالا میبرند و متأسفانه کنترلی روی این مسئله صورت نمیگیرد.
این کارشناس خودرو در خصوص تأثیر خودروسازان بر افزایش قیمت خودروهای داخلی گفت: نمیتوان از تأثیر خودروسازان بر افزایش قیمتها چشمپوشی کرد، اما مشکل اصلی این بازار حضور دلالانی است که به صورت قانونی فعالیت میکنند. به عنوان مثال شما برای ثبتنام خودرو باید ۱۰ میلیون تومان به نمایندگیها بدهید و همین مسئله شروع دلال بازی است، درحالیکه اگر کارخانهها ثبتنام آزاد انجام دهند و افراد بتوانند به صورت مستقیم خودرو مدنظر خود را سفارش دهند، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.
او گفت: در روزهای اخیر به دلیل سهمیهبندی بنزین قیمت نیسانوانت در بین خودروهای داخلی بیشترین رشد را داشته است. ما در این مجموعه با قیمتگذاری دقیق روی خودروها و چاپ برگه قیمتگذاری برای هر خودرو سعی میکنیم علاوه بر اطمینان خاطر خریداران از افزایش هیجانی قیمتها جلوگیری کنیم.
خودداری از پذیرش قیمتهای کارشناسی
پس از صحبتهای کارشناس قیمتگذاری و بررسی دوباره بازار متوجه ارائه نشدن برگه قیمتهای کارشناسان توسط فروشندهها شدیم، فروشندههایی که اکثرا برگه دستنویسی از مشخصات و قیمت سلیقهای خود روی شیشه خودرو چسبانده بودند. با پرسش علت این اتفاق از فروشندگان خودرو با این پاسخ مواجه شدیم: «کارشناسان قیمتهای بسیار پایینتری روی خودروها میگذارند و ما حاضر نیستیم خودرو خود را با قیمتی پایینتر از قیمت مدنظرمان به فروش برسانیم.»