مرتضی محمدپور | شهرآرانیوز، نشست خبری همایش بینالمللی «غذای طیب» و سومین جشنواره محصولات و کسبوکارهای طیب، صبح امروز با حضور حسین زمانی مدیرعامل موسسه دانشبنیان کیفیت رضوی، محمدعلی رضوی رئیس موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی و مرضیه رضویزاده، عضو هیئتعلمی موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی برگزار شد.
عضو هیئتعلمی موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی و دبیر علمی جشنواره در ابتدا اظهار کرد: قرار است این همایش در ۱۸ و ۱۹ آبان و به میزبانی تالار همایشهای موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی واقع در پردیس پارک علم و فناوری خراسان برگزار شود.
وی افزود: هدف از برگزاری این همایش، آشنایی با آخرین دستاوردهای علمی در خصوص غذای طیب و آشنایی با روشهای مختلف فرآوری و ارتقای کیفیت همزمان محصولات است.
مرضیه رضویزاده خاطرنشان کرد: تاکنون ۱۸۶ مقاله شامل ۲۵ مقاله شفاهی و ۱۶۱ مقاله مکتوب از طرف ۳۴۷ اندیشمند و فعال اقتصادی از ایران و کشورهای خارجی همچون سوئیس، برونئی، مالزی، پاکستان و تایلند به دبیرخانه جشنواره ارسال شده و مقالات پذیرفتهشده هم بر مبنای چهار محور اصلی، در حوزههای «پژوهشهای کاربردی و بنیادی»، «اقتصاد، تجارت و مدیریت»، «فقه و شریعت» و همچنین «قوانین و استانداردها» طبقهبندی شدهاند.
رئیس موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی هم در این مراسم، در پاسخ به سؤالی پیرامون تفاوتهای نشان «حلال» با نشان طیب، به تبیین ضرورتهای فعالیت یک نشان تجاری جدید برای کیفیتسنجی محصولات غذایی پرداخت و گفت: درحالی که اسلام معتقد به دارو بودن همه غذاهاست، جهان مدرن بهتازگی به این نتیجه رسیده که برخی غذاها میتوانند خواص دارویی داشته باشند و در این زمینه، نشان «فراسودمند» را تعریف کرده و مثلاً به محصولات لبنی و مثلاً ماست، میکروبهای پروبیوتیک میافزاید تا با تحریک آنزیمهای روده و ایجاد متابولیکهای خاص، سلامتبخش باشند.
وی ابراز کرد: نشان حلال، صرفاً از نظر فقهی دلالت بر قابلمصرفبودن یا نبودن یک ماده غذایی دارد، اما «طیب» نشانی برای سنجش کیفیت محصولات است. نقشه راه نشان طیب، تجاریسازی آن و برگزاری همایشهای علمی برای معرفی بیشتر به بازارهای جهانی است و در این باره باید اشاره کرد به یکی از نوآوریهای طیب به نام «بوم کیفیت طیب» که براساس آن، فاکتورهای کیفی پارامتربندی میشوند و طبق یک نظام ارزشگذاری مشخص، کیفیت به یک فاکتور قابلسنجش تبدیل خواهد شد.
مدیرعامل موسسه دانشبنیان کیفیت رضوی و دبیر اجرایی این همایش هم تصریح کرد: پنج کلیدواژه برای مفهوم طیب مطرح میشود؛ حلیت به معنای حلالبودن محصول از نظر شرعی، برکت به معنای ارزشافزوده محصول، جذابیت به معنی تلاش تولیدکننده برای بهبود ویژگیهای حسی در محصول، سلامت به معنای رعایت الزامات سلامت محیط و زنجیره تولید و در نهایت اصالت به معنای صادقانه بودن تبلیغات محصول. از این جهت، طیب را میتوان فاز توسعه نشان حلال است که اگرچه امروزه در پنج استان کشور نمایندگی دارد، اما بازهم تأکید آستان قدس رضوی این است که این موضوع در یک فضای قانونی و کاملاً تعریفشده جلو برود و اینطور نباشد که افراد، نشان طیب و موسسه کیفیت رضوی را رقیب نشان استاندارد و این سازمان بدانند.
وی تأکید کرد: در تبیین مفهوم طیب، به دنبال این هستیم که کیفیت زندگی بهطور واقعی افزایش پیدا کند و برای کسی که بخواهد در مسابقه کیفیت شرکت کند، نشان طیب مثل یک مدال است که مصرفکننده با مشاهده آن، بلافاصله میتواند اطمینان پیدا کند که محصول موردنظر، معیارهای دقیق و سختگیرانهای را پشت سر گذاشته است.
حسین زمانی در انتها ابراز امیدواری کرد: اهمیت طیب زمانی مشخص میشود که بدانیم امروزه بیش از ۹۰ درصد بازار زعفران جهان در اختیار ایران است، اما سهم کشورمان از بازار هشت میلیارد دلاری زعفران تنها به ۴۰۰ میلیون دلار محدود میشود. در این شرایط، کیفیتبخشی رمز فرار از خام فروشی و پیشروی به سمت فرآوری است.